För kallt i tältet?

Jag är relativt novis på det här med tältning men har precis investerat i ett Marmot limelight FC 3P. Jag övervägar att resa upp till Rogenområdet senare i augusti och börjar nu noja lite att det ska bli för kallt i tältet. (lär väl kunna krypa ned till 5-6 grader på nätterna gissar jag..)

Kanske är det en dum fråga, men om ni nu antar att det är plusgrader, skiljer det sig mycket i temperaturen mellan ett lite billigare tält (det jag köpte kostade 3000kr) och de lyxigare (typ Hillebergs)? Tror ni detta tält klarar temperaturer nedåt 5-6 grader?

Tack på förhand!
 
Nej, inga enorma skillnader. Är du rädd för att frysa, så skaffa en ordentlig sovsäck (komforttemp runt nollan eller lägre), glöm inte mössan, och sov i understället :). Ett par extra raggsockor kan vara trevligt också.

Och far ut och testa hemikring nån gång så du vet att det funkar.
 
re:

tack för snabbt svar, ja det var det jag anade. Hittade inget om större temperaturskillnader när jag dammsög nätet.Du råkar inte sitta inne på ngn bra säck i prisklassen 1000 kr? (är student så ekonomin är aningen skral :)
 
Nej, inte direkt... Var ett tag sedan jag köpte en säck, men det borde inte vara svårt att hitta en bra inom det intervallet :).
 
Nej, inga enorma skillnader. Är du rädd för att frysa, så skaffa en ordentlig sovsäck (komforttemp runt nollan eller lägre), glöm inte mössan, och sov i understället :). Ett par extra raggsockor kan vara trevligt också.

Och far ut och testa hemikring nån gång så du vet att det funkar.


Vid temperatur på 5 PLUS grader behöver du ju knappast en sovsäck som tål minusgrader. Ska du sova i 5 plus behöver du en sovsäck med komforttemp på ca 5 plus. Kan du tänka dig ha mössa/underställ/filt så funkar det utmärkt med en med komforttemp 10-15. Jag är jättefrusen av mig, har vintertäcke och filt i sängen året om, sov ute för några veckor sen och det kröp ner till 5 grader men jag frös inte i min +15 säck med fleecefilt och mössa!
 
En sovsäck som klarar -5° ger större marginaler.
Tält utan kamin och eldpost blir svalt, så är det bara.
Begagnat har ju alltid varit den fattiges lösning. Tvätta den och den känns fräschare. Jag sover alltid i sovsäckslakan för de är enklast att tvätta.
En något för varm sovsäck med helt blixtlås kan ju vid snällare natttemperqatur brukas som täcke. En för dåligt isolerad sovsäck ger ingen nattsömn.
go tur
 
Du vill oftast att det ska vara samma temperatur inne i tältet som utanför annars kommer kondensen.

Begagnat är en väg att gå för billigare sovsäckar. En annan är att köpa en lite tyngre och bulkigare sovsäck i syntet då syntetsäckar är mycket billigare. Utöver den extra vikten och högre packvolymen är syntetsäckar perfekta i regniga Sverige

En snabb titt på svenska butiker på internet så kan du exempelvis köpa en Marmot Trestles 30 för under tusenlappen som har fått genomgående bra recensioner. Nackdelen är att den är bulkig och väger 1560g vilket är mycket för en sovsäck som har en komforttemperatur på 5C men inte helt ovanligt för en syntetsäck.

En dunsovsäck blir ofta fuktig av kondens från marken och tältväggarna och förmågan att hålla värme minskar drastiskt när den är blöt vilket kan vara värt att tänka på när du jämför komforttemperaturer. När dun är helt mättad av fukt har det förlorat uppemot 90 procent av sin isoleringsförmåga.

Outdoor Experten har den för 789:-
http://www.outdoorexperten.se/p-23460-marmot-trestles-30.aspx
 
Senast ändrad:
Vid temperatur på 5 PLUS grader behöver du ju knappast en sovsäck som tål minusgrader. Ska du sova i 5 plus behöver du en sovsäck med komforttemp på ca 5 plus. Kan du tänka dig ha mössa/underställ/filt så funkar det utmärkt med en med komforttemp 10-15. Jag är jättefrusen av mig, har vintertäcke och filt i sängen året om, sov ute för några veckor sen och det kröp ner till 5 grader men jag frös inte i min +15 säck med fleecefilt och mössa!
Möjligen, men det är ju inte helt ovanligt att nattemperaturen kryper nedåt nollan även på sommaren. Jag tar alla gånger hellre en lite för varm sovsäck än en lite för kall, men FS får väl se var hen hamnar när temp, pris och vikt vägs samman :).
 
Kanske är det en dum fråga, men om ni nu antar att det är plusgrader, skiljer det sig mycket i temperaturen mellan ett lite billigare tält (det jag köpte kostade 3000kr) och de lyxigare (typ Hillebergs)? Tror ni detta tält klarar temperaturer nedåt 5-6 grader?

Snarare kan det vara tvärt om pga tunnare material i dyrare tält. Men främst beror det ju på vad för tält det är, ett med mesh/myggnät i halva innertältet blåser det igenom.

Varmast är nog ett sånt tält för 99 kronor i ett lager och bristfällig ventilation.

Ett tält ska inte värma, då blir det blött/fuktigt innuti, det ska bara stoppa nederbörd och vinden såpass att det endå ventileras och inte blir fuktigt innuti.
 
En footprint i yta som innertältet i mylar eller byggplast kostar inte många kronor, väger inte många gram och stoppar mycket av markfukten att komma upp i innertältet.

En dunsovsäck är att rekommendera om du skall bära. Tillräckligt rymlig för din sovstil. Kan du sova på rygg och sover stilla kan du rymmas i en mumiesäck. Sover du i fosterställning behöver du en rymligare säck och är du i vändare oxså men är du medvändare kanske du kan sova i en mumiesäck.

Hur du får reda på det. Fråga föräldrar, flickvän eller sätt en en DVkamera i mörkerläge på timelaps och filma dig själv en natt.
go tur
 
Sovsäck

tack för snabbt svar, ja det var det jag anade. Hittade inget om större temperaturskillnader när jag dammsög nätet.Du råkar inte sitta inne på ngn bra säck i prisklassen 1000 kr? (är student så ekonomin är aningen skral :)

Jag köpte mig en ny dunsäck från Roberts för 1350:- med komforttemp för män på -4gr så det finns
alternativ på varma sovsäckar som också väger precis under 1 kilo.
rorberts.pl

Ett tips bara om du vill ha en prisvärd sovsäck med bra kvalitet (enligt mina bedömningar)
Ett sovsäckslakan är mycket bra också på seobserver skriver, det håller säcken ren och höjer komforten ytterligare ett snäpp.
Nu var det iofs tält tråden handlade om men en bra och varm sovsäck höjer komforten mycket och således även upplevelsen :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.