Fota i öken?

Jag ska åka till Saharaöknen i sydvästra Algeriet och ska fotografera i flyktingläger där. Undrar om någon har några tips. Gärna om ljus, blixt, filter, film (dia?) och om det är något särskilt att tänka på. Jag har en Canon EOS 500 och en Canon EOS 1000 med mig.

Nina
 
Modigt må jag säga

Ljus lär du ju ha så det räcker! Polaroid-filter kan vara bra att ha. I och med att du verkar foto intresserad antar jag att du redan har skylight eller svagt blå filter på alla dina linser?

Det viktigaste vad det gäller öken och foto tycker jag är miljön inte är snäll mot kameror.

Värmen, speciellt i kombination med direkt solljus (speciellt på svarta kameror), kan förstöra linserna. Och sanden har en benägenhet att tränga in överallt och ställa till trassel.

Packa därför gärna linserna i plastpåsar. En sak jag tyckte var praktisk var att ha en vit tygduk fäst i kameraremmen. Den virade jag in kameran i så fort jag inte aktivt fotograferade. Därigenom slapp jag få såväl solljus som sandpartiklar på kameran. Vit var den ju inte så värst många dagar.....
 
Spännande att fara till Algeriet!

Tänkte göra ett inlägg om att använda dia men ser nu att det har redan debateras ett antal gånger ... (t.ex. under http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=6343) Men som sagt - jag skulle ta dia. Jag har alltid blivit nöjd med färgåtergivning, kontraster och så när jag har tagit dia, men det har varit si och så med pappersfilm.

Och som ovanstående talare säger - miljön är inte snäll mot kameror. Autofocusen på min kamera gav upp efter en vecka i Jordanien förra sommaren :(.

/Fredrik
 

Guest

Gäst
Klokt

att ta med sig två kamerahus, vilket du nämner. När jag var i namiböknen kunde jag inte ta med mig stora utrustningen pga hotande övervikt på flyget. Jag använde då en Nikonos V Dykarkamera i stället. Inga problem med sand, kondens och annat djävulskap. Däremot hade jag problem med för kort optik och att jag använde färgneg i stället för dia. Bilderna blev mest skit.

En annan sak att tänka på kan vara att göra kamerorna oattraktiva. 1993 var jag i Estland, då det var fortfarande väldigt öststatslikt där. För att minska stöldrisken tog jag bort remmar med stora Nikontexter och ersatte med enklare remmar. Sen tejpade jag kamerorna med svart eltejp så att de såg för taskiga ut. Om det var skälet till att jag inte blev rånad får jag aldrig veta, men det skadade i alla fall inte, tror jag.

Hlsn
M Puide
 
Sand och fukt

Alla har redan skrivit det men jag kan inte mer
än återigen påpeka det. Sanden, eller rättare
sagt dammet kommer in överallt. Gör som exempelvis
Christer skriver men var ändå beredd på det. Jag
har fortfarande känningar av dammet/sanden efter
min resa i Egypten.

En annan sak jag märkte vilket du säkert redan
listat ut. Men de stora skillanderna i
luftfuktighet i exempelvis ett luftkonditionerat
rum (hotellrum om du nu bor så lyxigt :))
kontra uteluften såväl natt som dag orsakar att imma lägger sig på linser, i kamera huset etc. Jag
har inte upplevt några problem med det men det
syns väldigt tydligt när man går in och ut ur luftkonditionerade rum. Det gör att kameran är
obrukbar ett par minuter.

Vad gäller film kommer jag ihåg att det finns film
framtagen för dessa områden med mycket ljus.
Kodak har eller åtminstone hade några filmer
för tropiskt klimat - dessa finns dock oftast
bara att köpa på plats.

Ha så kul !

Tomas
 
Fotografering i öken

Du har go!
Jag skulle förutom alla andra goda och relevanta råd du fått ta med mig en liten kompakt kamera, i plastpåse. Kanske t o m två. En eblixt och en slavblixt kan vara bra om du har batterier nog med dig.
Du behöver vinterkläder på morgonen och sent på kvällarna. Då är det mycket lätt att få kondens i kameror och objektiv. Täckduk är bra. Alla autofocuskamror och zoomobjektiv har slutat fungera efter ett tag i ökenklimat, för mig. Så räkna med ett längre besök hos kamerareparatören vid hemkomsten.
Snabb och långsam diafilm har gett mig bra grunder med hem.

Go tur

Johan K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Chrille74 Fota natur, fina vyer och fjäll Fototeknik 36
ThereseTilly Någon som vill ut och fota med mig i gbg? Fototeknik 31
Sidni Fota under vattnet ? Fototeknik 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.