Frågor inför en helg kring Simonsberget

Jag skickade ett mail till Tunabergs klätterklubb för ett par veckor sedan, utan svar, så jag tänkte att jag ställer samma frågor här på forumet där det verkar finnas gott om kunskap och kontakter. This is the story:

Vi är ett gäng på 6-8 personer som är sugna på att åka ned och klättra på simonsberget / Bistaberget om ett par veckor. Vi har studerat förare - både tryckta och online - och kollat access, men har några frågor som någon kanske kan svara på?

1) är det okej att stå två nätter med husbil och husvagn på den stora parkeringen vid simonsberget? Om nej, har någon något förslag på var det är lämpligt att stå?
2) är det något speciellt vi bör tänka på utöver det vi kan läsa oss till i den tryckta samt nätföraren?
3) bör vi föranmäla oss till någon att vi kommer?

Tack på förhand,
Erik
 
Jag tror det är fullkomligt lugnt att göra som ni tänker. Möjligen kan det ju finnas ännu bättre plats (med el och vatten), men jag tror inte ni behöver göra nåt annat än att dyka upp och klättra.
 
Sedan en tid tillbaka så finns en skylt på reservatets parkering att det inte är tillåtet att sova över i husvagn/husbil där .
 
Oops!
(Hoppas det är inlagt i accessdatabasen.)
Nå, Staffan, vad gör man då? Står vid kyrkan? Eller nån mer allmän parkering/vägkant?
 
Finns en camping knappa milen bort, men den verkar inte öppna förrän i maj. Jag har några trådar att gå vidare med, där faktiskt kyrkan är en. Jag ska maila församlingen och fråga. Jag håller er uppdaterade, men övriga förslag mottages tacksamt under tiden!
 
Finns en camping knappa milen bort, men den verkar inte öppna förrän i maj. Jag har några trådar att gå vidare med, där faktiskt kyrkan är en. Jag ska maila församlingen och fråga. Jag håller er uppdaterade, men övriga förslag mottages tacksamt under tiden!
 
Det kanske funkar att svänga in till badplatsen Kovik ett par km innan berget? Ingen trängsel på den parkeringen innan badsäsongen. Och fin sjöutsikt att njuta av 50 m från bilen.
 
Kovik verkar vara ett utmärkt boställe för husvagn/husbil vid klättring i Tunaberg. Det är inte lämpligt att använda kyrkans parkering för det ändamålet.
 
Jag pratade med Nyköping turism. Rent juridiskt har man laglig rätt att stå 1-2 nätter på parkering med Husvagn / husbil, och de säger uttryckligen att kyrkan går bra. Personligen tror jag dock att sett till "det svenska klätterkollektivets" bästa är det att alltid fråga berörda parter först även när man har lagen på sin sida. Med andra ord gjorde Nyköping Turisms ord ingen större skillnad; det viktiga var vad kyrkan tyckte.

Sagt och gjort så mailade jag Tunabergs församling som sade att de hade ett dop den helgen och därför behövde disponera kyrkans parkering, men att det däremot gick utmärkt att stå på kyrkogårdens parkering.

Goes without saying, men vi förstår givetvis att det är extremt viktigt både för vår egen och andra klättrares del att vi är goda föredömen som gäster när vi fått ett sånt förtroende. Cred till Tunabergs församling som gav oss förtroendet, och cred till tidigare klättrare som verkar ha gjort ett bra intryck på orten.
 
Även om det är OK att efter kontakt och medgivande parkera på kyrkogårdens parkeringsplats så tycker jag ändå att vi generellt bör rekommendera Kovik för husvagn/husbil.
 
Jag har svårt att se felet i att fråga kyrkan om lov att använda deras parkering då länge man tydligt redogör för tid, antal fordon / personer samt syfte med resan. Säger de nej respekterar man givetvis detta, säger de ja förvaltar man förtroendet.
 
Du har ju gjort helt rätt och får absolut stå där. Jag tror Staffan bara vill undvika att det ska bli nån ny tradition att det är generellt ok att stå på kyrkans mark. Det är långt ifrån alla som är hänsynsfulla och tänker på klätterkollektivets bästa som du.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.