Först med cykel på Keb?

Länk: http://nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=4055021

Den här killen säger att han är först med att ha med sig cykeln upp på Kebnekaises topp - det har han kollat noga, säger han. Tycker det verkar konstigt.

Iofs så är det ju en helt meningslös grej att göra, så helt omöjligt är det ju inte att han har rätt, men någon tokstolle borde väl ha kommit på detta innan.

Tycker f ö att han verkar lite dumdristig, jag har aldrig varit i Keb själv, men att bestiga ett berg utan karta? Han har ändå varit i Himalaya, liksom : http://nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=3695941
 
Att sedan själva artikeln försöker sätta någon sorts rekord i sakfel gör det hela bara mer underhållande... ;)
 
För två år sedan vandrade jag i de trakterna, först Kungsleden från Abisko till Keb Fjällstation och sedan topptur. I Sälka träffade jag två cyklister som skulle cykla samma sträcka, och hoppades på att kunna ta med cykeln upp på toppen.
När jag två dagar senare kom till fjällstationen träffade vi cyklisterna igen. Den ena hade inte orkat med topptur medan den andre hade haft med sig cykeln upp, dock hade han bara kunnat cykla "ett par hundra meter på ett snöfält".

Bestiga ett berg utan karta är väl ingen jättebra idé, men ska man prompt göra det är Kebnekaise längs Västra leden ett av de mindre dåliga alternativen. Delar av leden är ganska upptrampad, längs andra delar finns det hyfsad rösning. Det finns dock en del ställen där man kan hamna en bit ifrån den egentliga leden, och då ha nytta av karta.
Blir det dåligt väder, fr.a. dålig sikt, är det en helt annan sak.

Av artikeln förstår jag inte riktigt var han tappade bort sig, jag gick upp längs Västra leden nu i veckan och minns inte att stigen delade sig på något krångligt sätt.
Enda stället där stigen delar sig är, vad jag minns, där Västra leden viker av från leden nere i dalen. Där är det dock skyltat "Västra leden", så det borde man kunna hitta ändå.
 
Senast ändrad:
Iofs så är det ju en helt meningslös grej att göra, så helt omöjligt är det ju inte att han har rätt, men någon tokstolle borde väl ha kommit på detta innan.

Meningslöst är väl ändå en personlig värderingsfråga, eller??

Jag är nyss hemkommen från att cyklat kungsleden från Abisko till Nikka, med topptur på keb åxå.
Dock lämnades cykeln vid tältet :p (detta efter att faktist ha frågat Emil själv vad han tyckte om idén att släpa upp hojen på toppen) Och detta var inget måste för min del iaf...

Men visst tycker säkert många att det är menigslöst cykla den sträckan åxå, när det är lättare att bara vandra...men är väl inte det det handlar om?! Var och en söker sina egna utmaningar efter sina egna intressen och anledningar.

MEN, jag vill dock minnas att jag sett en bild av någon annan här på utsidan (minns inte vem) där cykeln togs med upp på toppen. Före Emil kan jag inte svara för, men tror det iaf...

Hur som helst så kan jag iaf upskatta idén :)

//MD
 
"cykla Kungsleden"

Tänker på de annonserna man såg för att hyra ut cyklar och att "Cykla Kungsleden" när jag vandrade mellan Riksgränsen och Unna Allakas... Man kunde ta sig fram på hoj, generöst räknat max 25% av leden!
 
Meldende sa:
Den ena hade inte orkat med topptur medan den andre hade haft med sig cykeln upp, dock hade han bara kunnat cykla "ett par hundra meter på ett snöfält"

Okej, då var det någon där uppe tidigare iaf... Skulle faktiskt tro att det hänt flera gånger, säkert någon varje år som får den idén, med tanke på hur många som åker till Kebnekaise.

decca sa:
Meningslöst är väl ändå en personlig värderingsfråga, eller??

Ja, okej, det kanske kan vara en kul grej. Tycker dock inte att det är någon prestation i den mening att man bör ringa lokaltidningarna när man kommer hem! Speciellt inte när infon inte stämmer!Men, men, "äventyrare" har väl ett visst behov av PR kan jag tänka mig. Nästa gång skall han ju till mount Everest, och vill väl kanske ragga sponsorer?
 
Ja, okej, det kanske kan vara en kul grej. Tycker dock inte att det är någon prestation i den mening att man bör ringa lokaltidningarna när man kommer hem! Speciellt inte när infon inte stämmer!

Det kan vi nog vara överens om däremot :) Absolut en kul grej...nyhetsvärde?? Njaa...


Tänker på de annonserna man såg för att hyra ut cyklar och att "Cykla Kungsleden" när jag vandrade mellan Riksgränsen och Unna Allakas... Man kunde ta sig fram på hoj, generöst räknat max 25% av leden!

Lyssnade lite med några som cyklat denna sträcka som jag tidigare, innan jag själv gav mig av, och dom påstod att drygt 70% skulle vara cyklingsbart...
Jag skulle vilja säga drygt 50%, åtminstone för min egen del...Detta med ca 15kg på ryggen, och helt självförsörjande. (många cyklar stugtur och kan därmed minimera packning)

Sen gäller det ju att våga cykla spångarna åxå, annars ryker några procent till ;)
Partier som Tjäkta tex är ju inte heller vidare cyklingsbara...

Men gillar man som jag både cykling och vandring, så får man ju båda!

//MD
 
Jag var först med att cykla tre varv - med tre böcker av Paul Auster på pakethållaren - runt Svampen i Örebro. Jag har kollat det jäkligt noga!

HåkanF

(I alla fall med MIN cykel...)
 
jag förstår inte grejen. Först upp med att bära en cykel upp på toppen? Hade ju vart en grej om nån cyklat upp på toppen eller cyklat ner (även om det tordes vara omöjligt). Jag menar vad är grejen? Jag ska upp på keb själv nästa vecka. Kanske ska jag satsa på att vara "förste" som bär med mig en skateboard upp? Eller vara förste som kånkar upp en gjutjärnsspis?
 
Eller vara förste som kånkar upp en gjutjärnsspis?

Det har redan gjorts -- i alla fall så långt som till gamla toppstugan, då det begav sig. :)
(Ok, det kanske egentligen mer rörde sig om en kamin, men originaliteten torde anses som upphävd ändå.)

Något annat jag hört (andrahandsinfo) om är ett par killar som rände upp med en strykbräda, ett strykjärn samt en skjorta. Attiraljerna arrangerades på lämpligt sätt på toppen med den ene glatt "strykandes" medan den andre ordnade fotobevis och sedan bar det kvickt av nerför igen. Historien förtäljer att det rörde sig om ett förlorat vad...
 
Jag var först med att cykla tre varv - med tre böcker av Paul Auster på pakethållaren - runt Svampen i Örebro. Jag har kollat det jäkligt noga!

All respekt för bokvalet; vilka böcker var det (personliga favvona är NY-trilogin och Oracle Night), så kan jag göra en repeat runt UB i Lund?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johnboy Cykel till Keb Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.