Fors/strömpaddling med gummibåt, packningstips?

Hej alla!
Jag har köpt en "enklare" gummibåt (Intex Mariner) och håller på och planerar en 5-7 dagars nybörjartur ned längs en ström/älv. Mestadels lugnare partier och några enklare forsar (klass I och II) och en klass III som vi funderar på att ta oss förbi.

Men jag tänkte kolla om man kunde få lite packningstips. Jag funderar på att köpa några vattentäta packpåsar på Clas Ohlson för att ha kläder, sovsäck, tält, etc. i. Vad tycker ni om deras packpåsar?

Men jag funderar även om man skulle ha en mindre packpåse som är verkligt "garanterat" vattentät för att förvara digitalkamera, batterier, etc. Finns det något som passar in på det kriteriet och var köper man den?

Även en hård/större packbox typ en amerikansk "cooler" är något som jag funderar på, dels för att förvara trangiakök, lite fiske- o guldvaskningsprylar, pasta & ris och andra torrvaror, etc. i. Den skulle jag också då vilja ha till att sitta på när man sitter vid årorna. Vad tror ni om det, och var kan man köpa sig en sån till hyfsat pris i Sverige?

Sen en mer generell fundering, ska man surra fast sakerna i båten? Med tanke på *om* man skulle hamna i en lite kraftigare fors...? Och i så fall hur? Det löper ett "rep" längs relingen på farkosten...

Många frågor från en i förväg tacksam tacksam nybörjare,
/Rikard Stenberg
 
Hjälm, våtdräkt och flytväst är verkligen att rekommendera till klass2 och värre. Till packningen hade jag satsat på ett par större säckar från sealline som säkras i flotten.
 
Jag paddlade Lainioälven för några år sen och hade några vattentäta packsäckar från Vaude. En av dem läckte in lite och för känsliga saker som sovsäck skulle jag packa i vattentät packpåse i ryggsäck med sopsäck.

Packningen bör ni surra. Lägg en skiva el dylikt i mitten på själva huvudpontonerna och surra med spännband. Min erfarenhet är att man bör undvika att ha packning på golvet i båten pga att skador lättare uppstår om man kör på sten.

Vi hade flytväst, hjälm och vadarbyxor på oss (eftersom vi fiskade längs sträckorna). De var till stor hjälp då vi ofta fick gå ur och "knöka" oss fram mellan stenar i grunda forsar eller tåga bredvid. Vi var ute 15 dar och paddlade närmare 100 forsar mellan grad I och V men hade en stor 12-personer Norrbåt. I forsarna är det viktigt med styrning och samordning. Jag tror även det är lättare om sällskapet är utrustade med paddlar än åror så att alla kan hjälpa till i forsarna.

Ta med lagningsutrustning. Golvet i vår båt tog mycket stryk och vi satt ständigt med vatten till fotknölarna pga småhål. Det var ganska lågt vatten i Lainioälven när vi paddlade så vi hade stenkänning ofta. Har man packning i botten finns då också risk att den tar stryk samt att det lättare blir skador i botten.

Jag skrev en artikel om turen här på utsidan: http://www.utsidan.se/cldoc/553.htm

/D
 
Packtunnor flyter...

Vaude's mindre säljs i utvalda kanot-butiker/uthyrare, större (40-60 l) borde inte vara omöjliga att hyra, annars kostar de knappa femhundringen.Googla.


peter
 
Hej och tack för era ideer och synpunkter!

Hjälm, flytväst och vadarstövlar hade vi tänkt ha på oss - övre delen av sträckan vi ska paddla är väldigt grund så det blir nog en del huffande & puffande. Dock skippar vi nog våtdräkt, tänker ta det lugnt och ta oss förbi klass III forsen och kanske någon av klass II forsarna...

Tack för packtipsen, Sealine's och Vaude's packpåsar och de där packtunnorna verkar lovande! Tipset om att packa ovanpå mittpontonerna och inte på botten låter också vettigt, ska också se till att surra fast alla prylar och ha med oss lagningsprylar.

Vi tar nog med oss både årorna och varsin paddel (vi är två personer som drar iväg). Kanske att jag skippar "coolern", får fundera till där. Men det verkade bra att kunna sitta på den vid årorna när den andre fiskar...

En liten följdfråga, vår "gummibåt" har en uppblåsbar köl - tror ni man ska ha den delen uppblåst när man tar sig fram över dom grunda partierna (mindre risk för skador/läckage/reparationer)...?

/Rikard "som längtar efter sommaren"

PS Tack för länken till berättelsen om ert äventyr D !
 
Surra packning

När jag var på kurs och paddlade öppen canadensare i fors, fick vi lära oss att först knyta fast en lina mellan samtliga delar av packningen. Den fick inte gå under något i kanoten. Sedan surrade man fast packningen till kanoten, med en lina av annan färg.
Om man kantrade flöt kanoten på packningen. När man skulle bärga kanoten, kunde man knyta eller skära loss linan som höll packningen, och sedan dra den ur kanoten, då hängde alla delar med, inget försvann i forsen. Och det var lättare att få upp kanoten på land när inte packningen tyngde ner den.

Svante
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.