Freeline 525/ Explorer (http://www.kajak-tilbud.dk/)

Hej

Finns erfarenheter från någon av dessa kajaker? har sett ett par äldre trådar, men tänkte att det kan finnas fler erfarenheter...

Explorern finns här: http://www.kajak-tilbud.dk/

och Freelinen här http://www.kanotbutiken.se/525.html

Bägge är sanslöst billiga och det kan ju innebära att de är kassa, men ibland kan man ha tur och hitta acceptabel kvalite även där extremt billiga priser finns...

Så, erfarenheter?

/Henrik
 
man kan ju drömma

Nej , nej och åter nej. Du kan inte hitta en acceptabel kvalitet för detta pris. För att tillverka en så billig kajak så måste man spara in alldeles för mycket på kvaliten. Köp en bättre begagnad kajak så har du något som håller.

//Magnus
 
Senast ändrad:
Lite väl kategoriskt svar?

Det måste inte innebära att det är skit, bara för att det är sk-tbilligt!
Jag har ingen egen erfarenhet av modellen ovan, men kan bara uppmana dig till att prova, och fortsätta fråga. Tids nog är det någon med egen erfarenhet av modellen som kan svara dig.
Att enbart gå på priset är fel, skulle det vara en ok kajak om den istället kostar 14.995???

Framförallt: om bara dyra kajaker är bra, hur skall man komma igång med en begränsad budget??

Tipset om att köpa begagnat är däremot bra, speciellt om du köper något känt fabrikat, då går det oxå att sälja vidare i takt med att intrtesset svänger och du utvecklas.

Själv har jag köpt 2 st Caribou begagnade, vilket innebär att vi får tillbax pengarna när/ om vi byter modell och intresse.

Lycka till!
/Peter
 
inte kategoriskt

Räkna lite baklänges så ska du se att det inte kan bli några pengar kvar till kvalitativa komponeneter om du går under ett visst pris.

Först ska kajakhandlaren ha sin del
Sen ska det marknasföring, löner och hyra för lager etc täckas
Fabriken ska ha en slant över efter löner, material, komkponenter etc..

Glöm heller inte kostnader för frakt.

Men visst finns det bra kajaker om man går upp lite till i pris.

jag har ingen egen erfarenhet av detta märke men pratat med andra som haft erfarenhet av det. Infästningen för rodret om du ska ha ett sånt på är för klent och går snabbt sönder. kolla om de har åtgärdat detta. Kolla också om luckor, skott och sarg är vattentäta.

Jag är inte kategoriskt, kanske lite väl rättfram.

Köp helre begagnat av ett känt märke.
 
svårt att se att lågt pris alltid är dåligt

Jag har inte tillräckliga kunskaper för att veta vad en kajak kostar i tillverkningskostnader, och kan därmed inte räkna baklänges... väldigt svårt att veta materialkostnader löner o dyl i andra länder är, fraktkostnader vid stora leveranser osv.

Vad jag vet är att inom andra marknader så kan ibland det som är väldigt billigt vara väldigt prisvärt - sällan lika bra som det som är dyrt men i alla fall i närheten.

Tänker till exemple på Bavarias segelbåtar, eller thailändska segel som jag själv har till min segelbåt. C:a halva priset mot svensksydda segel, inte lika bra - men mkt prisvärda enligt mig.

Pratade igår med en man, som jag f.ö. köpte en begagnad kajak av (mkt nöjd med den) som jämförde vinkelslipar på jula med märkesmodeller till c:a 1/5-del av priset. Samma sak här - inte riktigt lika bra men ändå tillräckligt bra.

Med den erfarenheten från andra områden anser jag att det kan vara väl värt att köpa billiga nya saker ibland om man är medveten att det inte är lika bra som det som är dyrt.

Samtidigt så finns det riktigt kassa saker ibland som är billiga, såklart. Därför är andras erfarenheter viktiga i denna typ av frågor för mig.
 
Allmänt om fritidsvaror så vet jag att en ekonomisk bekant till mig väntade till absolut sista ögonblick och handlade till ca 30% av inköpspris i sb med ekonomiska tvingade omständigheter för säljarföretaget.
Han kunde i sin tur sälja till 1/3 med vinst därför.
Det finns många turer på halvsvårsäljbara produkter. Inte bara priset utan även verkliga förtjänsten.
 
