Förstärkningsjacka, vilket lager?

Är relativt ny med hela lager-på-lager principen och kör just nu ett underställ i merinoull, ett mellanlager i ull och en Eco-trail skaljacka från Fjällräven. Men nu när det börjar bli lite kyligare tittar jag på förstärkningsjackor, främst såna som får plats under skaljackan....men det jag inte riktigt förstått ännu är om man ska ha den istället för fleece som mellanlager, eller som ett lager mellan fleece och skaljackan?

Tittar på en del olika, främst Patagonias Nano Pullover och Down Sweater...finns det några vettigare för det priset som jag bör ha koll på? :)


mvh,

Leif
 
Inga regler...

Du kan ha förstärkningsjacka under eller på skaljackan eller istället för eller med fleece.

Är du ute och rör på dig och stannar för kort pause är det lämpligast att du sätter jackan utanpå skaljackan, du slipper släppa ut värmen du har innanför (om det inte regnar vill säga, då behöver du den under för att skydda mot väta) och det går snabbt att ta av och på.

Ska du hålla en aktivitet då du behöver förstärning av förstärkningsjackan är det lämpligast att låta skaljackan ta "nötningen" och skydda mot vädrets makter.

Att ersätta fleece eller ha både och beror mer på hur myket värme du är i behov av än "vad som gäller"

Hur snäv jacka (både skal och förstärkningsjacka) påverkar också alternativet, en fodrad jacka (syntet eller dun) behöver utrymme, pressar skaljackan ihop isolering blir den kallare.

Min rekomendation blir att skaffa en skaljacka som är så pass rymlig att förstäkrningsjackan passar både ovanpå och under, d.v.s. välj en lämpligt tjock förstärkningsjacka beroende på den aktivitet du ska ha och det värmebehov du har. En tunn förstärkningsjacka och en tunn fleece ger större variation än enbart en tjock förstärkningsjacka.

Med som sagt var det finns inga regler...
 
Är det tillräckligt kallt behöver du heltäckande förstärkningsplagg från huvud till fötter vid stillaaktiviteter som rast, läger, mat och fotografering, för att inte tala om att vara publik vid barnaktiviteter.
Sannorlikt behöver även du tunna förstärkningsplagg och en sats med mer isolering i. Den senare brukar vara mest praktisk att ha utanpå.
go tur
 
Jag var och provade en Patagonia Down Sweater tidigare idag och den passade både utanpå och innanför skaljackan, dock bara med t-shirt då jag inte hade fleecen med mig, men jag antar att den går på mellan skaljacka och fleece. Märkte direkt (dock inne i butiken där det ju är ganska varmt från början) att den värmde rejält direkt, återstår ju att se om den värmer lika bra ute i minusgrader, men den verkar ju vara omtyckt. Bor i Skåne så några extrema temperaturer lär jag inte uppleva, men om jag satsar på riktiga vinterturer uppåt landet så småningom så köper jag nog en utanpåliggande tjockare dunjacka som förstärkningsplagg :)
 
Bor själv vid sydkusten och så relativt kallt som det blir här, med hög fuktighet, vind och kyla i kombination blir det ytterst sällan i norr. Regnvåt hud leder bort värme ca 70x snabbare än torr hud.
Så ditt sparargument är tyvärr inte helt korrekt.
go tur
 
Bor själv vid sydkusten och så relativt kallt som det blir här, med hög fuktighet, vind och kyla i kombination blir det ytterst sällan i norr. Regnvåt hud leder bort värme ca 70x snabbare än torr hud.
Så ditt sparargument är tyvärr inte helt korrekt.
go tur

Fast jag har upplevt både skånska vinter och norrländsk vinter. Det jag menar är att det nog räcker med typ en nano puff här nere i Skåne medan jag kanske behöver en dunparka eller liknande om jag i framtiden kör vinterturer i Norrland. En dunparka är ju klart overkill i Skåne.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 
Det handlar bara om att ha det bra och även här har högtrycken lyckat dra ner -25° då och då.
Expeditionsdunjackan är go där den behövs. YMMV
go tur
 
Senast ändrad:
Tunn, mellan eller tjock dunjacka?

Lånar tråden lite. Tänkte köpa mig en dunjacka att ha som förstärkningsplagg vid randonneturer och även som "vanlig" jacka vid skidresor i alperna och här hemma, dvs nere i byn på kvällar etc.

Tittat på Haglöfs Magi, tjock rejält loft superskön och gosig bärs utanpå skaljackan, ändå hyfsat lätt 755g http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/klader/lager/insulation/herr/magi_down_hood_sv-se.aspx

Alternativt en lite tunnare mellantjock jacka som Norröna Lyngen 750 lightweight 415g kan nog bäras både under och utanpå ett skal http://www.norrona.com/Products/3174-12/7718/lyngen-lightweight-down750-jacket-m

Eller mer en duntröja som Haglöfs Essence 315g http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/klader/lager/insulation/herr/essens_down_jacket_sv-se.aspx

Vad brukar ni ha som förstärkning på vinterturer? Magin är ju varmast men man klarar sig väl ganska långt på en tunnare modell under skalet och det blir ju rätt mycket lättare. Som "vanlig" jacka är ju Magin bättre men även där klarar man ju sig bra på en tunnare jacka i kombination med en flecce eller så.
 
Intressant artikel! Jo har ju funderat på syntet, men tror ändå på dun vintertid som förstärkningsplagg, kommer ju inte att svettas i den och snön är ju rätt torr om det är kallt. När jag åker skidor(liftburet) har jag vanligen underställ + skaljacka, + ullfrote om det är kallt + syntetväst om det blir ännu kallare. Kallare än så funkar en billig lättare dunjacka jag redan har, men då får det vara väldigt kallt.
Lutar nog mest åt Haglöfs Magi, mest för att den var så mjuk och gosig. Måste vara skönt att kunna dra fram den vid raster på vinterfjället.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.