första gången

Jag tänkte vandra med min son som är 10 år i juli månad. Vi kan vara ute i ca 7 dagar och vi har aldrig vandrat förut. Finns det någon som kan tipsa om var vi kan gå och hur det går till. Vi vill gärna tälta och få naturen som finns i fjällen.
Hoppas på tips och råd!

mvh
Ulrika
 
Tält för två, liggunderlag, sovsäckar och mat för sju dagar + kläder och annat man behöver, det blir väldigt tungt för dig att bära! Sonen ska ju inte bära mer än höst några få kilo. Barn som växer ska inte göra det, även om de säger att de orkar.

Jag föreslår att ni gör som vi gjorde när barnen var små: Utgå från en plats där det är nära till kalfjället, och gå bara ett par km med all packning, så att ni inte längre ser vägen. Slå läger vid en fin och rolig plats, dvs vid en jokk som man kan bygga vattenfall i, vada över, mm, en stor sten att klättra på och gärna med en snöfläck nära. Därifrån gör ni dagsturer till trevliga små sjöar, upp på toppar eller "runt" dalen och liknande. Om gossen är det minsta lik mina barn så kommer både du och han att njuta stort och han får en längtan till fjällen som finns kvar hela livet.
 
Jag kan bara Västerbottens- och Norrbottensfjällen, men om det inte är för lång resa för er så kan jag utan och innan rabbla upp ställen där det är nära att ta sig till kalfjäll från bilen, bussen eller tåget.
 
Senast ändrad:
Har du något tips på var man kan vandra? Var har ni varit?

Jag framhäver gärna Vassijaure som en av de ypperligaste utgångspunkterna då man kliver av tåget och efter 10 minuter är på kalfjället! Gå upp en bit mot mynningen av Kerkevagge och tälta där. Månag fina platser finns att besöka inom rimligt avstånd och man kan med fördel flytta tältet lätt efter några dagara om näromgivningen börjar bli lite enhanda som de ibland blir när man är 10.

Att man sedan kan gå ner och ta tåget från vassijaure och besöka andra både friluftsbetonade och mer civilicerade stationer mellan abisko östra och narvik är en stor fördel om lite omväxling behövs. Vid abisko turist kan man med fördel underhållas ett par dagar med topptur till noulja (finns sitt-lift upp/ner) och med utflykter både neråt deltat och uppåt jokken.

Kvikkjokk är ett annat alternativ men man är nog lite mer låst där.

Vid kebne känns det som lite långt att gå innan man "kommer till" från nika, sen är det rent subjektivt inte lika fint där tycker jag.

Ritsem och ta båten över och stöva runt lite i södra stora sjöfallet är en annan ide.
 
Här är rätta stället

Abisko fjällstation måste vara den ultimata utgångspunkten för fjällvistelse med barn. Det finns mängder med intressant i närheten. Om jag börjar västerifrån:

1) Ta tåget tor till Narvik. Hur spännande som helst med stupen ner mot fjorden. Se till att få plats på höger sida på ditvägen och vänster på hemvägen.
2) Ta tåget till Vassijaure. Följ stigen in i Kärkevagge och lek kurragömma bland anna magnifika stenblock och kullar. Tälta på någon mäktig plats. Gå fram till Trollsjön som har Sveriges största siktdjup på över 30 m. Ta den andra stigen till Låktatjåkka och tåget tillbaka.
3) Ta tåget till Låktatjåkka och följ leden till Låktatjåkkastugan. Ät god mat och bo i stugan eller tälta. Nästa dag följer ni stigen ner till Björkliden och tar tåget tillbaka till Abisko.
4) Besök de fantastiska grottorna i Björkliden. Det brukar finnas ordnade turer från Abisko fjällstation.
5) Ta sittliften upp till Njulla. Underbar utsikt över Torne träsk. Tälta ev uppe på fjället vid något litet vattendrag. Liften ner igen.
6) Ta en dagstur söderut till Nissongorsa, en vacker och dramatisk bäckravin.
7) Njut av sällskapet av likasinnade på Abisko fjällstation och rör er i grannskapet, bl a längs jokken.

Grymt!

HåkanF
 
Jämtlandstriangeln= Storulvån, sylarna, blåhammaren, storulvån

Det finns en fjällstation på var ställe om ni inte vill tälta.
Jag och min vän gick i 4 dagar sedan tältade vi nedanför storulvånsfjällstation med dagsturer på dagen men nära till dusch och butik. Bussen går fram till dörren och dom hade då en egen husren som hette Leif.

Kanske är lite långt för en 10 åring men det går ju bra att göra dagsutflykter från Storulvån också.
 
Mina barn är för små ännu för vandring, så ännu har jag ingen erfarenhet av att vandra med barn. Däremot har jag stor erfarenhet av att vara barnet på vandringen... :)

Stugtur skulle jag satsa på om det är första gången. Tält någon natt eller två är kul, men det är skönt att ha ett alternativ om vädret är surt. Det går att hålla 10-åringar på gott humör även vid tältning i ösregn, men det kräver sin kvinna/man. Ett ställe som är supermysigt för barn är Stensdalsstugan. Att utgå från Vålådalen och sedan gå te.x Stensdalsstugan-Gåsenstugan-Storulvån. Gåsen-Storulvån är rätt långt så det kan vara ett bra tillfälle att tälta. Annars, om man inte absolut måste befinna sig på kalfjället hela tiden så är andra alternativ runt Vålådalen superfina för barn och lagom utmanande tex Lundörren-Vålåstugorna-Gåsen-Stensdalen-Vålådalen. När jag själv var i den åldern uppskattade jag björkskogen mer än rena kalfjället. Det händer mer runt trädgränsen, det där med storslagna utsikter och oändliga kalfjällsplatåer är inte världen grej när man är 10. Det är mest något vi vuxna går igång på.
 
Håller med om att du ska inte dra ut en 10-åring i 7 dagar i tält som första upplevelse, det kan bli jobbigt vid dåligt väder och all motivation försvinner dag 3.

Har samma lästips som Staffan: http://www.utsidan.se/cldoc/1054.htm även om ditt barn är lite äldre. Den här är väl också något för dig: http://www.utsidan.se/cldoc/796.htm

Håkan har flera bra förslag, Abisko är en bra utgångspunkt.
Låktatjåkka är en höjdare att besöka.
2006, 2007 har det varit "gratis" för barn i fjällen, kanske det blir det även 2008. Kolla på www.stfturist.se

En tur mellan stugorna i Jämtlandsfjällen är väl tänkbart, men det blir inte mycket variation, det blir bara gå gå gå varje dag. Kanske ni om något/några år kan gå Kungsleden Abisko-Nikka, Padjelantaleden eller nåt liknande.

Lycka till
/Ulf
 
Barn är olika, precis som vuxna. Föräldern känner själv sitt barn och sig själv bäst och är den enda som kan avgöra vad som passar.

När mina barn var små bodde vi en gång i Abisko fjällstation på grund av att vi hade besök av en engelsk familj där de vuxna inte var sugna på att bo i tält. Vi gjorde de härliga dagsturerna däromkring, men mina barn tyckte det var mycket tråkigare att leka "hide and seek" och "run and catch" mellan stugorna än att "bergsklättra", vada, kasta snöbollar och allt det andra de brukade göra runt tältet på kvällarna. Sitta i stugor och spela luffarschack eller annat hade fått dem att klättra på väggarna!

Naturligtvis var det alla slags väder när de var små, som det alltid är i fjällen. Självklart blev de trötta ibland, men aldrig någonsin på grund av vädret. Om du känner att en tälttur är det som passar er, så tveka inte!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.