FriPro: Vattenyta med Diffus Strandlinje

Denna innovation i nya Friluftskartan är det lite svårtt att förstå sig på. Betraktar man strandlinjen i västra RindöFjärden (SV Västerås) söder om Fullerö slott så förekommer den ofta. På motsvarande terrängkarta återges strandområdet som sankmark och själva strandlinjen är streckad.

I FriPro kartan finns ingen utmärkning med symbol av strandlinjen utan den enda vägledning som ges är den omständliga beskrivingen i rubriken. Zoomar man in finns sgs ständigt ett Sankmark återgivet med stort typsnitt och feta bokstäver. För man markören över vattenytan växlar labeln en bra bit ut från stranden till Lake om man har Mapsource på engelska. Vid kontroll med Mapedit visar det sig att vattenytan med diffus strandlinje är en särskild polygon Minor Lake med typkod 0x0041. Men eftersom en minor lake är lika blå som en medium lake (vattnet utanför) så syns inte området på annat vis än genom att labeln visas.

Detta är egendomlig kartografisk formgivning. Jag antar att området finns som polygon redan i källdata. Finns det en särskild kategori "Vass"? Sträcker sig vassen verkligen så här långt ut? Varför nöjer man sig inte med att strecka strandlinjen som i terrängkartan (OK, lämplig objekttyp saknas hos Garmin)? Alternativt kunde man låta betraktaren anta att en sankmark i strandlinjen naturligt innebär att strandlinjen är diffus och skippa labeln helt. Tillsammans med det fetstilta Sankmark innebär det 31 tecken långa labeln en avsevärd visuell nedskräpning av kartbilden. Det räcker med den tydliga kartografiska markeringen av sankmark som horisontellt streckad.

Dessutom finns ett tolkningsproblem: Avser polygonen växtlighet ut i vattnet (vass) eller är verkligen strandlinjen svårbestämd flera hundra meter ut?

Det leker en i hågen att ändra polygonen till en marin typ av vattenyta av annan färg än den vanliga sjöblå som terränkartan använder. Det vore visserligen mot färgsättningskonventionen att ha ljusare färg nära land men det vore logiskt här.

Glaciär är en polygon av landtyp som förefaller lagom svårbeträdd och också skulle kunna användas. Men det tar ändå emot att låta varje vassvik i Mälaren skylta som glaciär.

Tips till Garmin: Inför en kartsymbol för igenvuxen vik. Eller låt bli att redovisa den. Att ersätta kartografi med objekttypsbeskriving i text är för simpelt. Då kan man åtminstone använda hexformatet så att det blir kortare.
[Ändrat av jonasolof 2006-03-06 kl 22:40]
 
Tillägg: Ett välkänt vassområde är det kring Beíjershamn på Öland. Vattnet väster om den olycksaliga piren är angivet som vattenyta med diffus...

Men strandlinjen är inte alls diffus, för den består av piren. På kartan är utmärkt en gångstig och skrafferingen för sankmark tar vid först några meter öster om gångstigen. Alltså torde polygonen för diffus strandlinje väster om piren i själva verket avse vassbeväxningen utanför piren. Eftersom vattendjupet i Kalmarsund lätt varierar med en meter kan botten naturligtvis ligga i ytan ibland. Men det kan knappast vara en sådan "tidvattenszon" som polygonen avser. Texten är till ingen nytta.
 
Det finns faktiskt en lämpligt objektkod för att illustrera polygonen Vattenyta med diffus strandlinje. Den heter intermittent water och används bland annat i saltbassängerna i Medelhavet. Det kan väl duga också för vassruggar i övergödda svenska vatten.

Först en sank strandlinje utan särskiljande färg men med otymplig label (60CSx fw 2.60):

diffusstrandsj-vi.jpg


Sedan samma plats med intermittent water inlagt. Egendomligt nog försvann sankmarksmarkeringen på kuppen... får kolla upp det senare. (Felet är generellt i kartfilen). Nytt försök i morgon.

Diffusstrandintermittentwater-vi.jpg



[Ändrat av jonasolof 2006-03-08 kl 23:47]
 
För att inte Jonas skall sitta ensam ...

... och skriva i sin tråd, vill jag säga att den övre av de två bilderna stämmer bäst med Lantmäteriets förebild. Den långa label-texten (som ju hör till en helblå polygon) kan saklöst rensas bort. Den blå polygonen kan inte ha något med vassens ytterkant att göra, vass redovisas ju inte i terrängkartan. Den mörkblå linje som skymtar ute i det blå är 3-meterskurvan.

Även om man som jag ibland har anledning att traska i tät vass, har man ingen glädje av att veta att strandlinjen är diffus, vare sig man har papperskarta eller gps, utan aktar på att vattnet inte går över halva stövelskaften.

Att vattnet väster om piren i Beijershamn redovisas "med diffus strandlinje" kan möjligen ha att göra med stranden söder om pirens innersta del, vid det södra av fågeltornen(?).
 
