Friluftsliv i Östergötland

Hej

Det vore kul att träffa andra friluftsintresserade här i Östergötland. Själv bor jag på Vikbolandet och är rätt grön på friluftsliv, men har drömt i många år om att komma ut i naturen, och tänkte nu göra slag i saken. Tyvärr är jag rätt ny här i Norrköping så jag känner inte så många, och framförallt inte så många som är intresserade av att vara ute i naturen.

Jag gillar både att vara till sjöss och till skogs. Har seglat lite, men kan precis lika gärna tänka mig att kajaka, vilket jag dock inte gjort tidigare. I skogen gillar jag att vandra eller bara hänga. Jag är nog mer bushcrafttypen, än den som planerar att bestiga Mt Blanc gåendes på händer med enbart den mat man kan ta med sig i en lunchlåda.

Men ni får jättegärna höra av er. Det vore som sagt kul med lite sällskap, och jag går ju även och funderar på lite längre vandringsresor, kanske upp mot mina hemtrakter i nordligaste norrland, och då vore det ju också kul med sällskap :)
 
Är ute en del runt norrköping.
Du kan väl haka på nångång.
Oftast blir det mer lyxcamping än vandring nån fredag lördag.
 
Hej

Lyxcamping låter ju inte heller helt fel :)
Var brukar du hålla till när du är ute?
Själv bor jag ute på Vikbolandet.
 
Hej

Det vore kul att träffa andra friluftsintresserade här i Östergötland. Själv bor jag på Vikbolandet och är rätt grön på friluftsliv, men har drömt i många år om att komma ut i naturen, och tänkte nu göra slag i saken. Tyvärr är jag rätt ny här i Norrköping så jag känner inte så många, och framförallt inte så många som är intresserade av att vara ute i naturen.

Jag gillar både att vara till sjöss och till skogs. Har seglat lite, men kan precis lika gärna tänka mig att kajaka, vilket jag dock inte gjort tidigare. I skogen gillar jag att vandra eller bara hänga. Jag är nog mer bushcrafttypen, än den som planerar att bestiga Mt Blanc gåendes på händer med enbart den mat man kan ta med sig i en lunchlåda.

Men ni får jättegärna höra av er. Det vore som sagt kul med lite sällskap, och jag går ju även och funderar på lite längre vandringsresor, kanske upp mot mina hemtrakter i nordligaste norrland, och då vore det ju också kul med sällskap :)
Får man fråga din ålder o kön? :)

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 
Ja det får man.

Jag är 35, man och arbetar som lärare och håller på Luleå Hockey, så fick du lite bonusinformation :)
 
Tja! Sitter själv i samma båt och skulle vilja hitta nån/några att vandra med dagsturer som helgturer lr mer. Man 35 år o bosatt i Norrköping.
 
2-3 april, Kolmården

Hej,

Efter att ha "smygläst" på utsidan i många år är det nu dags att göra sitt första inlägg. :)

Jag och en kompis samt hans kompis (som jag inte träffat tidigare) tänkte ta en tur i Kolmården 2-3 april. Det blir vandring ett par mil, ordna lite mat på stormkök, grilla lite på kvällen, koka kaffe, tälta och vandra ett par mil till ungefär. Vi har inte bestämt exakt var vi ska gå än, men östgöta- och sörmlandsleden är ju fina där, så bitar av dessa är väl "lågoddsare" att vi går.

Hör av er om ni har lust att hänga på! "The more the merrier..."
Vi är i 35-årsåldern, hemmahörande i Linköping.
 
Hej på er med Wilkas och anders80.

Jag tror också att det är kul att vara ute ett gäng. Tänker tillbaka lite på lumpen och hur trevligt det var att sitta vid elden på kvällarna och snacka. Jag hade gärna hakat på 2-3:e april, men jag har ännu inte hunnit skaffa någon sovsäck. Håller på att skaffa den grundläggande utrustningen som behövs nu, men denna månad köpte jag en kanadensare eftersom jag och brorsan tänkte dra ner och paddla i en sjö som heter Drögen söder om Linköping. Sägs vara en källsjö med 7 meter siktdjup, och massor av fina öar att tälta på.

Hur som helst hade jag som sagt gärna hakat på, men känns som jag behöver hinna få tag i en sovsäck i alla fall först :)

En annan fråga, med tanke på att ni är jämnåriga. Har ni barn?
Själv har jag en tjej på drygt ett år som jag brukar ta med ut på dagsturer i bärsäck.
 
Hej Wilkas och m993b,

m993b: Jag har en liten pojke på drygt 1,5 år som jag brukar ta med ut på dagsturer i bärstol. Han älskar att sitta i den och vara ute i naturen. Jag är föräldraledig fram till mitten av augusti så det lär bli många turer nu under våren och sommaren!
Har dessutom ett UL-tält på väg med posten, så det lär bli lite tältturer med familjen också, hoppas jag.

Wilkas: Kul om du hänger på! Jag skickar ett meddelande till dig ang. 2-3 april.
 
Vad kul. Jag är också föräldraledig nu till augusti.

Jag har funderat lite mer på 2-3 april. Det vore ju kul att komma med ut med er. Jag ska göra mitt bästa för att få tag i det som behövs. Det är väl egentligen bara sovsäck som är lite dyrt. Om ni fortfarande tycker att ni har platser kvar d.v.s.

Har ni upplägget lite halvklart för er än? Eller tänker ni köra lite som det blir?
 
m993b: Klart du ska skaffa en sovsäck och hänga med!

Upplägget är ännu inte så spikat. Jag har gått en del i området kring Lövsjön och Bråviksbranten och mot Krokekshållet. Jättefina områden men jag skulle gärna se något nytt. Tittar lite på Getå och upp mot/runt Älgsjöarna, där borde gå att få ihop en lagom runda. Östgötaleden går i ett virrvarr där. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.