Förteckning över svenska urskogar

En förteckning över svenska urskogar lär bli kort för vi har knappt någon alls. Men urskogsliknande skog, så kallad naurskog (till skilnad från industriskog) skulle vara intressant. Jag har försökt hitta en lista på nätet över äldre orörd skog i vårt avlånga land, men förgäves. Någon som vet var man kan hitta?
 
Ha, mina hemtrakter var bara en enda snittyata på en prickikorv med blåa markeringar för "sumpskog". Jag kommer från ett träskområde.

Dagens I-landsproblem: den här gratistjänsten är lite osmidig; så fort man flyttar eller zoomar in/ut så laddar den om istället för att bara flytta om som-löst, som tex eniro eller google.maps gör.
 
Det är som sagt en fråga om vad du egentligen söker.
"Urskogsinventeringen" som genomfördes på 80-talet blev ju helt fel eftersom den var främst baserad på frånvaron av mänskilga spår.
Söker du "opåverkad av människa", höga naturvärden eller "trevlig" naturmiljö?

Störst framgång har du nog ändå om du tittar på nationalparker och naturreservat då de flesta och bästa områdena är skyddade som sådana. Sedan talar ju ofta ex. SNF on "gammelskogar" vilket är ett väldigt luddigt begrepp som oftast handlar om att träden har en jämförelsevis hög biologisk ålder.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Svenska Pärlor Naturområden 0
The Trooper Urskogar. Naturområden 37

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.