Re: För att inte Jonas skall sitta ensam ...

Memme; sa:
Att vattnet väster om piren i Beijershamn redovisas "med diffus strandlinje" kan möjligen ha att göra med stranden söder om pirens innersta del, vid det södra av fågeltornen(?).
Inte riktigt, Terrängkartan redovisar diffus strandlinje parallellt med stigen ända ut till udden, men den streckade linjen i kartan döljs av den gröna linjen för gränsen till naturreservatet.

Det verkar osannolikt att det strax intill en stig med fastmark är en osäker strandlinje.

Jag ska påtala förhållandet till de som kan rätta databasen.

/torbjörn
 
Men vad grundar sig då polygonens utformning på? Det får man väl fråga LM om eftersom Sportmanship knappast själva lagt till några polygoner till källmaterialet. Är det bara en markering av att det är mycket långgrunt?

Det är lätt att zooma in både det här området Syd Fullerö ( SV Västerås) och den nämnda trakten kring Beijershamn på Ölands västkust på Lm's sida för ortofoto. Där syns ingenting som motsvarar polygonen "diffus". I en mån det finns vass vid Fullerö så är det i ett smalt bräm utmed strandlinjen. Så ingenting är vunnet genom att markera med "intermittent water".

Labeln gör heller ingen glad.

(PS Memme, har du fått mail som jag sänt via Utsidan? Om ej, skicka mig mail samma väg)
 
Tät vass

Och jag som tyckte att ”Vattenyta med Diffus strandlinje” var en riktigt bra information.

Där jag kollat och har lokalkännedom så betyder ”Vattenyta med Diffus strandlinje” ”jävl.. med vass, omöjligt att komma i land med kajaken och väldigt svårpasserat med skridskor” (beroende på årstid).

Det hade nog varit politiskt olämpligt att på kartan skriva ”jävligt tät vass” även om det är det som avses åtminstone där jag kollat.

Per
 
Saxat ur specifikationerna för Geografiska Grunddata (GGD):

Generaliseringsregler

Strandkonturens sträckning definieras som medelvattenytan. Se även objekttypen Strandlinje.

a) Diffus strandlinje skall användas vid föränderlig(ex. sandrevlar) eller svårbestämd övergång (ex. övergång mot svårframkomlig sankmark, ” blåmyr ”) mellan vatten och land. Som vatten räknas de delar av vassbälten, uppgrundningar o.d. som ligger under normal vattennivå. Se exempelsamling

b) I områden där strandlinjens läge är under förändring på grund av dämnings- eller utdikningsåtgärder och vegetationen ännu inte har hunnit anpassa sig till den nya nivån kan diffus strandlinje i undantagsfall användas.

c) Strandlinje, diffus används vid torrlagd eller delvis torrlagd älvfåra nedströms kraftverksdamm och dylikt. Vid hög vattennivå registreras strandlinjen enligt bildmaterialet. I extrema fall kan korrigeringar ske med hjälp av uppgifter från tidigare kartläggning.

Insamlingsinstruktion
Digitalisering och klassificering görs med hjälp av fotogrammetriskt instrument. Höjd registreras i vattennivå.


Ett kartobjekt som till sin natur är otydligt, blir naturligtvis svårt att klassificera helt rätt. Datainsamling sker från flygbilder och från 4600 meters höjd kan det vara knepigt att få det helt rätt varje gång. Vass syns t.ex. sällan på flygbilder tagna på våren.

Enda chansen att få det helt rätt är att besöka platsen. Dagens fältarbete för de allmänna kartorna är dock koncentrerat mot objekt som bedöms ha en högre prioritet, främst bebyggelse och infrastruktur.

/torbjörn
 
Att dokumentera vassens alarmerande utbredning är väl viktigt... men det faller snarare på länsstyrelsens miljöenhet än på Lantmäteriet.

Per, du får berätta hur det ser ut i den vid det här lagret vittbekanta viken framåt våren. Du kan ju ändra labeln till VASS eller SLÖ, för trött strand.
 
jonasolof; sa:
Att dokumentera vassens alarmerande utbredning är väl viktigt... men det faller snarare på länsstyrelsens miljöenhet än på Lantmäteriet.

Per, du får berätta hur det ser ut i den vid det här lagret vittbekanta viken framåt våren. Du kan ju ändra labeln till VASS eller SLÖ, för trött strand.

Eftersom det inte är något läge för skridskoåkning (snö) skulle jag i vetenskapens tjänst kunna ta fram skidorna och åka längs vasskanten och sedan gå längs strandkanten. Spar jag en 1 trackpunkt/ sekund borde jag få en bra kuntor.

Inget löfte, bara en ide'

Per
 
"En bra kuntor", det låter som något Pippi Långstrump hittat på. Men idén är bra, man måste offra sig lite för vetenskapen. Trots de givna definitionerna tycker jag fortfarande begreppet diffus strandlinje är just diffust när det gäller en insjö med fix vattennivå.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.