Flugor i rinnande vatten runt grövelsjön

Hej

Jag skall ut och vandra vid Grövelsjön nästa vecka. Självklart tar jag med mig mitt flugfiskespö. Är det någon som har några heta tips om flugor som funkar bra just nu. Är det bäst att fiska med våt- eller torrflugor?

Tack för hjälpen

/ Per
 
Per_75; sa:
Hej

Jag skall ut och vandra vid Grövelsjön nästa vecka. Självklart tar jag med mig mitt flugfiskespö. Är det någon som har några heta tips om flugor som funkar bra just nu. Är det bäst att fiska med våt- eller torrflugor?

Tack för hjälpen

/ Per

Om det är bäst med våt- eller torrflugor är svårt att svara på, det märker du när du är där. Käkar inte fisken från ytan så pröva en våtfluga t.ex. en nymf. Jag har inte varit i Grövelsjön, men valet av flugor är förmodligen ganska ordinärt dvs natt- dagslände, och kanske myggimitationer i olika varianter som t.ex:
E-12
Klinkhamer
Superpuppa
Ismopuppa
Streaking caddies
Pheasant tail
Haröra
Black gnat
Wolly bugger
Royal Coachman
Dagsländeimitationer i olika storlekar
Kanske någon mjukhacklad flymf

Det finns många andra, men dessa var de första jag kom att tänka på.

/David
 
dave1; sa:
Per_75; sa:
Hej

Jag skall ut och vandra vid Grövelsjön nästa vecka. Självklart tar jag med mig mitt flugfiskespö. Är det någon som har några heta tips om flugor som funkar bra just nu. Är det bäst att fiska med våt- eller torrflugor?

Tack för hjälpen

/ Per

Om det är bäst med våt- eller torrflugor är svårt att svara på, det märker du när du är där. Käkar inte fisken från ytan så pröva en våtfluga t.ex. en nymf. Jag har inte varit i Grövelsjön, men valet av flugor är förmodligen ganska ordinärt dvs natt- dagslände, och kanske myggimitationer i olika varianter som t.ex:
E-12
Klinkhamer
Superpuppa
Ismopuppa
Streaking caddies
Pheasant tail
Haröra
Black gnat
Wolly bugger
Royal Coachman
Dagsländeimitationer i olika storlekar
Kanske någon mjukhacklad flymf

Det finns många andra, men dessa var de första jag kom att tänka på.

/David

Klockren Dave as usual
 
grövelsjön med omnejd

Aloha!

Brukar fiska däruppe varje år och två flugor som alltid är med är små streaking caddis och hemsedalsflugan

skitfiske på dig
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.