Förstörda gängor - Tips tack

Jag har fått en gammal mountainbike en Miyata Path Runner (årtal okänt). Cykeln var i "sådär" skick
men efter ett antal kvällar i källaren och några hundralappar i kostnad har jag fixat till den rätt bra; nytt styre, ny styrstam, nya däck och trilskande växlar har börjat fungera efter att de blivit inoljade. Med andra ord cykeln blev rätt sjyst
om det nu inte var för att jag fick för mig att byta pedaler. Jag hade ett par fina pedaler i metall liggande och tyckte att det var bättre än de plastdito
vilka satt på cykeln. Tyvärr skar gängorna i vevarmen på höger sida när jag drog ur de gamla pedalerna så nu
är det bara ett hål utan gängor.

Jag har konstaterat att hålet är för stort så det går inte att gänga om med samma dimension. Kedjehjulen
ser ut att vara integrerade med vevarmen varför jag inte kan byta vevarm utan att också byta kedjehjul.
Nya kedjehjul betyder ny kedja och ny kedja betyder
nya kuggkransar bak. Samtligt av detta betyder också inköp av specialverktyg (kedjepiska, avdragare till
kuggkrans och avdragare till kedjehjul). Med andra ord en ganska dyr affär och tveksamt om jag vill
kosta på cykeln detta.

Finn det någon klurig och tekniskt kunnig person
på detta forum som kan ge mig tips på något
alternativt sätt att få fast pedalen utan att behöva byta allt.

Hilsen

Jock
 
Det finns en metod för att reparera gängor som går ut på att man borrar ut de gamla gängorna, gör nya gängor med en större gängtapp, och sedan skruvar i en insats (helicoil) med nya gängor. Själva insatsen är billig, men verktygen (gängtappen och monteringsverktyget) är rätt dyra, så det är knappast lönt att köpa om man inte tänker ha det som vana. (Se sidan 265 i denna pdf för priser: http://www.sifvert-skruv.se/katalog/259-268.pdf )

Om det finns någon cykelverkstad i närheten finns det iallafall en chans att de har såna här saker. Det är ju inte helt ovanligt att pedalgängor blir förstörda.

/Joakim
 
det brukar inte behövas byta kedja när man byter framdreven, eftersom dom är så stora att de inte slits lika fort som bakdreven.
Mao: byt höger vevarm utan att byta kedja. Se upp så att du får en lika lång vev bara. Brukar vara 175mm står instansat på baksidan.
En vevarm kan du köpa för en billig peng, kasnke beg på närmsta hojaffär för en hundralapp. Ta med hojen dit så kan de ta loss veven med en avdragare åt dej.
 
Jock Scott; sa:
Tyvärr skar gängorna i vevarmen på höger sida när jag drog ur de gamla pedalerna så nu är det bara ett hål utan gängor....jag inte kan byta vevarm utan att också byta kedjehjul.
Nya kedjehjul betyder ny kedja och ny kedja betyder
nya kuggkransar bak. ...alternativt sätt att få fast pedalen utan att behöva byta allt.

Kedjehjul (särskilt om de är av stål) slits ganska långsamt, så det finns en stor chans att du kan använda andra utan att behöva byta drev och kedja. Om du har vevarmar som sitter på vevaxeln med fyrkanttappar så har jag begagnade vevar(både höger och vänster som du kan få. Inga märkvärdiga grejer, men de ser fortfarande användbara ut.

Annars så finns det två olika storlekar av pedalaxlar. Om den du drog sönder var den smalare sorten så kanske det går att gänga om till den tjockare sorten.

Har man ett helsmitt vevparti av stål (vilket visserligen gör det osannolikt att man skulle rensa gängorna vid en pedaldemontering) så kan man svetsa fast pedalen. Då blir framtida underhåll i princip omöjligt, men det är ett snabbt och enkelt sätt att få några år till av användning ur cykeln.
 
Enkelt

att få hjälp med detta hos din lokala cykelreparatör. Komplett sett höger och vänster vevarm med tre drev på höger kostar typ 300 Kr för standardprylar. Har du tur så har de en begagnad högervev med drev billigare.

Är kedja och bakdrev fräscha behöver du sannolikt inte byta dessa.

Thure

Edit http://www.cykelnetto.com säljer Shimano Alivio vevparti för 300 Kr och Acera 250 Kr, Tourney 155 Kr.
[Ändrat av thureb 2006-06-09 kl 11:07]
 
Tänkte det kunde vara kul för läsarna att oxå få veta svaret/resultatet:

jag lämnade in cykeln till den lokala cykelreparatören
som satte på ett nytt Altus vevarmsparti SEK 320 +
monteringskostnad SEK 80 och det fungerar perfekt.
Jag behövde varken byta kedja eller kuggkransar där
bak.

Tack för alla tips !

Hilsen
Anders
 
Och sedan snodde någon cykeln. Det låg bara två
avklippta lås på marken när jag kom på morgonen.
För jävligt....


Hilsen
Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
lejon Tips på bra lopp i sommar! Mountainbike 9
gpsmoped Tips om nedre rulltrissa Mountainbike 4
paugusts Tips cykeluthyrare Corralejo_Fuerteventura Mountainbike 0
Nifty MTB pedal, råd & tips? Mountainbike 25
Foss MTB för tung förare - behöver tips Mountainbike 12
junmd11 Cykeltripp Tibet/Nepal - Tips sökes! Mountainbike 2
Kalle89 Tips på långlopp Mountainbike 4
utomjording Tips: Isälvsleden Mountainbike 1
kjersti Behöver tips om mountainbiking i Stockholm Mountainbike 1
namib tips moutainbikespår sthlm? Mountainbike 4
Maxeos Ytterligare en tråd om tips på ny cykel... Mountainbike 18
johan01 tips för köp av beg. mtb Mountainbike 3
brigas tips på ny cykel Mountainbike 3
Cyklan Totalt novis behöver tips och hjälp. Mountainbike 4
strimme Tips på cykelreparatörer/service i Sthlm Mountainbike 3
Drifter Tips om MTB runt Skuleberget/Högakusten området Mountainbike 6
tbhc Newbie behöver tips... Mountainbike 0
Ecce Köpa ny cykel - tips? Mountainbike 16
MTBaren Tips om hjul-mek? Mountainbike 0
Pampero Tips på Uppgraderingar Mountainbike 12
heinzehlers Hoppas på tips angående Styrlager. Mountainbike 6
Synpunkter och tips på mitt begköp. Mountainbike 4
caroline_o tips på sthlm m omnejd Mountainbike 16
Test005 Tips på "nödpåse" Mountainbike 15
SAMSare Jag behöver tips på Bashguards och lysen mm Mountainbike 3
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Mountainbike 1
mtbsmuffe Tips Piteå & Skellefteå?Nån Mountainbike 10
MaartenV MTB tips? Mountainbike 1
Jan-Olof MTB-tips i jämtlandsfjällen Mountainbike 3
XPAT Tips Mountainbike 1
Drifter Tips om lätt, billig XC ram Mountainbike 2
johnjohnsen Tips på bra cykeljacka önskas! Mountainbike 9
Lt.Karlsson Tips till "lilla" rasten Mountainbike 1
swat HJÄLP MED TIPS OM CYKELSTRÄCKAN KIRUNA-NARVIK Mountainbike 3
suede2 Ett litet tips från mig! Mountainbike 3
DGR Tips på ryggskydd för XC?? Mountainbike 3
FEN Tips om Norge? Mountainbike 0
MTB-tips? Mountainbike 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.