Förberedelser?

Fundering;
Tränar ni inför en vandring?
Ok, tuffare expeditioner långt bort med övertung rygga men jag menar en vanlig tur, en vecka eler två i fjällen?
 
Karate..

Lorre2; sa:
Fundering;
Tränar ni inför en vandring?
Ok, tuffare expeditioner långt bort med övertung rygga men jag menar en vanlig tur, en vecka eler två i fjällen?
Tränar Karate två gånger i veckan. Någon träning för vandring har jag inte, tränar när jag vandrar // Roland
 
Träna framförallt att gå med ryggan med lika mycket packning som du har med på turen kanske mer.
Men tänk på att öka gradvis belastningen så du inte skadar dig.
Jag åkte till närmaste slalombacke i kilsbergen och tränade backträning också, det var nytigt framförallt för att öva upp tekniken i att gå i branta sluttningar med tung packning.

Är du ovan med att vandra så måste du träna fötterna så att du blir van att gå långt och mycket med packning.
 
Lorre2; sa:
Fundering;
Tränar ni inför en vandring?
Ok, tuffare expeditioner långt bort med övertung rygga men jag menar en vanlig tur, en vecka eler två i fjällen?

På våren går jag långa promenader m,ed stadigt tyngre ryggsäck.
Lär mig på nytt att gå och bära rätt. Lårmusklerna behöver
definitivt vänjas. Vet det p g a en tidigare miss

il C
 
gå mycket

Jag tycker att du ska gå mycket med packning... jag tycker att varje dag du går ut lr springer så gör det med en rygga för då vänjer du dig med att ha något på ryggen och att lära fötter och lår att bära lite tyngre .. men börja lite lungt och öka stegvis ...

jag skriver för jag är van att bära tung rygga ..
runt 35 - 55 kg ...
 
Håller helt och hållet med tidigare inlägg... Träna!

Den "fysiska planeringen" inför min ensamvandring i Sarek första veckan i september förra året pågick under i pricip hela sommaren då jag gick till och från jobbet (20 min i vardera riktningen) med ryggsäck lastad med 20 kg (vatten och filtar) till att börja med och sedan ökande mot den vikt jag planerat att bära. Jag fortsatte fram till och med onsdan i veckan före vandringen. Sedan fick kroppen vila ett par dar innan det var dags för den riktiga vandringen.
Dels tränar man upp låren dessutom vänjer man fötterna, höften och axlarna vid belastningen. Inte att förglömma så får man ju upp en del extra flås också. Använd gärna dina vandringskängor vid träningen så att du klarar av eventuella skavsår medan du är hemma så slipper du det i fjällen.;)

Läs gärna mer om mina vandringar och planeringen inför dom på min hemsida http://fjallen.get.to/

Lycka till
///Claes
 
Re: gå mycket

BOBO_superstar; sa:
Jag tycker att du ska gå mycket med packning... jag tycker att varje dag du går ut lr springer så gör det med en rygga för då vänjer du dig med att ha något på ryggen och att lära fötter och lår att bära lite tyngre .. men börja lite lungt och öka stegvis ...

jag skriver för jag är van att bära tung rygga ..
runt 35 - 55 kg ...



35 - 55 kilo?
Shit!
Jag har inga som helst planer på 35+!

Jag brukar bära under 20 även för två veckor med tält och all mat.
Menar du att du springer med ryggsäck?
Nog för att jag skulle kunna prova det men jag skulle nog reta mig så mycket på att hoppade runt på ryggen att jag skulle lämna säcken i skogen, njae då springer jag hellre lite längre utan säck.
Löpning frestar dessutom på knän en hel del och om man ska börja träna tycker jag simmning eller cykel är bättre eftersom det är skonsammare för kroppen.

Kan varmt rekomendera spinningpass, skitkul och högt tempo oavsett hur vältränad man är.

Jag har aldrig tränat speciellt inför en vandring men jag tränar å andra sidan regelbundet ändå, både styrka och kondition och resten ger sig när man är på plats.
Att gå är trots allt inte så jobbigt.

För toppturer tycker jag att kondition är viktigare än starka ben men nerför sedan är det ju bra om man har lite styrsel i knäna så man slipper backa ner.

