Frågor!

Hej alla!


Jag har haft nöjet att paddla nu i ett år och jag kan ärligt säga att jag verkligen har fastnat. En enorm frihetskänsla!
Jag har faktiskt några frågor som jag hoppades med att någon här kanske kan hjälpa mig med? Innan ni fäller kommentaren "sök på forumet" så vill jag meddela att jag är gravt synskadad och Utsidan är väldigt bra innehållsmässigt men inte speciellt bra anpassad visuellt. Därför jag ställer frågorna här i på ett och samma ställe och hoppas på att få lite hjälp med svaren :)

Jag undrar:

-Jag är väldigt sugen på att åka iväg på en arrangerad paddeltur någonstans i detta land, och undrar om ni har något bra tips på just en sådan. Har googlat men inte fått fram några vettiga sökresultat. Någon här som varit på någon och kan tipsa?


-Min kajak drar åt vänster. Blir inte klok på varför men förstår att det har något med kajakens skrov att göra. Finns det någon här som har råkat ut för samma och kunnat lokalisera vad problemet varit?


-Söker någon att paddla med. Finns det någon teckenspråkig paddlare här på forumet som bor i nordvästra Skåne? Vet att chansen inte är stor, men frågar man inte... :)



Ha det bra alla!

//T
 
Jag kan bara hjälpa dig med frågan varför kajaken drar åt vänster, och säger "det kan bero på att den är felkonstruerad!"
Har du en Tahe?

Jag har exakt det problemet med min Tahe Reval midi i PE-utförande från -15. Och som jag har förstått det har Tahe misslyckats med en hel serie (eller flera!) under tillverkningen. Min sambo har exakt samma problem med sin, för övrigt. Samma märke och material, men inköpt vid en annan tidpunkt och på en annan plats än min.

Om man kikar längsmed köllinjen ser man tydligt hur kölen/kajaken kröker åt ena sidan från skäddaboxen och bakåt!

Jag har inte försökt reklamera det hela då problemen egentligen inte uppmärksammades av någon av oss förrän i höstas. Detta då det blåste så jäkligt hela sommaren att all avdrift hit och dit kunde skyllas på vinden. Men i höstas var det vindstilla vid åtskilliga tillfällen och då stod det skrämmande klart hur sneda båda våra kajaker är!
 
Jag kan bara hjälpa dig med frågan varför kajaken drar åt vänster, och säger "det kan bero på att den är felkonstruerad!"
Har du en Tahe?

Jag har exakt det problemet med min Tahe Reval midi i PE-utförande från -15. Och som jag har förstått det har Tahe misslyckats med en hel serie (eller flera!) under tillverkningen. Min sambo har exakt samma problem med sin, för övrigt. Samma märke och material, men inköpt vid en annan tidpunkt och på en annan plats än min.

Om man kikar längsmed köllinjen ser man tydligt hur kölen/kajaken kröker åt ena sidan från skäddaboxen och bakåt!

Jag har inte försökt reklamera det hela då problemen egentligen inte uppmärksammades av någon av oss förrän i höstas. Detta då det blåste så jäkligt hela sommaren att all avdrift hit och dit kunde skyllas på vinden. Men i höstas var det vindstilla vid åtskilliga tillfällen och då stod det skrämmande klart hur sneda båda våra kajaker är!


Tack för svar! Ok, jag har en Dagger Stratos (plast) som jag köpt i Hbg. Skitnöjd över den (är som en stridsvagn) förutom att jag märker att den drar. Trodde också som du ett bra tag att det var vind/paddelteknik som var felet men nu har jag något handfast att gå på. skall undersöka detta med hjälp (eftersom min syn är så dålig). Tack!
 
Kul att Du hittat en aktivitet som Du gillar och visst är paddling härligt jag är också ny på det började på allvar förra året som en del i sjukgymnastik rehab och fastnade direkt.

Drar Din kajak snett så finns några faktorer att kolla och det gäller alla typer av flytetyg, har kajaken skädda eller roder så kolla att dessa är centrerade, saknar kajaken detta så kan det bero på att skrovet är asymmetriskt alltså skevt, detta är då ett tillverkningsfel.
Har Du köpt kajaken ny under senaste året så skulle jag kolla om det inte kan gå på garantin.

För turer i grupp så kolla med lokala friluftsfrämjandet eller kanotklubb ofta ordnar de sådan turer och med lite tur så finns något teckenkunnig med, värt att kolla iaf.
 
packning, teknik eller styrka?

Har du packat symmetriskt eller kan det bero på hur du lastat att den drar snett?

