Frakta kajak med tåg?

Nån som åkt tåg med sin kajak?
Tänkte åka till Lofoten i sommar, och är inte riktigt klar över hur jag enklast tar mig dit med kajaken.

(Tänker inte paddla dit!)
 
kajak i lofoten

tjenare. är oftast i lofoten, inte just nu dock. på norska tåg går det att ta med forskajak, en polare gjorde det, och det gick bra. (fast jag tror det krävdes lite övertalningsförmåga). kolla m connex och sj.

om det är unstad som gäller, så finns det en snubbe där som hyr ut surfgrejjer till hyggligt pris, vet inte om han har kajaker dock.

om du ska paddla havskajak finns åtminstone uthyrare i Svolvaer. vet inte hur det ser ut i vesterålen...

ett enkelt sätt att ta sig dit man vill är ju bil. även om du inte hittar nån som vill följa med upp å paddla, så åker ju folk upp å klättrar i lofoten titt som tätt. samåkning?

good luck!
Sara
 
Ok,
Det är havskajak det gäller. Beträffande andra alternativ så kommer de i andra hand. Jag är varje år (sedan min födelse) i Kirunatrakten och vet ungefär hur lång bilresan är...
Jag kommer att ha reskamrat, och jag vet att uthyrningsmöjligheterna kommer att vara begränsade. Skulle i det här fallet dessutom föredra att paddla egen kajak.

Vad jag egentligen undrar är alltså om det går att "polettera" bagage i form av kajaker numera. Något säger mig att detta är svårt eller omöjligt. Måste jag skicka kajaken på annat vis flyger jag ju hellre.
Jag har ju en hyfsad uppfattning om hur lång tågresan är också...

Risken är nog att man får flyga och skicka kajaken med lastbil, vilket säkert blir dyrt om man gör det som privatperson.
 
Hej!

Försök med bussgods. Det är vanligt att HBB paddlare skickar hem sina kajakar från Haparanda med bussgods.

Hälsn.

Lars K
 
SJ körde förut

Magnus Fischer har åkt tåg med sin kajak till Narvik, kolla med honom.

Om du nu ändå väljer att hyra låda så ta för böveln med egen paddel! Norrmännen kör felvridna åror.


/JL
 
Du kan jo også prøve hos arrangøren av ASKR. De har utleie/uthyrning av kajakker til sitt arrangement og dersom du skal til Lofoten/Vesterålen enten før eller etter 25.-29. juli er det kanskje en mulighet.

Selve http://www.askr.no er også å anbefale dersom man liker å være sammen med mange andre. Vi deltok i fjor og da fikk jeg leid en Viviane til 1300 kr for 5 dager.

Bård
 
Kajak på tåg

Jag tog kajaken på tåg till Narvik -96 och paddlade till ASKR i Vesterålen efter att först ha rundat Moskenes i Lofoten.
Efter att ha konstaterat att lastbil skulle bli orimligt dyrt ringde jag SJ, det skulle inte heller bli så billigt eftersom personen i andra änden konstaterade att min kajak skulle ta upp tre-fyra pallplatser i transportvagnen. Jag lyckades till slut få tag på någon ansvarig som förbarmade sig över en entusiastisk student, så jag fick transporten upp för en knapp tusenlapp om jag minns rätt. Hem fick jag skjuts av en annan stockholmare som också var med på ASKR.

De på ASKR kan säkert hjälpa dig med kontaktuppgifter till andra som passerar Stockholm på vägen upp, kanske kan det lösa transporten både dit och hem.

Arrangören har i alla fall tidigare haft några kajaker som de hyrt ut till ASKR-deltagare.


Lycka till!

/Magnus
 
Ok, det var rätt konkreta besked.
Då är det som jag befarade. Att ta sig upp med sin kajak är ett problem i sig utöver själva tävlingen...

Troligen är väl det bästa att packa in sig i en bil med ett antal kajaker på taket. Fast det ser jag inte framemot utöver att tiden är i knappaste laget för mig.

Hyra kanske kan vara ett alternativ, men kräver antagligen mycket tidig bokning och anmälan. Jag tänkte fega och se först om man hinner träna tillräckligt för att sedan anmäla sig relativt sent.

Kanske får bli ett Södertörn runt istället...

Borde inte nån arrangera en sån tävling förresten?

Jag kollade lite på BKK:s hemsida. De hade ju inte ett enda långlopp i sin kalender...




(Ursäkta trådurspårningen!)
 
Bra, bättre, bil!

Nu har du ju varit i Kiruna och har koll på hur långt det är upp dit men själv tycker jag att bil till Vesterålen på två dagar är en ganska trevlig resa, kört ASKR -02 och -03.
Visst är det en halvlång transportsträcka men det är ju på väg till ett äventyr och lite förspel har aldrig skadat, inte skulle du väl flyga in till Everest bc??
Störtskön känsla att åka med kajaker på taket, det är min åsikt!
Sist hade jag gott om tid och plockade sydtoppen på Keb på vägen. Bara en sån sak:)


/JL
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ironlinda Frakta kajak till nordnorge? Paddling allmänt 1
Kajakob Cykelkärra för att frakta en kajak. Paddling allmänt 7
fafner Frakta kajak Paddling allmänt 8
laed Frakta kajaken vintertid Paddling allmänt 10
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.