Från Katterat till Haukejaurestugan

Hej!

Planerar att vandra från på Norska sidan från Katterat till Haukejaurestugan och sedan vidare därifrån.

Är det någon som har erfarenhet av detta avsnitt i Norge och kan tipsa mig om lederna. Det finns lite olika alternativ.
Är särskilt intresserad av om det finns några svårigheter med vad eller andra passager.

Karl-Gösta
 

avslutad210712

Gäst
Om möjligt vore jag intresserad av att se bilder av broarna på norska sidan eftersom vi eventuellt skall gå där i år men vi har hund och storleken gör att det inte är alltför skoj att bära honom om broarna är alltför äventyrliga.
 
Jag har inte gått längre än till Gautelis (från Hukejaure) på norska sidan, men är också intresserad av hur det ser ut från katterat och söderut, så jag puffar på tråden!

Bifogar ett foto över hängbron över vattnet mellan tjårvejaure och gautelisvatnet (mellan hukejaure o gautelishyttan).
 

Bilagor

  • HÄNGbro mot gautelis b.jpg
    HÄNGbro mot gautelis b.jpg
    108.6 KB · Visningar: 2,498
Här är min upplevelse i trakterna.

Hej!
I slutet av aug 07 gick jag delar av denna sträcka.
Startade med skjuts till Sitasjaure, tråkig grusväg som det känns skönt att slippa gå.
Den 26 aug går jag Sitasjaure-Hukejaure. Lätt vandring, bitvis litet tråkig enligt min smak.
Några broar som jag tyvärr inte har kort på men det var vanliga svenska modeller.
Hade turen att träffa på en kille i Hukejaure som just gått sträckan jag skulle gå. Fick en del tips både glädjande och oroande! Han berättade att leden mot Gautelis hade kortats av och att man skulle hålla sig mellan 1023 och sjön ovanför. Inga bekymmer från mitt håll det var lätt att se de röda markeringarna och jag kom att tjäna några km. Den gamla sträcknigen och den nya möts strax efter riksröset 259 A . Där det förresten är litet brant en kort sträcka. Kommer man från Gautelishållet tror jag det är lätt att missa genvägen men när man ser riksröset är det bara att knalla dit och sen följa ledmarkeringen vidare. Mötte tre tyska vandrare alldeles efter riksgränsen och kunde dela med mig tipset till dom. De var för övrigt de enda jag mötte denna dag. Skämdes litet över att jag hade gammal karta, men nu i år, då jag köpt ny kan jag konstatera att den nya sträckningen inte finns med på den heller!
Denna sträcka är mycket vacker tycker jag.En bro, den Emma knäppt kort på och inga andra svårigheter vad jag kommer ihåg.
I Gautelis vart jag helt ensam. Stugan måste man ha DNT nyckel till om man vill sova inomhus.
Sagolikt läge, som gjort för att bara njuta om inte..............jag oroade mig för morgondagens sträcka. Mellan Gautelis och Caihnavaggehytta skulle det vara stenigt. Hade fått tips om at ta det varligt ca en km. Min nyfunne vän i Hukejaure talade om att det var blockterräng ca 4-5 km.
Viss skillnad, nu efteråt förstår jag det berodde på snöläget. När jag gick var all snön borta och min förste rådgivare hade troligen knallat stora delar på snöfält! En erfarenhet rikare blev jag allt!
Vaknade jättetidigt, skrämde iväg en järv utanför stugan och sen bar det av. "Ruff but possible" hade tyskarna sagt! Efter någon timmes vandring började det snöa och det blev till att ta det lilla lugna. Blockterräng som dessutom är hal är ju vanskligt. Glad jag hade stavar.........och vantar och mössa. Snön låg kvar rätt länge och nu blev det marigare att se markeringarna, de var översnöade bitvis. Nåväl jag kämpade på, vilade ofta såg inte en själ på hela sträckan. Hade något hänt här hade jag väl fått tillbringa ett par dygn innan någon skulle komma misstänker jag. Nedstigningen till sjön 1094 är nog den tuffaste sträckan jag gått någonsin. Tack vare att jag ändå är skapligt fjällvan gick det bra. Jag vilade ofta och tog det etappvis. Skulle inte rekommendera någon att gå sträckan alldeles otränad och själv tänker jag inte gå där ensammen någon mer gång. "Ruff but possible" stämmer fint.
Framme i Caihnavaggehytta var det åter folktomt. Nu njöt jag av ensamheten och tände en brasa.Visste att den jobbiga biten var bakom mig. Snön tilltog och det kändes skön att vara inomhus.
Nästa etapp till Cunojavrehytta startade också tidigt. Även här hade jag fått tips om ett kunna förkorta sträckan. Man kunde då vada Caihnajohka istället för att gå ända ned till bron. Man tvärade helt enkelt över och fann leden ganska snabbt igen. Den hade ett par armar men just då jag var där lågt vatten och vaden gick inte mer än till halva vaderna. Lätt vandring hela vägen.
Bron innan Cunojavrihytta höll jag på att missa, där var det tunt med markering men jag fann den ganska snabbt. Säkert lättare om man kommer från andra hållet. Lik den som Emma tagit kort på.
Väl framme i Cunojavrrehytta tilltog snöandet igen och jag tyckte det skulle bli skönt att komma inomhus. Tog mig in med DNT nyckeln men det visade ig vara fullständigt fullbelagt, överallt!!!
Här var det inga fjällvandrare, det syntes på utrustningen, gissar mer på ripjägare eller liknande.
Klart jag kunnat hävda mig och slagit mig ned på golvet men jag jag valde att gå vidare. Ingen människa syntes till men allt var rejält markerat och det kändes som om det var läge att ge sig vidare. Gick mot Unna Allakas på den svenska sidan. Även här hade det varit klokt med en nyare karta, leden omgjord något och den är nu inritad på den jag just köpt.
Kom fram till Unna Allakas i snöoväder men blev (som vanligt) varmt mottagen av Ossi, stugvärden. Han tyckte jag skulle gå en och ta en bädd och få på mig torrt medan han tände i spisen. Precis vad en trött och litet småilsk vandrare behöver höra! Humöret steg efter en stunds samvaro med Ossi och ytterligare några vandrare. Dagen efter var det frost och ännu mer snö. En sagolikt vacker etapp mot Alesjaure och en härlig bastu. Här går ju leden litet upp och ned men inga direkta svårigheter här heller. Ett vad men inte särskilt mycket vatten i då jag varit där. Sen var det slut på lugnet för min del, Kungsleden upp till Abisko är det ju rätt tät trafik på. Det blev ett lång inlägg men det var min upplevelse. Hoppas det kan vara till någon hjälp.
Lycka till
Yvonne
 
