Fräscha upp äldre tält

Grävde fram mitt gamla Fjällräven Akka3 tält i dag, tältet såg betydligt bättre ut än vad jag trodde efter alla år, dock så skulle en uppfräschning vara på sin plats.
tar gärna emot tips på bra rengöringsmedel samt impregnering eller hur gör man?
Tack på förhand.
 
Börja med att torrborsta och spesiellt veck samt sömmar insida och sen utsida.
Enklast är att tvätta med möbelskum och trasor för hand, Herlins tältimpregnering till botten och yttertält, kan sprutas på med lågtryckspruta.
Låt tältet stå uppspänt och torka.
Du lär bli stark av att bära det.
go tur
 
Börja med att torrborsta och spesiellt veck samt sömmar insida och sen utsida.
Enklast är att tvätta med möbelskum och trasor för hand, Herlins tältimpregnering till botten och yttertält, kan sprutas på med lågtryckspruta.
Låt tältet stå uppspänt och torka.
Du lär bli stark av att bära det.
go tur

Jo 3800g är ju inte direkt lätt, tänkte använda detta för kortare fisketurer med fruga o hund, annars följer nyare samt lättare tält med ;)
Stort tack för tipsen!!
 
Börja med att torrborsta och spesiellt veck samt sömmar insida och sen utsida.

Enklast är att tvätta med möbelskum och trasor för hand, Herlins tältimpregnering till botten och yttertält, kan sprutas på med lågtryckspruta.

Låt tältet stå uppspänt och torka.

Du lär bli stark av att bära det.

go tur


Blir tältet tyngre av behandlingen eller menar du att 3,8 kg är mycket för tre personer? 3,8/3 går ju lätt in under 3för3.
 
Lånar tråden lite.. tog fram ett tio år gammalt tunneltält av campingmodell igår. På ett ställe har en "markrem" släppt från sin infästning i ytterduken. Alltså tjock rem som varit sydd i tunn polyester. Hur fasen får jag ihop det? Har sytt och silvertejpat men det sitter nog inte länge.
 
När väven är tunn kan man med vävtejp fästa en lagom stor lapp bakom innan man syr fast.

Senaste dunken Herdins (tack) tältimpregnering beställde jag i färgaffären, CO har tidigare haft i katalogen, CO har betydligt mer än vad som står i katalogen, fråga i manuella disken eller på nätet.

Jula har en 5 l dunk Imprenex i sin katalog.

Friluftsvaror i Malmö har någon textilimpregnering i sprayflaskor. Sanorlikt har tygbodar det oxså, min hade i varje fall senast jag var där.

Mitt 3p Akka från 84 vägde 4,2 nytt.

go tur
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...