Försvarets choklad

Någon som vet var man kan hitta detta. Jag syftar på chokladpulvret som man blandar ut med vatten, godaste chokladdryck jag testat. Chokladkakorna, å andra sidan, kan försvaret få behålla för sig själva...
 
Lite överallt

Både Ögonblink och O'Boy brukar finnas i de flesta lite större livsmedelsaffärer, förpackade i paket om fem (tror jag) portionsförpackningar. Bara att blanda ut med vatten. Ögonblink, som är den försvaret använder, smakar godast och mest choklad (kakao) än O'Boy som mest smakar mjölk.
 
Tack för tipset! Är du säker på att det verkligen är detsamma? Chokladpulvret vi hade (Kiruna) vad förpackade i blanka foliepåsar utan något namn på.
 
Där har du rätt! Det fanns, (finns?) blanka påsar med chokladpulver, som man fick i "jägarportionen", som smakade mycket gott. Vid mindre fältmässiga aktiviteter, såsom skjutbanan och sånt, fick man Fazers ögonblink, som inte är ett dugg gott. Är osäker på fabrikat, men det kan ha varit Ekströms.
 
Ögonblink i blanka påsar

För något år sedan tog jag med mig Ögonblink till fjälls och i den större förpackningen låg dessa små blanka "noname"-påsar. Så jag tror att det är samma, enda skillnaden är att i flerpack-kartongerna är de blanka och köper man dem en i taget har de tryck. Dock fungerade inte de blanka påsarna särskilt bra, de sprack i sömmarna och jag fick chokladpulver i hela packningen. Därför köpte jag nästa år O'Boy, trots den sämre smaken.
 
Gör eget chokladpulver

Ett billigare, och i mitt tycke godare, alternativ är att blanda sin egen chokladdryck. Köp en påse torrmjölkspulver så står det där vilka proportioner det ska vara, men ta dubbelt så mycket socker som angivet. En annan fördel men eget pulver är att man behöver inte alltid dricka just två dl varm choklad eftersom man själv doserar mängden pulver i kåsan.

Är det någon som vet var man kan köpa försvarets apelsinsaftpulver? Jag har aldrig sett det i någon civil affär.
 
Apelsinsaftpulver

Jag har för mig att jag har några påsar apelsinsaftpulver liggandes någonstans, om jag har det kan du få köpa av mig. Hoppas att du inte behöver jättemycket samt att det inte är jättebråttom, jag kommer hem nästa vecka. Pris? Inte så dyrt, dom kostade inte så värst mycket...
 
Re: Gör eget chokladpulver

danha; sa:
Är det någon som vet var man kan köpa försvarets apelsinsaftpulver? Jag har aldrig sett det i någon civil affär.

Det verkar ganska svårt att hitta såna där pulver. Det beror antagligen på att marknaden är väldigt liten för det.

Lipton Ice Tea funkar dock väldigt bra, jag testade i sommras. Man kan blanda det lite svagare än enligt "receptet" på påsen. Finns i tre smaker har jag för mig. En nackdel är att det är förpackat för 1 liter (jag brukar ha 60 cl Festis-flaskor som vattenflaskor), men det går rätt bra att spara halva påsen till nästa påfyllning.

Finns tydligen citronte som pulver också har jag sett, men jag vet inte om det funkar bra med kallt vatten (och ska man dricka varmt te är det väl bättre med riktigt te).
 
Från choklad till citrus

C-vitaminbrus finns i en mängd smaker, hade med mig apelsinsmak i somras och det smakade riktigt bra. En tablett fungerar bra till en halvliter utan att det känns allt för blaskigt. Dessutom är det ju inte fel med lite extra vitaminer.
 
Ögonblink & silverpåsar...

När jag gjorde lumpen (00/01), hade vi båda sorterna, allstå försvarets egen (silverpåse), och Fazers Ögonblink. Fick med mig en hel storlåda med Fazers hem efter någon övning, och jag saknar verkligen innehållet i den lådan nu. Att det skall finnas silverpåsar i Fazers storlådor har jag aldrig märkt.

Många av mina lumparpolare tyckte att silverpåsarna var godare än ögonblink, och någon påstod att de innehöll (mer) vaniljsocker. Personligen tycker jag bättre om Fazers, då denna bl.a. är mycket mer lättlöslig än silverpåsen.
 
Re: Från choklad till citrus

Hedman; sa:
C-vitaminbrus finns i en mängd smaker, hade med mig apelsinsmak i somras och det smakade riktigt bra. En tablett fungerar bra till en halvliter utan att det känns allt för blaskigt. Dessutom är det ju inte fel med lite extra vitaminer.

Jag gillar personligen inte "bruset" som blir av dem, tycker också att smaken blir lite blaskig (smakar mest "smaksatt vatten"). Har kört med det tidigare, men Lipton Ice Tea var verkligen en höjdare.

En nackdel med Ice Tea är väl att det innehåller socker, kan bli lite kladdigt. Och det blir lätt mögel i en tom flaska om man inte sköljer ur den (märkte det på scoutlägret i sommras, hade två vattenflaskor och den ena blev liggande i tältet urdrucken i två dar). Vid vandring lär man väl dock inte ha en flaska tom så länge så det är ingen direkt risk.
 

Liknande trådar