friend/camelot

hallå hallå. går omkring o funderar på va för kamsäkringar ja ska inhandla. vill ha enkelskafftat o då finns det ju wc firend o bd camelot. vicken ä bäst? camelotter ä ju så jääääääävla dyra men de känns som om dom har bäst kvalite. wcs friends ä ju ganska fin dom me. berika mig gärna me vilka ja borde köpa.//Lasse
 
Jag har både WC och BD och tycker inte det finns någon avgörande skillnad mellan dem. Möjligen så är Camalotsen aningen "skönare" att hantera (det känns som mekaniken fungerar lite bättre) men det är ingen stor skillnad. Friendsen har blivit dyrare de sista åren så prisskillnaden är väl inte så stor som tidigare.
 
Det beror på

Kolla gärna testartiklarna i http://www.climbing.com och http://www.rockandice.com.

En sammanfattning skulle kunna vara ungefär så här:

I stort sett alla fungerar bra, men det finns detaljer som skiljer som ger fördelar i olika lägen. Till viss del handlar det helt enkelt om vilken du tycker är skönast att hantera.

Ont om pengar? Köp då typ RockEmpire. De är inte lika bra som de dyraste, men fungerar hyfsat.

I annat fall så beror det på storleken.

För de minsta storlekarna så gäller Aliens (upp till dess att Camaloten får dubbel axel). WC Zeroes är ett alternativ.

Camalot är annars överlägsna upp till storlek ca 4,5, då WC Friends får övertaget.
 
När det gäller kvalité behöver du inte bekymra dig om skillnader mellan märken. De skall naturligtvis vara CE och UIAA märkta men det säger inget om slitage-tålighet eller hur du använder och behandlar dem efter det du köpt dem. Köp de som passar din plånbok och smak. Tycker du om att använda dem så kommer de bli dina favoriter som du sen försvarar i inlägg på utsidan. Prova gärna olika märken i olika storlekar. Ett lekmansförslag är aliens/rockempire/tcu's i storlekar mindre och lika med fingerstorlek, sedan fyll ut med camalot/WC i storlekar upp till och med knytnäve. Fundera ett par gånger extra innan du köper de största kammarna. Klättrar du verkligen så breda sprickor alt. är det värt att lägga 1000kr på en kam som du kommer att använda en gång på en led?

// Tradtrollet

PS. Ta den den där tusenlappen och åk på en sportklättersemester till medelhavet istället. ;-) DS.
 
hi hi!

de blir nog faan camelotter!! i o me att ja jobbar extra på ett klättergym i sthlm/västberga som ja inte tänker säga va de heter =) så kan ja beställa prylar där för aldeles lagom priser =)
 
WC vs Camalot

Det synes att alla pratar om WC och Camalots. Ar det ingen som upptackt HB? En vacker dag pa klippan hittade jag en alldeles ensam bla HB hangande i en spricka. Numera ar det nog den mest anvanda cam jag har. Ingen cam sitter stadigare (jag har provat aliens, WC friends och camalot). Om jag startade mitt rack fran borjan sa skulle jag nog sikta pa bla+gron+gul alien, medelstora HB, tills Camalots tar over med 1,2,3.

-P
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.