Första gångsvandring på kungsleden

Hej på er allihopa.

Jag hade tänkt vandra på kungsleden från Abisko ner till kebnekaise med start sista veckan i juli. Men eftersom jag är nybörjare när det kommer till fjällvandring har jag några frågor/funderingar som ni kanske kunde besvara/komma med synpunkter på.

Är det några större svårigheter att vandra den sträckan på kungsleden som första gångs vandrare?

Jag hade tänkt vandra själv, är det att rekomendera?

Hur brukar vädret vara vid denna tiden på året?

Hur är det på myggfronten under den här perioden?

Ungefär hur många dagar skall jag räkna med att det tar att vandra den här sträckan plus att jag funderar eventuellt på att lägga in en toppbestigning också?

Skall väl tillägga att jag inte är någon soffpotatis direkt, men jag har som sagt ingen erfarenhet av fjällvandring.

/kalle
 
Sträckan mellan abisko och kebnekaise är för en normaltränad person inga problem så länge man inte överpackar och håller nere vikten på ryggsäcken. Hade du tänkt tälta eller bo i stugor?

Kungsleden är en ganska vältrafikerad led så den lämpar sig väl att gå ensam. Eftersom det verkar vara nästan första gången du vandrar så hade det naturligtvis varit bra att ha någon annan med sig men i brist på det är kungsleden en utmärkt "solo-led".

Vädret i fjällen skiljer sig mycket från det i övriga sverige. snabba väderväxlingar och kraftiga oväder är vanliga. minusgrader mitt i sommaren förekommer. i slutet av juli är väl ändå vädret ganska säkert och ska man vandra i fjällen för första gången så är det väl i de veckorna det är säkrast.

Ur myggsynpunkt är sent på sommaren bra eftersom myggorna då börjat dö ut så i slutet av juli bör det inte vara lika mycket mygg som i t.ex. juni.

Mellan abisko och kebnekaise är det ungefär 8-9 mil, detta går att göra kortare med hjälp av båttur över alesjaure, då tjänar man några kilometer. jag skulle rekomendera dig att göra det på ungefär fyra-fem dagar sen en vilodag vid kebnekaise och toppdag plus reservdag. ca. 7 dagar får du nog räkna med. sen måste du ju på något sätt ta dig från kebnekaise till (antar jag) nikkaluokta. den sträckan är ungefär två mil och går att vandras eller om man vill åka helikopter.

ska du göra en toppbestigning får jag väl även rekomendera dig att ta den guidade turen eftersom du är ensam:D

kom ihåg att studera karta och inte avvika för mycket från den rutt dina anhöriga tror att du går. ta reda på så mycket som möjligt om sträckan abisko - kebnekaise.

lyca till!

//Mikael
 
Det kan vara en hel del mygg även i slutet på juli. Oftast är det mindre mygg på kalfjället eftersom det fläktar lite, men första etappen går helt i björkskog så... se till att ta med myggmedel i alla fall.

Viktigast är bra skor, åk inte med helt nya skor utan se till att ha gått in dom först.
Kungsleden går att vandra i gympadojjor, skulle dock inte rekommendera det i fall det blir regn.

Det är skönt att vandra ensammen ibland, rekommenderar det verkligen. Vandrar man ensammen tar det ett par dagar men sedan har man "funderat klart" och kan börja koppla av. Bor du i stuga behöver du aldrig känna dig ensammen, finns människor att prata med.

Till nästa år kan jag rekommendera Padjelantaleden, lite mindre folk än efter Kungsleden.

/Ulf
 
Yo! Kalle.
Tror inte det kommer bli några som helst problem på E4án. Kom ihåg att njuta av turen..

Go´tur på re´
 
Tack för svaren/synpunkterna.

Jag har mestadels tänkt att bo i tält men kanske någon natt i fjällstuga. Jag antar att dt inte är ngot problem att kombinera dessa boende sätt?

Anledningen till att jag kommer att vandra själv är att jag inte känner någon som vill vandra med mig och att en del av mig faktiskt vill vandra själv.

Angående en eventuell toppbestigning kommer jag givetvis göra det med en guide.

Jag vet att man skall ha med sig karta o kompass och det kommer jag givetvis att ha med mig, men behöver jag verkligen gå efter kartan/kompassen så mycket om jag följer dom markerade lederna och inte avviker från kungsleden?

givetvis tar jag med mig myggmedel. ville bara bilda mig en uppfattning om antal mygg.
 
antonson; sa:
Jag vet att man skall ha med sig karta o kompass och det kommer jag givetvis att ha med mig, men behöver jag verkligen gå efter kartan/kompassen så mycket om jag följer dom markerade lederna och inte avviker från kungsleden?

Det är alltid bra att hag med sig en kompass karta, inte minst tycker jag för att kunna "läsa av" terrängen på kartan och pricka in t ex olika toppar man ser på sin tur.

Men Kungsleden är så upptrampad att du inte behöver använda karta och kompass överhuvudtaget om du inte vill.

Lycka till!
/Per
 
Nej då det är inga problem att kombinera tälboende med stugboende :D

Kartan är även (enligt mig) en kul sysselsättning på till exempel kvällen om man inte riktigt vet vad man ska göra. Det är väldigt intressant att sitta och studera en karta. Dessutom är det väldigt kul att se hur långt man gått och hur terrängen ser ut inför nästa etapp.

//Mikael
 
antonson; sa:
givetvis tar jag med mig myggmedel. ville bara bilda mig en uppfattning om antal mygg.


Är det mycket mygg tycker jag inte myggmedel förslår. Myggmängden varierar från år till år beroende på temperatur, hur blött det har varit, vind och vilket område man rör sig i så det är svårt att säga hur det kommer vara.
Ta med ett myggnät att ha över kepsen/hatten och ha handskar så slipper du plågan av att bli stucken hela tiden....
/ Jonatan
[Ändrat av jonatan svensk 2007-06-04 kl 14:03]
 
Abisko - Keb är nog den mest vältrampade leden i de svenska fjällen, så du kommer inte känna dig ensam. När du planerar lägg in ett par extra dagar, speciellt för toppbestigning.

Ett vanligt nybörjarmisstag är att lägga in en toppbestigning en specifik dag. Det är inte roligt att stå på toppen, utan att se något.
 
antonson; sa:
Tack för svaren/synpunkterna.

Jag har mestadels tänkt att bo i tält men kanske någon natt i fjällstuga. Jag antar att dt inte är ngot problem att kombinera dessa boende sätt?

......

Jag vet att man skall ha med sig karta o kompass och det kommer jag givetvis att ha med mig, men behöver jag verkligen gå efter kartan/kompassen så mycket om jag följer dom markerade lederna och inte avviker från kungsleden?

Det går också bra att tälta på stugornas tomt. Då får man betale 80 kroner och då har man tillgång till kök og "toalett". Och man träffar godt med trevliga menniskor :)

Karta och kompass är must have också självom att man kan gå från Abisko till Kebne utan att använde karta.

Desutom tycker jag att det är roligt att kolla på kartet ock då forsöke att forutse hur området man är på veg emot ser ut. Det är en jätte fin övning där gör en bra på kartor.

Mvh Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.