Frågor om KM rimfaxe!

Ni som har KM rimfaxe , jag har några frågor till er,

Beställde en rimfaxe från fyndlistan, givetvis var ju Herr slut i den färgen jag ville ha så jag rådfrågade om storlekarna per telefon med årebutiken,

De sa att rimfaxe är den jacka som skiljer sig minst mellan dam och herr i utförandet,
och att det skiljer ca. en storlek däremellan, vilket också är ganska tydligt om man läser strl tabellen

jag tog två storlekar extra upp (xl) i damen,,, har (M) i bifrost och einride som sitter bra

Jackan var ändå för liten, spec, två ställen var riktigt kritiskt , armarna och axelpartiet,

samt att huvan/halsöppningen var extremt tajt, detta upplevde jag som det största problemet

Det var inte i närheten att jag kunde fälla upp huvan utan att öppna dragkedjan, tror inte jag har något vattenhuvud heller ,,strlk 57 i keps och kortklipp för dagen


, och jag kunde inte ha nån typisk vintermössa som går ner lite djupare över kinder och öron innanför kragen

den satt så illa att jag nu inte vågar beställa ordinarie herrmodell heller förrän jag fått svar på några frågor av användare!



NR:1 kan ni som har en jacka i "rätt" strlk, kan ni fälla upp och ner era huvor utan att öppna upp dragkedjan?

NR:2 Kan ni lyfta armarna rakt upp utan att jackan åker upp typ 1 dm.

Som jämförelse så sitter bifrost och einride (gamla mod) båda (m) helt perfekt och jag kan fälla upp huvorna utan problem även om jag har fleecetröja med luva under!

Skiljer det betydligt mer mellan dam/herr än personalen berättade för mig,, eller är helt enkelt rimfaxe sydd i konstiga former?

sorry för lång formulering
 
Jag har M i min Rimfaxe samt M i min Skidbladner. Jag kan inte fälla upp huvan på min Rimfaxe utan att dra ner dragkedjan en bit, det finns absolut ingen chans. Fördelen är att det blir tätt och bra kring halsen. Jag kan återkomma kring om den glider upp (oftast tänker jag att det inte är ett problem då jackan främst är avsedd för aktivitet där armarna inte är uppåt, jag skulle inte välja den de dagar jag klättrar).
 
Jag har Njal(Einride)XL samt Rimfaxe XL. Rimfaxe - måste öppna upp dragkedjan innan huvan kan dras upp, Beror nog på vindstrutens konstruktion, oundvikligt

Har jackan på jobbet så jag kan inte prova ut den exakt, men jag har inte upplevt den kort eller så vad jag kan minnas.

Om du menar nedre delen av armarna, så ska den vara rätt så tajt.
 
Kul med snabba svar!

Så här satt den på mig jämfört med bifrost

Uppifrån och ner:

Huvan: jättetrång , skulle inte få plats med vintermössa , dock så var struten enormt lång framåt
( =jättestor huva ,men ändå trång??)
Axlar: väldigt stramt med en mellan tjock fleece

Hela armarna : obehagligt stramt med mellan tjock fleece, längden på gränsen

Bröst: funkade, detta var utgångsmåttet jag beställde efter

Allt under bröst: skulle fått plats med ca 5 lager fleece,

Angående att lyfta armar , så skrev jag fel,
räckte faktiskt att föra armarna 90* i höjd och framåt så var det tvärstopp sista biten

jag har inte heller något behov att klättra med jackan , men den skulle inte ens funkat att ta ett ordentligt stavtag för mig!

Frågan i stort ,,, eftersom personalen på KM sa att det knappt skiljde något mellan dam/herr,, i skärning

Är ni nöjda med era rimfaxe, eller sitter den konstigt jämfört med andra jackor
 
Min Rimfaxe sitter bra i Medium, jag drar normalt Medium av allt annat. Om jag tar riktigt mycket under, tjock och tunn fleece så blir det på gränsen tight men en Large är för stor. Jag kan tycka att den känns lite bylsig fram på magen men hellre det än en för tight jacka som man inte kan röra sig bra. Lite störande att skoningarna på ärmslut blev fula så snabbt pga att de fastnar i kardborren. Står nog nämnt i "the naked truth" på hemsidan tror jag. Mycket skön och bra jacka. Dock så vete fasen om den där gren remmen sitter som den ska. Känns som den är lite för kort för mig = oskönt.
 
