Förvaringslösningar

Bor i lägenhet med begränsade utrymmen. Källarförråd går bort, pga stölder och tillgänglighet. Börjar (läs är) prylar överallt. Garderober överfyllda, vilka familjen behöver till kläder också. Har köpt till extra garderober/skåp. Fiske,vandring och uteliv kräver mycket prylar😁.
Hur har ni löst eran förvaring? Skulle vara intressant och kul att höra om innovativa lösningar .
Mvh
 
Känns igen. Jag bor i en 50 kvm lägenhet, där vi som flest bott två vuxna, två barn, före dataåldern ett jätteritbord, samt ett piano modell större :p.

Dessutom vågar vi inte ha några ull- dun- eller sidenkläder oskyddat i något stängt/mörkt utrymme; vi bor på bottenplan, kåken är gammal med plankgolv och massor med springor, och risken är inte försumbar för att mal med diverse annat fanstyg tar sig in.

I princip bygger våra lösningar på att "möblera" i vertikalled, använda dörrblad och högt liggande väggytor, arrangera synliga hängningar av kläder/prylar/smycken som konst/dekoration, förvara ull m m i maltäta komprimerade vakuumpåsar, samt hänga saker platt på galgar hellre än att stuva i tjocka garderober.

Det finns "över dörr"- hängare på alla dörrblads alla sidor, och där draperas dekorativt färgsamstämda uppsättningar av kläder - sådana som är "igång" utan att ännu vara tvättmogna, på vädring, för malkänsliga för att hänga mörkt, eller bara vackra. Ett dörrblad vid entrén är inrett med IKEEA:s vanliga kastrullockshållare - funkar perfekt som en "tavla" med scarfs och halsdukar ordnade i regnbågsskala.

Flera väggar är klädda med rumshöga men rätt grunda och luftiga hyllor av väggskenor + plywood. Hyllsystemet är måttanpassat, kan snirkla sig runt de många dörrarna, och är därför väldigt effektivt. Allt ligger ju inte framme på hyllorna, vore ju alldeles för stökigt; mycket förvaras i snygga pappboxar och -lådhurtsar, som är anpassade till hyllmåtten.

Större saker lagras i stängbara plastlådor på hjul under sängarna.

Lättare skor, skridskor etc i vår minimala "hall" på 1x1 m lagras platt på väggen bakom inkilade bambupinnar, se bild. Hjälmar m m hänger på väggsnutten över dörröppningen.
Bambupinnar löper också högt över flera andra öppningar, där regnblöta saker och svettiga löparkläder får torka tillfälligt.

Ull- och sidenkläder som inte just används lagras i komprimerade vakuumpåsar - det både spar plats och skyddar för mal. Dun vill man ju inte förvara komprimerat, så sovsäckar m m hänger i malsäkra stora påsar i vår enda "garderob", som är skrubben under husets huvudtrappa.

Skrubben är inredd med stänger på olika höjder, bambupinnar som löper under skrubb-"takets" lite högre del, med skjutbara krokar som går att fösa ihop/åt sidan vid sökning, sam massor med krokar i väggarna, där all min vandrings- och klätterutrustning hänger överskådligt som på en tavla.

DSC_0341.JPG
 
Senast ändrad:
Du verkar fått till bra "grab and go" på mycket.
Lådor,boxar uppåt väggarna är mitt nuvarande pusslande. Funkar till mycket småprylar. Men hur har du löst platskrävande saker som tält, sov/ryggsäckar m.m.
Gissar att du verkar bo i äldre lägenhet och har turen att fortfarande har klädkammare.
OT. Slutet med riktiga skafferier och klädkammare är en stor saknad.
 
Släng allt du inte använt dom senaste 2 åren.
Köp stora plastförvaringslådor från Ikea. Man kan trava dom på höjden.
Allt som är lite skrymmande, billigt och inte nödvändigt, som man ändå kanske vill ha kvar, åker ned i källarförrådet.
 
(...) Men hur har du löst platskrävande saker som tält, sov/ryggsäckar m.m. (...)
Ryggsäckarna hänger på krokar på bambustång inne i min enda "garderob", vs den låga lilla skrubben under husets trapphus. Krokarna är skjutbara längs stången, så det blir en form av kompaktarkiv man kan bläddra i. Sovsäckarna hänger på samma vis, men i malsäkra påsar. Den jag använder mest ligger dock löst uppknölad över några korsande bambupinnar i skrubbens högsta del.
Gissar att du verkar bo i äldre lägenhet och har turen att fortfarande har klädkammare.
Älskar min vackra lägenhet, men förvaringen är verkligen inget att ha. Skrubben är pytteliten och vinklad med brant "snedtak" under ett trapplopp, och 60 till 190 cm höjd (ut i högsta hörnet). Och som sagt har vi inga andra garderober. Källaren är alldeles för fuktig för att förvara textilier o.d. i; visst har jag mina skidor stående där, men redan pjäxorna skulle jag inte våga mig på. Två tjejer med hyfsat stort klädintresse har vuxit upp i lägenheten, så vi har fått vara kreativa med förvaringen.
OT. Slutet med riktiga skafferier och klädkammare är en stor saknad.
Håller med! Försöker få med dylika i de hus jag själv ritar :)
 