Min tid i det militära gav mig fötter av stål så jag har inte behövt vänja mig vid kängor och jag använder tex. aldrig dubbla strumpor.
 
Re: gå mycket

BOBO_superstar; sa:
jag skriver för jag är van att bära tung rygga ..
runt 35 - 55 kg ...

Vad har du med dig?

I det militära så bar vi riktigt tunga ryggor men då hade vi vapen, sprängmedlel och annat skit.. En period efter det militära så trodde jag att det skulle vara så så jag bar fortsättningsvis tunga ryggor.. Idag har jag insett att jag inte behöver mer än 14kg med allt utom vatten för 2veckor... Säg att som fotofanatiker så behöver man 2kg till?!
 
Han kanske gör Keb med siege tactics och lägger fasta rep ända nere från fjällstationen...
uhoh.gif

Eller har ryggan full med Ringnes
drink.gif
 
urk!! vi får inte hoppas att han kånkar på äcklig öl.. (med det vill jag inte säga att öl är äcklig, utan att Norsk öl är äcklig!)
 
Re: Re: gå mycket

FJS90/91; sa:
BOBO_superstar; sa:
jag skriver för jag är van att bära tung rygga ..
runt 35 - 55 kg ...

Vad har du med dig?

I det militära så bar vi riktigt tunga ryggor men då hade vi vapen, sprängmedlel och annat skit.. En period efter det militära så trodde jag att det skulle vara så så jag bar fortsättningsvis tunga ryggor.. Idag har jag insett att jag inte behöver mer än 14kg med allt utom vatten för 2veckor... Säg att som fotofanatiker så behöver man 2kg till?!


Jag är naturligtvis mycket mer inponerad av den som klarar
14 dar med 14 kg än av den som kan bära 35. Till det
förra krävs både mod och förslagenhet, till det senare,
ja, knappast några intellektuella kvaliteter.


Själv
behövde jag till min senaste 10-dagarstur 18 kg (inklusive
kartor i fodral) och tror att jag med en lättare rygga ska komma ner
under 17 kg. Under det vet jag inte hur det ska gå till om jag inte
ska frysa; men det har avhandlats i andra trådar. Och även en
lättare packning bör man träna sig för.

En träningsdetalj till. Jag hör till dem som måste vårda sin rygg.
Men det gymnastikprogrammet kör jag dagligen, året om.
På turen gör jag extra rörelser varannan timme, om det går.
På Korsika, där man huvudsakligen går på bergskammar,
fanns ofta inte den möjligheten, och jag kände mycket riktigt
av ryggen. Där hade jag väl oftast inte över 15 kg i säcken.

il C.
 
Var och en...

BOBO_superstar; sa:
jag skriver för jag är van att bära tung rygga ..
runt 35 - 55 kg ...
SWE3171 (Magnus Samuelsson) skrev:
Han kanske gör Keb med siege tactics och lägger fasta rep ända nere från fjällstationen...Eller har ryggan full med Ringnes.
pehac@mai.liu.se (Peter Hackman) skrev:
Jag är naturligtvis mycket mer inponerad av den som klarar 14 dar med 14 kg än av den som kan bära 35. Till det förra krävs både mod och förslagenhet, till det senare, ja, knappast några intellektuella kvaliteter.
Lite elitistiska ironiska toner...*hmm*... får man inte gå i bergen med massor av grejer i ryggan? Jag anser att var och en är bäst lämpad att avgöra vad man vill ha med sig och hur mycket man vill bära. Om man har åskiter om detta kan man kanske framföra dessa med en annan infallsvinkel. Jag vet inte ens hur mycket jag bär med mig eftersom jag inte väger det, tar med det jag behöver och det är inte mycket. Nils Aslak Valkeapää brukade ta med sig fiskespö, salt, lite bröd, kaffepanna och kaffe för att stanna ute i fjällen en vecka. Det kan man kalla lätt rygga. ;-D ... och jag tränar inte vandring som sagt var, jag bara vandrar... //Roland
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tordenmalm padjelanta i september, förberedelser Fjällvandring 6
dangermouse Träning och förberedelser Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.