Magnus_74 skrev:

"jag har ingen egen erfarenhet av detta märke men pratat med andra som haft erfarenhet av det. Infästningen för rodret om du ska ha ett sånt på är för klent och går snabbt sönder. kolla om de har åtgärdat detta. Kolla också om luckor, skott och sarg är vattentäta."

-vilket är ett utmärkt exempel på fakta, till skillnad från en hel del humbo-jumbo, som alltid kommer upp när det talas om lågpris.

I övrigt kan inte heller jag "räkna baklänges" för att få fram tillverkningspris för en "bra" kajak.
Löner och materialkostnader skiljer sig så mycket åt mellan olika världsdelar och beroende på volymer, att det helt enkelt inte är möjligt för de flesta att räkna ut en minsta möjliga tillverkningskostnad.
Även valutaeffekter spelar oss numera i händerna, då vi köper från utlandet.

Om en VKV Seagull skulle tillverkas i Kina, av en i västlandet utbildad plastkajakbyggare, vad skulle den kosta här i Sverige då? Och hur mycket skulle den kosta för att "vara bra"?

Ett alltid gällande råd är ju dock: Provpaddla!, Många olika, I olika väder och förhållanden.
Eller köp något känt, som är enkelt att sälja vidare: t ex en VKV Lisa.

/Peter
 
Halvfabrikat

Eftersom vi faktiskt äger bl.a. en Explorer tänkte jag att jag kan lämna lite handfasta erfarenheter istället för en massa tyckande.

Kajaken är billig och den håller inte den kvalitén som man kan förvänta sig på dyrare kajaker, det vore konstigt annars, men å andra sidan är det väldigt mycket kajak för pengarna! Det som jag upplevde som den största skillnaden i jämförelse med våra andra kajaker är att Exploreren krävde en hel del justering och anpassning innan den blev riktigt trevlig. Den kändes helt enkelt som ett halvfabrikat. Exempelvis har de bara blåst på färg i sittbrunnen utan att först slipat ner ojämnheter med följd att huden blir lite irriterad (småskrapad) om man paddlar med bara ben. För att göra saken värre finns det en del vassa skruvar som sticker in i sittbrunnen.

Vidare är roderkonstruktionen undermålig. Eftersom rodret är gjort i rostfri plåt håller det för nästan allt och det sitter i ett endast några cm långt rör som är ingjutet i den smala och spetsiga aktern. Det är inte svårt att räkna ut vad som händer om man skulle backa på något med rodret nere… Roderlinorna är plastad vajer som är tänkta att knytas (!) i roder och pedaler, vilket har till följd att det är väldigt omständigt att justera för olika paddlare. Vidare är pedalerna placerade centralt i sittbrunnen istället för på sidan och eftersom vajrarna ligger löst i sittbrunnen är det som gjort för att trassla ihop/in sig. Den bästa lösningen är helt enkelt att lämna rodret hemma och alltid paddla kajaken utan roder och trassliga roderlinor.

Sargen sitter väldigt nära däcket vilket innebär att om man har stora fingrar (som undertecknad) kan man lätt fastna med fingertopparna mellan sargen och däcket. Det är INTE kul! Lastluckorna är förhållandevis små, men det ”felet” har många kajaker på marknaden. Vidare levereras kajaken utan ryggstöd, men vi kompletterade vår med Kajaksports ryggstöd för 390 kronor – funkar kanon!

Bärhandtagen består av rep som är instuckna genom borrade hål i däcket. Bortsett från att det är väldigt obekvämt att bära med så är genomförning helt otätad med följd att det blir blött i lastutrymmena.

Finishen i övrigt är inte på topp, men helt acceptabel.

Ok, är kajaken värd pengarna? Jag svarar tveklöst ja på den frågan, men man måste själv åtgärda de brister som man finner mest irriterande. På de premisserna får man väldigt mycket kajak för pengarna. I mina ögon är Explorern en trevlig nybörjarkajak med relativt hög stabilitet utan att för den saken skull kännas som en pråm.

/Håkan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.