För dig som bygger själv ...

... kan denna diskussionslista vara intressant. Mannen bakom är Ralph Hoehn, som importerar den fina faltkajaken Pouch till USA.

/Sven (http://w1.855.telia.com/~u85511012/faltkajak/)

--------------------------------

Wanted: Builders of folding boats, kayaks, canoes, dinghies ... we have just launched FoldingBoats, the mailing list dedicated to the construction of folding skin-and-frame boats!

In various parts of the world a rebirth of interest in the "craft" is currently under way - may the term refer to the folding boats themselves, as well as to the art of building them, of course.

There is a great variety of solutions to the challenges involved in designing and constructing sturdy, dependable, sea- and white-water-worthy craft in such a way as to allow their disassembly for storage and transportation and their reassembly in a reasonable amount of time for use.

The FoldingBoats mailing list provides a platform for fellow enthusiasts, on which to exchange ideas, techniques, designs, tips and tricks, materials and their sources, as well as a means of updating each other on current projects, of asking for advice and to benefit from others' experiences, whether they be successes or failures. The list will also serve as a collection point for historical information.

The FoldingBoats mailing list runs in parallel to the "Amateur Folding Boat Builders Corner" online forum (AFBBC), hosted on http://www.PouchBoats.com/discus. We intend eventually to merge access to the mailing list and the forum, giving correspondents both options of a) using the online version, which allows the posting of pictures, or b) reading and contributing conveniently via email only.

Come and join us!

More information: http://www.pouchboats.com/mailinglist.html

To subscribe to the mailing list FoldingBoats, send an email to majordomo@pouchboats.com with the single line

subscribe foldingboats

in the body of your email message. Do not include anything else in your email message (for example a signature).

Ralph C. Hoehn
FoldingBoats@AOL.com
 
Beröm!

Hej Sven!

Fantastiskt fin hemsida! Välskriven, informativ och den verkar komplett (för en som är ganska oinvigd i faltkajakvärlden).

Du kunde dock göra ett tillägg under "Fördomar" tycker jag: vikten. En anledning till att folk är skeptiska till faltkajaker är nog att de väger en del. Kanske inte mer än "permanenta" kajaker, men då portabiliteten inbjuder till att bära kajaken på ryggen och man då gärna vill ha annat som mat, tält, kläder etc. med sig samtidigt blir det tungt. Det kan vara svårt att möta det argumentet i och för sig och du kanske medvetet utelämnade den fördomen... Många (med mig, innan jag besökte din hemsida) tror dock säkert att faltkajakerna väger mer än de faktiskt gör. Delar du på en tvåmanskajak och packar vettigt, hamnar du under 40, kanske under 35 kilo per person och det är ju överkomligt (med klättergrejor i fjällen hamnar jag själv oftast på andra sidan 40-strecket...).

Jag ska i alla fall erkänna att jag vart mycket mer intresserad av denna kajaktyp efter att ha surfat din sida, än jag varit innan. Paddlar en del själv, som träning i en gammal styren-motions-låda, och på tur i lånad eller hyrd kajak av mer sjövärdig men hård modell. Ska undersöka möjligheten att paddla mjuk kajak på nästa utfärd, jag lovar!


Hälsningar
Jocke.
 
Vikten ...

Hej Jocke,

Tack för berömmet! Hemsidesnickrandet har varit ett kul sätt att lära känna faltkajaken. Fascinerande tema med historiken, materialen, de häftiga långfärderna för länge sedan och ända till idag ...

Jag håller med, vikten ska definitivt med som en punkt vid nästa uppdatering av sidan med fördelar och fördomar http://w1.855.telia.com/~u85511012/faltkajak/fordelar.htm

I dagens faltbåtssortiment finns det modeller som kan vara tunga för en man att bära utan vagn längre sträckor. Å andra sidan finns det modeller under 15 kg som bärs i *en* ryggsäck (julklappstips ;) ...)

Faltbåtarna konstruerades från början med tanke på att de var handbagage på tågresor upp i alperna, och redan runt första världskriget erbjöds vagnar som tillbehör. Man bar/rullade väskorna från stationen till alpforsen och tog vattenvägen hem.

I väglös terräng är vikten en väsentlig faktor vid val av kajak. Å andra sidan, ett fem meter långt plast- eller glasfiberförmål är inte heller helt lätt att hantera, ens om det väger ett par kilo mindre.

För egen del har jag ofta min tvåmannakajak liggandes i bagageluckan med paddlar, västar och allt. Känner jag för det är det bara att sticka ut efter jobbet en sväng på nån av floderna i trakten. Den flexibiliteten är värd mycket.

Sammantaget, den gamla sanningen stämmer att det inte finns en kajak som passar alla. Men i det breda faltkajaksortimentet finns det modeller som passar väldigt många ... http://w1.855.telia.com/~u85511012/faltkajak/modeller.htm

Den som aldrig har prövat, rekommenderas att hyra en faltkajak nästa gång. Hör av Dig om Du är intresserad, jag har ett par adresser.

Bästa hälsningar
Sven
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.