Jag har en turbeskrivning

Du kan ta en titt på min döda hemsida:

http://hem.bredband.net/b266112/katterat_04.html

Har du fler specifika frågor så kan jag kanske fylla i efter Vonsan.

Zebula: Över Cunojohka vadade jag med hunden istället för ta bron. Det var stege upp och ner från bron och jag bedömde det som inte helt ofarligt att ta hunden över bron (i koppel) om det skulle skita sig. Jag vadade en bit uppströms bron med bron inom synhåll och diagonalade ett par gånger mellan grusbankar. Då var det som djupast till skrevet men det kan vara betydligt mer vatten såg jag.

Vi gick motsatt riktning jämfört med Vonsan. Mellan Caihnavaggehytta-Gautelishytta tog vi blockterrängen uppför vilket jag tycker är behagligare än att ha en ryggsäck som driver på utför. Hunden klarade blockterrängen bra. Vi platsade honom, gick kanske 100 m och kallade in honom. Kopplad skulle det bli farligt för både hunden och mig.

Överlag så funkade turen alldeles utmärkt med hund.

Hälsningar

Tommy
 
Senast ändrad:
Hunddalshytta - Lossistua

Hej och tack för informationen!

Om precis två veckor är vi påväg från Katterat mot Hundalshytta.

Jag har en fråga till och det är om någon har gått ett västligare alternativ från Hunddalshytta till Lossistua.

Leden ser intressant ut men är lite fundersam på passet mellan Rienatcohkka och Storsteinsfjellet.
Såg i norsk turbeskrivning att man "varnade för" att det kunde var mycket isigt. Kanske olämpligt utan stegjärn.

Karl-Gösta
 
Katterat - Cunojavrehytta

Har gått den här sträckan två gånger, en i vardera riktning. En mycket trevlig både start och avslutning på en vandring, med rallarvägen i Hundalen.

När jag gick (senaste turen för 3-4 år sen) fans en flotte över hundalsälven, där en viker in över djävulspasset in i oallavaggi. Flotten kan vara lite svår att hitta, men gör passagen enklare.
Namnet Djävulspasset ska enligt vad jag hört främst gälla vintertid. Klart det lutar lite, men djävul är att ta i sommartid...

Turen genom oallavaggi är riktigt vacker och det finns rätt gott om tältplatser, förutom om det regnat väldig mycket

mvh
//björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
uldall Katterat till Hellmobtn Fjällvandring 12
Evajar Katterat till Cáihnavággihytta sommaren 2020 Fjällvandring 10
Zephyria Katterjauri till Katterat? Fjällvandring 0
TuomasSakari Abisko-området: Från Gátterjavri till Katterat/ Sördalen med skidor. Fjällvandring 0
TrineA Katterat - Unna Allakas? Fjällvandring 3
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Osynlig Katterjåkk - Gatterjavri - Katterat Fjällvandring 3
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
ulfbn Katterat-Unna Allakas-Abiskojaure-Abisko Fjällvandring 2
miaber Vandring Katterat - Unna Allakas Fjällvandring 7
Slagathoria F d anläggarvägen mellan Katterat och Hunddalen Fjällvandring 8
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
Almgren Sommarens tur start i Katterat Fjällvandring 22
2boots Info or guide for Katterat to Rombak walk (Navvy Trail) please Fjällvandring 9
brst Finns boende i Katterat? Fjällvandring 3
givin Katterat – Hunddalen – Cunojavri - Unna Allakas – Abiskojaure – Abisko Fjällvandring 18
ViktoriaR Katterat-Unna Allakas-Katterjåkk Fjällvandring 4
oskarlin Katterat-Ritsem, val av skor Fjällvandring 0
Spinspider Tåg Katterat - Narvik Fjällvandring 4
oskarlin Riksgränsen vs. Katterat Fjällvandring 7
petratetra Katterat, Riksgränsen eller Katterjåkk? Fjällvandring 4
anderzand Aktult om sne & vand!? Gennemføre Katterat-Kebnekaise? Fjällvandring 1
ulfnor Kårsavagge och Katterat Fjällvandring 8
hamlin katterat - kebne Fjällvandring 3
Fleischer Katterat-Hunddalen-Lossi Fjällvandring 3
Katterat-Hukejaure Fjällvandring 2
Katterat-Hukejaure Fjällvandring 0
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 63
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.