Första gångsvandring på kungsleden

Hej på er allihopa.

Jag hade tänkt vandra på kungsleden från Abisko ner till kebnekaise med start sista veckan i juli. Men eftersom jag är nybörjare när det kommer till fjällvandring har jag några frågor/funderingar som ni kanske kunde besvara/komma med synpunkter på.

Är det några större svårigheter att vandra den sträckan på kungsleden som första gångs vandrare?

Jag hade tänkt vandra själv, är det att rekomendera?

Hur brukar vädret vara vid denna tiden på året?

Hur är det på myggfronten under den här perioden?

Ungefär hur många dagar skall jag räkna med att det tar att vandra den här sträckan plus att jag funderar eventuellt på att lägga in en toppbestigning också?

Skall väl tillägga att jag inte är någon soffpotatis direkt, men jag har som sagt ingen erfarenhet av fjällvandring.

/kalle
 
Sträckan mellan abisko och kebnekaise är för en normaltränad person inga problem så länge man inte överpackar och håller nere vikten på ryggsäcken. Hade du tänkt tälta eller bo i stugor?

Kungsleden är en ganska vältrafikerad led så den lämpar sig väl att gå ensam. Eftersom det verkar vara nästan första gången du vandrar så hade det naturligtvis varit bra att ha någon annan med sig men i brist på det är kungsleden en utmärkt "solo-led".

Vädret i fjällen skiljer sig mycket från det i övriga sverige. snabba väderväxlingar och kraftiga oväder är vanliga. minusgrader mitt i sommaren förekommer. i slutet av juli är väl ändå vädret ganska säkert och ska man vandra i fjällen för första gången så är det väl i de veckorna det är säkrast.

Ur myggsynpunkt är sent på sommaren bra eftersom myggorna då börjat dö ut så i slutet av juli bör det inte vara lika mycket mygg som i t.ex. juni.