Bor i lägenhet med begränsade utrymmen. Källarförråd går bort, pga stölder och tillgänglighet. Börjar (läs är) prylar överallt. Garderober överfyllda, vilka familjen behöver till kläder också. Har köpt till extra garderober/skåp. Fiske,vandring och uteliv kräver mycket prylar😁.
Hur har ni löst eran förvaring? Skulle vara intressant och kul att höra om innovativa lösningar .
Mvh

Om du har inbyggda garderober med överskåp så som man gjorde på 50 och 60-talet så tipsar jag om att såga bort taket på överskåpet så får du extra plats för sovsäckar och liknande. Har du garderober med tak har du förmodligen redan lådor där, annars är det ju givet.

På insidan av garderobsdörrarna sätter du trådhyllor, krokar eller såna hängande fickor.

Beroende på hur ofta ryggsäckar används till annat än vandring kan man ha sovsäckar i dem.

Mitt system bygger först och främst på godislådor som jag tigger till mig på den lokala kiosken. Genomskinliga. Ibland med lock så de kan staplas på varandra. Man kan sätta en lapp som syns genom plasten ifall man behöver påminna om vad som ska vara var.
Har även takeawaylådor, de lite mindre, även de genomskinliga. De kan förvaras ståendes på högkant/lågkant i godislådorna. Även några lådor som kom med diverse underställ som ser ut som jättestora tändsticksaskar. Ställer man de på högkant i godislådor kan man få det rätt överskådligt.
Kan tyvärr inte bidra med bild på hur överskådligt det blir då jag inte orkar röja bort all skit som ligger i en hög ovanpå det som är organiserat i garderoben...

Lådsystemet gör det också lite enklare att hålla ordning medan man packar och fixar. I alla fall ifall man är en stökig person som jag är. Istället för att kasta ur allt möjligt ur garderoben för att komma åt grejer tar man fram de lådor som är aktuella till en mer rymlig och lättjobbad plats. Tar fram allt man ska ha ur lådorna och ställer tillbaka dem. Om man inte ställer tillbaka lådorna är det ändå mycket bättre än om man slängde allt som var i vägen på golvet framför garderoben och inte lägger tillbaka det.

Till större saker kan ikeakassar användas för att kategorisera saker och sedan kan alla kassar staplas på varandra. Inte helt optimalt men blir minde onödig luft i förvaringen än om man använder plastbackar.

Plagg rullas ihop och ställs på högkant så kan man få många plagg på liten yta utan att behöva lyfta ur något för att komma åt.

Har du någon väggyta som inte rymmer en riktig byrå eller liknande kanske ett skoskåp får plats?

(Har löst de värsta organiseringsproblemen genom att inte ha familj och inte störas av att lägenheten ser ut som xxl efter ett bombattentat.)
 
Känner igen mycket! Hänging på alla dörrblads och skåpluckors insidor sväljer mycket, och "containersystem" i genomskinliga lådor är bäst på att vara överskådlig, näst efter att allt hänger på väggen à la verktygstavla. Jag kör en blandning av bägge; vissa saker mår ju bra av att hänga luftigt och jag skulle inte heller få plats, om allt lagrades i lådor - de har fasta mått med mycket "spill" och innehåller trots allt mest luft.
Packa kläder rullade med rull-ändan ut lärde jag mina barn medan de bodde hemma, det var en ren överlevnadsfråga i vår lägenhet :)
 
Schack matt😂 Har flytta runt, packat om med resultat sådär. Köpte ett skåp, till. Större ryggsäckar har jag hängande på klädstång i inbyggd garderob. Sovsäckar i dessa så de iallafall inte är komprimerade. Upphängda finns inte på kartan. En inbyggd garderob är 45 l plastlådor staplade med kök, fiskegrejor m.m. spön vid sidan om. Det blir 2 av lägenhetens 7 garderober. Sänglådor, dörrhängare m.m. Många godislådor är det med småprylar,gratis och fungerar utmärkt. Som någon skrev, släng allt du inte använt på 2 år. ALDRIG! Sålde av lite för några år sedan. Resulterade i ånger och nyköp. Lever lite efter allt kan vara bra att ha. Har inga slit och släng prylar. Noga med mina inköp. Någon föreslog hyra förråd. För stor kostnad och vill ha tillgång till mitt. Det ska vara enkelt att bara ge sig ut. När jag flyttat runt saker lite till är jag förhoppningsvis närmare målet. Att inte behöva flytta saker för att nå det jag behöver.
 
Senast ändrad:
Här kan det gå flera år mellan snövintrar och isar som bär. När det väl blir vinter vill jag ha mina skidor och skridskor, det är ju vanvett att hålla på köpa nytt. Jag har en friluftsgarderob som slukar det mesta men jag fick offra bastun för det.
 
Snala gardebober kan fungera fintr till hängade sovsöckar. Plastlådor och staplade i lämplig garderob döljer prylarna. Få bort grejorna ur synfältet.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.