Trång i armarna

Min Rimfaxe är trång i armarna. Ringde dit och påpekade detta. Nån sa att modellen var trång!
(Nu tror jag att han slutat....)
Har äldre varianter av KM i Ventile som sitter mycket mycket "vidare - rymligare".
Själv är jag sådär förtjust i min faxe...Vill kunna få plats med en tjockare tröja under jackan.
Tycker att den klämmer åt i armhålorna - ärmarna.
Huvan tycker jag också är sådär. Inte optimal, luften strömmar in om jag går i motvind. Skulle vilja justera den i halsen när huvan är påtagen.
 
Att kunna fälla upp huvan med uppdragen dragkedja kan jag nog inte på några av mina jackor.. med korrekt justerad huva.. Det gäller TNF Haglöft Patagonia och 8848.
 
.Fick en kort pratstund med en stressad försäljningsansvarig på KM

Hon berättade att rimfaxe som ligger (låg) på fyndlistan nu dec 2011 är av en tajtare skärning än om jag skulle beställa en ny fullpris modell!

Det är just armar och skulderparti som designats om!

Jag fick ingen uppfattning om när skiftet rent kronologiskt skedde, annat än just "om du beställer en jacka nu direk tfrån oss till fullpris så är det ny design"

vad som kan ligga i olika butikslager är alltså helt ovisst för mig!

Förövrigt vill jag kommentera några ovanstående tidiga inlägg att underarmar och kragen "ska" vara tighta!

Ser inte riktigt anledningen till detta, speciellt kragen , känns för mig rent av farligt om man inte kan ha t.ex en tjock fleece balaklava under huvan med kragen uppdragen.

Funkar väl om man ska ut och glassa i aprilsolen,

men på t.ex en veckotur till helags/sylarna i januari, ,,så får inte en jacka vara tajt eller trång någonstans enligt mig,,

då står jag hellre ut med en överdrivet bylsig jacka
 
Jag hade tur med min Outlet-jacka. En medium sitter kanon på mig som är 178 cm och vanligen mellan 80-82 kg, även med min tjock + tunn fleece. Den sitter inte "glassartight" så den funkar bra på t.ex. ripjakt med kåtaboende i februari.
 
.Fick en kort pratstund med en stressad försäljningsansvarig på KM
...
Förövrigt vill jag kommentera några ovanstående tidiga inlägg att underarmar och kragen "ska" vara tighta!

Ser inte riktigt anledningen till detta, speciellt kragen , känns för mig rent av farligt om man inte kan ha t.ex en tjock fleece balaklava under huvan med kragen uppdragen.

Funkar väl om man ska ut och glassa i aprilsolen,

men på t.ex en veckotur till helags/sylarna i januari, ,,så får inte en jacka vara tajt eller trång någonstans enligt mig,,

då står jag hellre ut med en överdrivet bylsig jacka

Att anklaga Klättermusen för att göra kläder som är till för aprilsolen låter lite fars-artat, varför inte stödja ett svenskt klädmärke istället för att kasta skit på dom?

Att säga att jackan är farlig låter bara korkat, självklart ska det vara dragfritt runt halsen för att en jacka ska funka när det är kallt och blåser.

Sen gäller ju frågan hurvida en damjacka passar en man.. jag är inte förvånad att det är axlar och armar som är problemet. :)
 
Jag missade helt att det var en damjacka. Då faller ju "anklagelserna" ganska platt. Känns rätt solklart att en damjacka har annan skärning speciellt kring bringa och armar. Missade också att jag redan skrivit i tråden :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.