För tung last?

En fråga till er som kan cyklar... Hur mycket vikt ska man kunna ha på en cykel utan risk för ekerbrott? (Mer än 100 kg hoppas jag, eftersom många faktiskt ligger i den viktklassen). Om man sedan lägger till rejält med packning, säg kanske 140 kg sammanlagt? Är det befogat att ekrarna ger vika på en standards nyare crescentmodell med stålfälgar, eller kan det snarare ha att göra med att man kört mot någon gren?
Finns det någon "maxvikt" som rekommenderas på vanliga standardcyklar?
 
Bättre hjul

Skaffa dig bra hjul med 40, eller tom 48-ekrar.
Dvs tandemhjul så kommer du troligen inte att få problem ens med tung packning.

OBS
Tandembak-nav är ofta 145mm breda, lvg-nav är nuförtiden 130mm och MTB-nav 135mm.
Se till att de hjul du skaffar passar till den cykel du skall använda.


/Håkan
 
Dubbelbottnad fälg

Ha en dubbelbottnad fälg också på hjulet. Det har Cresent på årets standardcyklar.
På vår semestercyklar har jag däck strl 32x622 medans respektiven har 28x32. Jag har sällan ekerbrott, han något per semester. Inte alltför små däck vid stor packning alltså.
Om man har mycket packning tycker jag att man ska fördela vikten på fyra väskor och skaffa lowriders (två väskor sitter vid framhjulets nav). Och även fundera på om det är med för mycket bra-och-ha-prylar....
/Stina
 
När man kommer över 100 kg börjar allsköns problem dyka upp, ram, ekrar, och sadelstolpe är särskilt utsatta. Väger man så pass mycket bör man anpassa hojen efter det, och t ex införskaffa en kraftigare fälgar.

För egen del har jag aldrig haft en trasig eker.

Per
 
Starka hjul

Välbygda hjul håller mycket länge, även om du är tung. De bästa hjulen bygger du själv.

Starka dubbelbottnade aluminiumfälgar avsedda för touring, tandem eller downhill (MTB) rekommenderas, speciellt i bak. Ekrarna bör vara reducerade samt hårt och jämnt spända.

Mer info om hjul finns på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html och http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/rikta.html samt http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/ekertensiometer.html

Om hjulbyggnad finns bl.a. http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html

Lycka till med hjulen!

/niklas
 
+100 kg

Hej!
Skippa alla tankar på att hänga vikt på cykeln!
Det enda som gäller är cykelkärra när det gäller TUNG packning. Mitt tips är at skaffa en cykelkärra med BRA kullager och vettig infästning på sadelstolpen!
All vikt över 25 på cykeln (inkl. rygsäck)är att förkasta. Har själv gjort en del "vansinniga" långturer på cykel...För att spara dig -och cykeln- köp en bra cykelkärra!
 
Mer än 100kg bör inte vara nåt problem

Jag väger 83 kg iförd cykelkläder och har gjort färder med runt 25 kg:s packning i fram och bakväskor utan problem.

Min nuvarande cykel har gått 11 000 km som pendling, endagsturer och långfärder. Hjulen är helt raka och ännu inga ekerbrott.

De är 36 ekrade på Rigida fälgar, fälgbroms fram och skivbroms bak.

På tidigare cyklar så har jag noterat att ekrar tenderat att börja gå av efter ca. 25 000 på hjulen. Brotten har företrädesvis skett när man kjört hårt i potthål på vägen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Trike fs26 Tung packning! Långcykling 128
argento Tung (3 kg) fotpump bättre än en lätt? Långcykling 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...