Fota/filma under vatten?

Är det nån som vet om det finns "one size fits all"-behållare för att filma resp foto under vattenytan? Den ska i första hand se till att inget vatten kommer in i utrustningen och behöver inte klara tryck på någora större djup. Ska helst klara både digital kamera och vanlig kamera.
Har för mig att jag sett några slags "påsar"?
 
Ewa Marine

Det är nog den här tillverkaren du tänker på.

http://www.ewamarine.com

Jag Skulle dock bara använda påsarna vid blött väder, t ex paddling eftersom de inte tål tryck i någon större omfattning. Påsen squeezar runt kameran med ökat djup precis som en torrdräkt utan lufttillförsel.
Se till att ha en bra försäkring.

Mer seriösa "påsar" i hårdplast finns för diverse kameror bla från Ikelite (www.ikelite.com).

Mvh, Mikael Eriksson
 
Fodral

Är inte alls så enkelt som du tror.......så det så!
Plastpåsar verkar bra men de läcker före du anar det! Undvik!
Du vill antagligen kunna fota på 5-6 m djup, sen blir det mörkt hos oss....med tre olika kamror. Eftersom köpta hus är dyrt, råder jag dig att bygga själv. Rekommenderas. PVC-plast och plexiglas. Täta med dubbla o-ringar. Läs gärna Börjessons utmärkta bok om Uv fotografering och pröva ditt första Uv-hus utan kamera första gången!

Trevligt bygge

Johan K
 
Ewa marine =skit

Jag repetrar delar av mitt svar på en fråga om regssskydd till kamera för ca 2 år sedan.

Jag köpte ett regnskydd Ewa cape C9 till min Canon EOS systemkamera 1991. Med regnskyddet följde några ringar som skulle gängas fast på objektivets filtergänga, men gängorna passade dåligt till objektiven (taskiga toleranser eller dåligt material ?) jag fick aldrig något svar från Incotrade när jag ville veta var för ringarna inte passade. På utsidan av ringarna skulle man pillra in 3 små svarta plastbitar, eller var det gummi, modell lakritssnöre, i ett spår för att fästa ringen till regnskyddet. Det följde bara med 3 av dessa små plastbitar till alla ringarna, så när man skulle byta objektiv var man tvungen att pilla lös dessa plastbitar och flytta till dom till andra ringen för det objektivet, och det kan vem som helst räkna ut hur det går, man tappar åtminstone en plastbit på marken och att hitta en 1 mm tjock och 15 mm lång svart plastbit på asfalten när det regnar går bara inte. Jag skrev ett brev till Incotrade och ringde ett större antal gånger men fick bara prata med en telefonsvarare, och bad att få några extra plastbitar men fick aldrig något svar, än mindre några plastbitar som inte kunde kosta många ören.

Per Brune Västerås
 
Undervattensfotobok

Även om jag försöker hålla mig ovanpå vattnet, så köpte jag för 10 år och 23 dagar sedan boken Vattenbilder av Inge Lennmark och Tomas Jangvik. ISBN 91-1-854202-6. I boken beskrivs en hel del om UV foto och hur man bygger in sin kamera, liksom Nikonos systemet. Boken är visserligen 15 år gammal men mycket gäller nog fortfarande.

Lycka till
Per Brune
 
bygga uv-hus

Det där lät ju rätt intressant. Kan du förtydliga vad du menar med "Börjessons bok"? Vad heter den och var får man tag på den? Finns det bygginstruktioner för uv-hus i den?
/Marie
 
Engångskamera

Jag köpte en undervattensengångskamera (puh). Den kostade 150:-. Den visade sig bestå av en vanlig engångskamera, inpackad i en plastlåda, med genomföring till avtryckare och framdrag.
Med lite milt våld gick det att öppna plastlådan, utan att förstöra den. Sedan är det bara att köpa en ny engångskamera av vanlig sort, kränga av papperet runt kameran och stoppa in den i plasthuset. På med locket, snäpp, så har man en ny UV kamera för 39 kronor per gång.

Den pallar bara för 3 m (ja, det går klart lite djupare, men inte speciellt länge), men jag har bara använt den vid fridykning, så det spelar ingen större roll. Dessutom blir det så mörkt att den enkla engångskameran ändå inte ger några vettiga bilder längre ner.

Finessen med detta är naturligtvis att man inte kvaddar någon dyr utrustning om det skulle komma in lite vatten.

Emily ville ha bilder under vattnet på en person som badade bunden, så att hon inte kunde simma (varför är en lång historia, som jag ska bespara er här!). Tagna med denna enkla kamera. Kan beskådas på http://home.rixtele.com/~anders/emily.htm.

Jodå, hon lever ännu, fast det var kanske mer spännande för "supporten" än för henne själv...

Anders
 
Till att börja med.....punkten i slutet på länken ska inte vara med..... Bäst är nog att inte skriva några punkter efter adresser då detta är ett vanligt fenomen....

Engångsundervattenskamera har jag också använt vid fridykning. Dock aldrig bytt kamera i den. Funkar som sagt bra till någon meter i klart vatten sedan blir nog ljuset dåligt..... Den höll för tryck i alla fall ett par meter ytterligare...kanske fem(?). Sedan knakade det i den så jag vågande inte så mycket djupare..... Innan det knakade om den slutade avtryckaren att fungera pga trycket....så några djupbilder blev det inte.
Har dock med denna kamer fotat Aborre, gädda, ål, plattfisk och sillstim samt andra fiskar i medelhavet. Resultatet blev klart bäst på västkusten.....riktigt hyggligt om jag får säga det själv.....naturligtvis inte i närheten av proffsen med riktiga grejer men i förhållande till kostnad är det helt ok.....tycker jag...kul att testa....

/Andreas
 
engångskamera

Jag har också testat engångskamera, i Röda havet. Bilderna blev rätt kassa, men har man inte så höga ambitioner är det jättekul att leka med och billigt. Den kameran (Kodak tror jag) gick att trycka av ända nere på 20 m, däremot gick det inte att dra fram filmen så det blev bara en djupbild på varje dyk. Men det blir som sagt för mörkt under ca 5 meter ändå.
/Marie
 
Dyfo

Ett fodral för UV-foto som passar de flesta kameror är Dyfos hus Sub 35. Det är gjort i pressgjutet aluminium och kostar nytt ca 17000 kr inklusive diverse portar etc.
Fodralet har sätt likadant ut i 15-20 år så det bör finnas en del begagnat att köpa till förmånligt pris. Har köpt ett begagnat själv och fick ge 2000 kr inklusive fodral till blixten. Det annonseras dessutom ut ett på Utsidan för 6000 inklusive två UV-blixtar.
Det klart att ett modernare hus är bättre och framför allt lättare på land, men de kostar ju därefter.
Lycka till
/Rikard
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.