Första förband

Kan någon klargöra för mig om det finns en standard i vilken benficka man ska ha första förbandet. I Lumpen fick jag lära mig höger men har läst på detta forum att det är vänster som gäller för sjukvårdare etc.
Är det så att "de gröna" har en egen standard??

/Stefan
 
Standard varierar

När jag var barn var standarden att man gick på höger sida av vägen (”Gå på vägens högra kant, fel går alltså denna tant”, var ramsan) och bilar körde på vänster sida av vägen, nu är standarden tvärt om. Inget bra svar på din fråga, och vad gör man om man bara har en benficka eller ingen benficka alls ?

Per
 
Väl synligt/utkommunicerat

Efter att bl.a. behövt använda första förband "skarpt" och varit i länder där det "varit lite skorpigt", kan jag väl bara ge följande regel...

1) Bär ditt förstaförband väl synligt. T.ex. på axelremmen till din ryggsäck (i militära fall på stridsselen. Där SER man vart det är och kan använda det så fort det behövs utan att behöva rota runt så mycket.

2) Kommunicera ut till dina kamrater vart du lagt det, så att de vet, ifall du nu inte skulle ha det synligt. Bestäm med dem vad NI använder för standard (höger benficka eller annat).

3) Militär standard var i mitten på 90-talet, då jag gjorde lumpen att ha första förband i VÄNSTER benficka, då man hade allt annat i höger och att vänster ju ses som höger, av den hjälpande, som rent statistiskt är högerhänt...

Det viktigaste verkar dock att man är väl medveten om vart sina kamrater har sitt första förband och att de vet vart du har ditt, ifall det skulle behövas.

MVH

/Kotten
 
Första förband!

1:a förband är viktiga, det kan vara den viktigaste prylen i din utrustning!

Avbryt, säkra är ju åtgärd ett när en skada inträffat!
Kom bort från det farliga, stäng av, lägg undan!

Det kommer sannorlikt att gå åt mer än ett 1:förband på skadeplatsen. Mina blygsamma erfarenheter, från ambulanssjukvård och andras krig, är minst tre första gången!

Själv har jag två med mig! Ett synligt på ryggsäcksremmen, fäst med gummiband. Ett större, Aklas MC förstförband, (Sax, räddningsfilt, kompress, två förstaförband, sårtvätt) säljs av SMC i Mora. Det senare är kompletterat med Plåster och Säkerhetsnålar, bärs i en Ziplockplastpåse i ryggsäckens lockficka.

Att repetera kunskaperna i förbandsläggning och omhändertagande av skadad eller öva förbandsläggning på sig själv tycker jag är självklart.

Har ni sett snitten stålkanter eller skridskor kan göra?
Släpp inga grenar mot den som går bakom er!
Använd handskar när ni hanterar kök och bränsle!

Ha en fin tur!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...