Är du osymmettriskt stark i dina paddeltag? Har du bättre kraft i paddeltagen på ena sidan jämfört med andra? Eller sätter du i paddeln olika höger resp vänster sida?
Detta får du nog be någon erfaren paddlare bedömma åt dig - kanske en tränare för tävlingspaddlare kan se detta åt dig.

/Patrik
 
drar åt vänster

Hej Torbjörn, det är vi Aterra som sålt din Stratos. Kajaken drar säkert inte åt vänster pga av något fel. Det är en kort kajak med mycket rocker och även om det inte blåser bör du använda lite skedda 1/3-1/4. Då går hon rakt. Kommer du ihåg hur du skall använda skeddan? Om du har möjlighet så kom inom en dag eller ring så skall jag förklara.

Tror det är samma problem gällande Midi, det är en av Sveriges mest sålda kajaker även om det inte är den roligaste så funkar de jag haft som kurskajaker som den skall. Men det är en roderkajak som inte funkar för kantning osv så den bör alltid ha roder.

Mvh Leif aterra.se
 
Nejdå Tahes Reval Midi Pe är inte felkonstruerad

Kajaken är modulerad i ett dataprogram och sedan är formen fräst i en CNC maskin vilket gör att kajaken är helt symetrisk

Som Leif säger så är Midi PE är Tahes populäraste pe kajak. Kajaken är konstruerad för att paddlas med Skedda man måste alltså kompensera vindens påverkan på kajaken med Skeddan.

Att kajaken "drar åt Vänster" är annars en ganska vanlig kommentar eftersom dom flesta är starkare i höger armen

Hans Friedel
 

Bilagor

  • midi_pe.jpg
    midi_pe.jpg
    14.6 KB · Visningar: 1,230
Nejdå Tahes Reval Midi Pe är inte felkonstruerad

Kajaken är modulerad i ett dataprogram och sedan är formen fräst i en CNC maskin vilket gör att kajaken är helt symetrisk

Som Leif säger så är Midi PE är Tahes populäraste pe kajak. Kajaken är konstruerad för att paddlas med Skedda man måste alltså kompensera vindens påverkan på kajaken med Skeddan.

Att kajaken "drar åt Vänster" är annars en ganska vanlig kommentar eftersom dom flesta är starkare i höger armen

Hans Friedel


Hej Hasse!
Jag vill gärna komma i kontakt med dig för att diskutera detta då jag vet att du designade modellen. Kan jag använda din mailadress jag hittar på din hemsida?

Mvh
 
Roder/skedda Midi

Nejdå Tahes Reval Midi Pe är inte felkonstruerad

Kajaken är modulerad i ett dataprogram och sedan är formen fräst i en CNC maskin vilket gör att kajaken är helt symetrisk

Som Leif säger så är Midi PE är Tahes populäraste pe kajak. Kajaken är konstruerad för att paddlas med Skedda man måste alltså kompensera vindens påverkan på kajaken med Skeddan.

Att kajaken "drar åt Vänster" är annars en ganska vanlig kommentar eftersom dom flesta är starkare i höger armen

Hans Friedel

Hasse: Klart att den funkar med skedda, det gör alla kajaker, men den svarar inte på kantning därför tänkte jag att det är en utpräglad roderkajak. Den är trevligare som roderkajak enligt mig.
 
Hej

Det går bra att använda Utsidans meddelande funktion

Hans Friedel

PM skickat.


Och för er som undrar påstår jag inte att Hans designat en kajak som drar snett. Naturligtvis skulle jag inte påstå något så korkat!

Vad jag däremot påstår, och har för avsikt att föra i bevis, är att mina båda kajaker av Tahes fabrikat, kröker åt vänster från skeddaboxens framkant och bakåt. Jag tror detta beror på något fel under själva tillverkningsprocessen. Jag vet inte, men det är den enda rimliga förklaringen. För som sagt; Hans har inte designat en sned kajak.

Felet blir tydligt dels vid paddling (och som rolig kuriosa kan jag nämna att jag är vänsterhänt och därmed borde alltså min kajak dra åt höger, inte vänster...) och dels blir det tydligt synligt när man fluktar längsmed de upp och nedvända kajakernas köllinje.

Förhoppningsvis får jag till foton.

Mvh
 
DSCN1666 - kopia.JPG

Jodå, kajaker kan vara sneda och därigenom dra snett. Så här ser båda mina Reval PE ut.
Tyvärr.

Nu ska det bli intressant att se vad Tahe säger.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.