Fluglina?

Tänkte införskaffa ett Strömsländan Soft 4/5 spö. Behöver även en ny lina. Hade tänkt mig en WF lina. Några förslag på linor som skulle kunna passa detta spö?

/mattias
 
varför inte prova en DT lina istället ?
trevligare att svinga på lägre klasser, där inte kastlängden är av högsta betydelse! I val av tillverkare kan jag rekomendera Scientific Anglers.

Det gick en tråd i ämnet för inte alls länge sedan kolla den! ( hade för mig att den var rätt uttömmande)
 
Köper du nytt nämnda spö, så ingår ju en WF-lina i priset.

Köper du begagnat spö, utan lina, så tycker jag du ska satsa på en Loop Distance 75, en jäkligt trevlig fiskelina, lätt att utföra svåra kast med.
Den linan har du mycket glädje av i framtiden, även om du kompletterar med en skjutjärnslina typ Scientific Angler XXD.:)
 
Loops distance är trevlig om man föredrar en kortare klump. En annan bra lina är vision presentation som har en längre klump och är som namnet antyder mer gjord för fina presentationer. RIO, Scientific anglers och Lee Wulf tillverkar mycket bra linor men är ganska dyra. SA´s billigare serier är dock inte alls dumma och lättkastade. De flesta linor är ju dock tillverkade av ett fåtal tillverkare. Tror vision presentation tillverkas av RIO och guidelines linor tror jag är SA. Jag är inte närmare bekant med spöet du tänkt köpa men fråga där du köper det vad dom rekommenderar så får du nog en passande lina.

/D
 
Förstår att man som nybörjare är mest angelägen att kasta långt och lägger allt krut på detta.

Va likadan själv.

Men när den delen av kasttekniken sitter, så vill man gärna lära sig fler roliga och användbara kast, där kastlängden inte är det primära.

Nybörjaren har svårt att tygla/ladda en lång klump med lång framtapering, så varför göra fisket svårare än det behöver vara.

3M-Co. Scientific Angler tillverkar linorna åt Loop, Strömsländan, mfl.
 
Helt ok kvalitetslina som följer med på köpet, går (som i reklamen) att kasta långt med och göra fina presentationer.

Men som jag sa tidigare, Loop Distance 75 är en roligare lina att kasta/fiska med.

Eftersom jag själv har nämnda spö just i klass 4/5, så vet jag att Distance75-linan i #6 passar perfekt, i mitt tycke, får jag väl tillägga.

Alla har vi våra idéer om det ultimata fisket.
 
Efter lite eftertanke

Jag använder ju detta spö nästan uteslutande till strömmande/forsande vatten, därav mitt linval.

Torde nog vara så att en renodlad presentationslina med lång framtapering är mer idealisk (fiskelig) vid stilla-vatten och känslig fisk.

Loop har ju nyligen kommit med två nya intressanta linor, men ack så dyra.
http://www.capricorn.se/loop_pdf/loop_opti_linor.pdf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lellky Nån som provat bäcksländan fluglina? Fiske 9
opettersson Fluglina Fiske 5
Floot Vad ska jag köpa för fluglina? Fiske 12
grodanbolle Sträckning av fluglina? Fiske 14
AA Fluglina Fiske 5
Graip Transparent fluglina Fiske 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.