Fridykar teknik

Undrar lite om tekniken med att fridyka.
För att simma så långt som möjligt under vatten, hur gör ni då, hur andas ni innan dyket och när släpper ni ut luft?

Jag blåser ut lite när det börjar kännas trögt men det kanske redan är försent då, skulle man gjort det tidigare?

Har lärt mig att man framför allt ska blåsa ut ordentligt några gånger innan dyket för att tömma på koldioxid och sedan bara ta ett djup andetag, stämmer det?
Spelar djupet någon större roll så länge det handlar om någorlunda normala djup?

Är på inget sätt någon fantom i vattnet, simmar i nuläget en längd, 25 meter utan fenor under vattnet men det vore kul att komma längre.
 
Lorre2; sa:
Har lärt mig att man framför allt ska blåsa ut ordentligt några gånger innan dyket för att tömma på koldioxid och sedan bara ta ett djup andetag, stämmer det?

Så kallad hyperventilering brukar man stark avråda från vid fridykning. Du höjer inte syrgasnivån på motsvarande sätt som du sänker koldioxidnivån. Du kan således lura dig själv då det är koldioxidnivån i blodet som signaleras till hjärnan och bestämmer din lufthunger.
Antagligen är hyperventilering farligast vid fridykning på djupet då "shallow water blackout" kan inträffa. På väg upp från djupet kommer gastrycket hos både syret och koldioxiden att sjunka-det minskande koldioxidtrycket gör att du kan känna dig ok samtidigt som syrgasnivån blir så låg att du kan förlora medvetandet. Detta kan inträffa även utan hyperventilering men riskerna ökar markant om du från början sänkt koldioxidnivån (utan att ha höjt syrgasnivån i motsvarande grad).
Träna kondition hårt och avslappning-yoga kanske,
och inte minst: lär dig styra pulsen och blodflödet i kroppen =)

MVH Ola
 
som ovan nämt finns det faror m hyperventilering. inom fridykarsporten börjar man gå ifrån hyperventilering mer o mer. istället så lär man sig att meditera o lära känna sin kropp. man lär sig att sänka pulsen o koppla bort kroppsfunktioner som inte behövs under fridykning....som tar onödig energi.

för att bli bättre på att hålla andan så krävs det träning. genom att hålla andan på olika sätt..när man tex konditionstränar...man kan släppa ut luft i olika mängder o olika snabbt osv....

när man under övning börjar se suddigt...bara ser begränsat område, o får svårt att simma så har man kommit till sin gräns..men det är ju också väldigt individuellt. otroligt mkt sitter i huvudet när det gäller fridykning, ca 80%!!!

linnéa
 
När det gäller att simma på längden under vattnet (Och även på djupet f.ö) så gäller det att ta det lungt, långa, fina, lungna paddeltag med fenorna. Det är därför att om du rör dig snabbare så förbrukar du mer syre i.o att muskelaktiviteten ökar. Försök också att hålla ihop kroppen för att bli så strömlinjeformad som möjligt (Som en fisk, alltså...)

Jag instämmer med föregående talare avseende det som kallas hypervetilering. Hypervetilering definieras med att det är fler än ett (1) djupt andetag innan neddykning. Bör också tillägga att man kan drabbas av shallow water blackout både på djupet och på tvären när man har hyperventilerat innan neddykning.

Det mesta handlar dessutom om teknik. På vattenkikarens hemsida, http://www.vattenkikare.gu.se kan du hitta mer om tekniker som Svenska sportdykarförbundet och CMAS rekommenderar och använder i sin utbildning. Du kan också ta kontakt med din lokala dykklubb genom att besöka http://www.ssdf.se

Micke Simonsson
CMAS/SSDF Fridykarinstruktör
 
Fridykningsteknik

Mycket har nämnts redan men detta vill jag säga först.
Shallow Wator Blackout inträffar nästan alltid på grunt vatten pga att den relativa tryckförändringen är störst där. Trycket fördubblas från ytan ner till de första 10 meterarna. Nästa fördubbling sker från 10 meters djup ner till 30 meters djup. Så största risken för Shallow Water Blackout har det visat sig är de sista 6 metrarna upp till ytan.

Precis av samma orsak ska man ALDRIG och jag menar verkligen ALDRIG blåsa ut luft under vattnet. Om man blåser ut luft känns det behagligt för att man minskar trycket av koldioxid (det som skapar längtan efter luft) men samtidigt sänker man trycket av syre. Om trycket av syre plötsligt blir för lågt så kan man svimma, Shallow Water Blackout.

Så till det mer positiva:
vill du simma långt ...... sluta med det. När du slutar att simma långt kommer du verkligan att simma långt. ;-)

Paradoxen är att är du målfokuserad så spänner du dig, och spänner du dig gör du av med mer syre. Kort och got simma bara för att det är underbart så får du se.

Det tar 3-4 dyk innan kroppen fattat vad som gäller så det är först efter en 3 simmningar man kommer få lite distans.

/Dag
 
Re: Fridykningsteknik

OffPist2000; sa:
...
Så till det mer positiva:
vill du simma långt ...... sluta med det. När du slutar att simma långt kommer du verkligan att simma långt. ;-)

...

/Dag
Instämmer, när jag var aktiv simmare och försökte "dyka så långt som möjligt", så klarade jag nästan aldrig mer än 30-40 m (bröstsim under vattnet), men när jag nu, avdankad och avslappnad, gör om samma sak klarar jag utan problem en 50:a ibland 75 m, bara på skoj. Med fenor=ännu längre, simma sakta för att vattnet bromsar ju också.
mvh Magnus
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.