Fluglina

Risk för trådkapning, men jag tänkte passa på att få ett tips om min nästa fluglina. Trots att jag flugfiskar så är jag inte särskilt intresserad av utrustningen. Åtminstone såtillvida att jag inte skaffar mer grejor (undantaget flugor) med mindre än att grejerna tar slut.

Nu har jag en lina som är ganska många år och börjar ha lite skador. Jag minns inte vad det är för märke (den har hållit LÄNGE), men det är en DT. Tidigare har jag haft åtminstone två Cortlandlinor i följd, där jag tror den senare hette nåt med Rocket och var en WF eller klump alltså.

Jag fiskar i strömmande, för att inte säga forsande, vatten, jag får harr eller öring men lurar inte laxarna. Spöklassen är 7/8.

Vad gäller för nästa lina?
 
Klarar blåst

opettersson; sa:
Vad använder Ni för fluglina till KustHavsöring resp. gädda?

För Gädda och H-öring på kusten är Lee Wulff's Triangletaper inte dum. Climax Windline är en annan favvo. Klass 8 brukar räcka.

Gädda i mer stilla vatten går ju vad som helst som klarar flugstorleken.
 
Till...

gäddflugfiske rekommenderar jag en (ordentlig) klumplina, eftersom gäddflugor har en tendens att ta upp mycket vind, och därför är det lämpligt att ha en lina som "orkar"....att man även har ett spö som orkar med dessa ekipage är en förutsättning förståss ;)

Jag har sytt en lina som har en ordentlig klump och en tunn runningline som funkar väldigt bra som gäddlina iom att den både klarar av att driva gäddflugor samtidigt som den laddar spöt snabbt.

/Anders B
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lellky Nån som provat bäcksländan fluglina? Fiske 9
norpan_ Fluglina? Fiske 11
Floot Vad ska jag köpa för fluglina? Fiske 12
grodanbolle Sträckning av fluglina? Fiske 14
AA Fluglina Fiske 5
Graip Transparent fluglina Fiske 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.