Fritälta Österlen

Undrar om någon kan tipsa om bra ställen att tälta på längst med kusten från Ystad upp till Kivikstrakten? Måste inte vara havsnära men heller inte allt för långt inåt land. Gäller bara en natt på varje ställe, men jag förstår det som att stor del av kustbandet är naturskyddat/camping förbjuden. Är inte så sugen på att ligga på camping men känner ni till någon där man kan vara ganska fri/ifred får ni gärna tipsa även om det. Tack på förhand!
 
Hoppas du har kartan (Skåne Sydost eller Friluftsatlas Skåne) och har sett att sträckan har tre vindskyddstecken samt ett antal campingplatser. Kusten är bebyggd eller Naturvårdsområde, Skjutfält. Så mitt enkla svar blir sommartid väldigt knepigt, jag har gått sträckan vintertid, men åkt hem eller bott under tak. Vandring i Skåne skiljer sig rätt mycket från övriga landet, Gott om Värdshus, restauranger, vandrarhem och hotell. Det blir mer kontinentalt stuk. Annorlunda och trevligt men inte så tältvänligt Ystad till Borrby 39 km är en rejält lång förstadag så tänk om och glöm tältning eller välj annan bit. Jag rekommenderar Brantevik-N Åhus, buss till starten och buss innanför målet,två skjutfält och några få naturskyddsområden, ljuvligt vackert, men planera ditt driksvatten. Det är nyttigt att titta på https://www.forsvarsmakten.se/sv/or...lt-och-avlysningar/#!/area/ravlunda-skjutfalt så du kan bestämma om det är ok att gå på stranden eller runda skjutfälteten inomlands. Rinkaby heter skjutfält nr två.

go tur
 
Senast ändrad:
Hoppas du har kartan (Skåne Sydost eller Friluftsatlas Skåne) och har sett att sträckan har tre vindskyddstecken samt ett antal campingplatser. Kusten är bebyggd eller Naturvårdsområde, Skjutfält. Så mitt enkla svar blir sommartid väldigt knepigt, jag har gått sträckan vintertid, men åkt hem eller bott under tak. Vandring i Skåne skiljer sig rätt mycket från övriga landet, Gott om Värdshus, restauranger, vandrarhem och hotell. Det blir mer kontinentalt stuk. Annorlunda och trevligt men inte så tältvänligt Ystad till Borrby 39 km är en rejält lång förstadag så tänk om och glöm tältning eller välj annan bit. Jag rekommenderar Brantevik-N Åhus, buss till starten och buss innanför målet,två skjutfält och några få naturskyddsområden, ljuvligt vackert, men planera ditt driksvatten. Det är nyttigt att titta på https://www.forsvarsmakten.se/sv/or...lt-och-avlysningar/#!/area/ravlunda-skjutfalt så du kan bestämma om det är ok att gå på stranden eller runda skjutfälteten inomlands. Rinkaby heter skjutfält nr två.

go tur
Tack men vi ska inte vandra utan bilar och jag vet att det är svårt, men några ställen för tillåten fritältning finns säkert. Hoppades på att någon här skulle ha erfarenhet av denna sträcka.
 
Sen är det nog 7000 husbilar till som undrar samma sak. Det är nog säkrast att boka i förväg. Även en del campingplatser kan bli fullbokade.
 
Så här års är det som Hasse påpekar cirka 700 husbilar som letar plats längs hela kusten och ett något mindre antal cyklister (med eller utan motor) men Vantalängan är ju en tacksam tältplats då. Det är ju inte vid kusten men det är en fin och framförallt stor plats.
 
Har du läst och förstått mitt inspel Tasman? Skogen är naturskyddsområde eller hustomter. Reglerna för detta spelar fortskaffningsmedlet inger roll alls! Utom att på enskilda vägar får du inte färdas alls.
 

Således inte alltid förbud mot biltrafik på enskilda vägar.

Finns ett par förslag angåend tältning i tråden från 2013 nedan. Jag har ingen aning om det fortfarande kan vara möjligt men så här i högsäsong så kan det vara klokt att välja en mer avskild plats kanske vandra en bit från väg.

Thure
 
Så här års är det som Hasse påpekar cirka 700 husbilar som letar plats längs hela kusten och ett något mindre antal cyklister (med eller utan motor) men Vantalängan är ju en tacksam tältplats då. Det är ju inte vid kusten men det är en fin och framförallt stor plats.
Ja den har jag hört om. Nu saknar jag något lite längre söderut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Axe Algblomning Österlen? Skåne 4
brianzhanglarsen Tält ved Österlen/ Prästens badkar Skåne 4
kitesurfare camping in Österlen Skåne 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.