Fleece jacka med vindstopper

Jag ska till och köpa en fleece jacka med vindstopper och skulle vilja ha lite goda råd.
märke, modell, saker att tänka på vid köp.

Mvh Kjell
 
Mountain Hardware

Jag har en Mountain Hardware jacka som jag är nöjd med! Välskuren, sitter lagom tight och bra fickor!
Men det är ändå ingen jacka som följer med på vinterfjället, snön fastnar om man åker skidor!Använder man den som förstärkningsplagg under skalplagg så är ju vindstopperfunktionen onödig! Tar för mycket plats för att följa med när jag går på tur.

Använder den mest som förstärkningsplagg om det är kyligt men fint väder och jag skall cykla till stan, gå på afterski eller nått!

Som förstärkningsplagg på fjället använder jag en tunn PowerStretch fleece från Haglöfs eller en Ullfote tröja om det är kallare eller man skall röra sig mindre som jag sen kombinerar med en dunjacka.

En jacka som är mer allround är min Marmot DriClime jacka, nästan vindtät, väger ingenting, skapligt varm och andas bra! Höjdarplagg!
 
Winstopper

Har en TNF Sentinel som jag har haft konstant på mig ett antal år. De nackdelar jag ser med den är att den dras upp lite i midjan när man gör armar uppåt sträck. Vet ej om den kanske är en storlek för liten men den är ändå inte särskilt tight i midjan.
En annan nackdel, som den delar med de flesta windstopper-jackor är att den inte sluter tätt i halsen. Den enda jag har sett som duger i det fallet är väl Klättermusens fleecejackor.
Ventilationen i brösthöjd är bra men kanske skulle ha varit ännu bättre om dom hade suttit under armhålorna.
Jag har använt den till vardags samt till ett par fjällturer. Den går fint att använda till ytterplagg så länge det inte spöregnar, lite duggregn går fint men regnar det lite mer blir fleecen naturligtvis blöt.
Som plagg under skaljackan är den mindre bra då membranet hindrar andningen.
Sammanfattning: Köp en Windtopperfleece !
 
Tierra

Köpte en windstoppper fleece-jacka tidigare i somras. Efter att ha provat en del märken (Haglöfs, TNF, Tenson, Mountain Harwear, Arcteryx) så föll valet på Tierra.

Det som övertygade mig var dels möjligheterna till ventilation, via fyra fickor på bröstet och två hål under armhålorna, samt att modellen kändes som om den "slöt tätare" runt kroppen än de andra. Som tvåa på min lista kom TNF om jag minns rätt.

Jag använde jackan under en femdagars vandring i jämtland och jag är ohyggligt nöjd med jackan hittills. Den håller ute måttligt regn och ventilerar strålande. Tillsammans med en dunväst så tjänstgjorde den också som förstärkningsplagg och det funkade strålande.

/Mille
 
Är WS-fleece så bra egentligen?

Sitter och klurar på hurvida jag ska köpa en WS-fleece eller ej. Det som gör mig tveksam är om inte en WS-shell (eller liknade vindtät jacka) har ett bredare användningsområde än en WS-fleece. En fleece jacka är ju ändå ganska varm och verkar mest anpassad som ett förstärkningsplagg, eller är detta helt fel?

Vad som gör mig tveksam över en WS-shell jacka är att dessa inte verkar vara särkillt hållbara. Hade tänkt att använda jackan till bla. klättring och mtb och där kan de lätt nötas/slitas sönder av sten/träd.

Skulle även vilja ha lite förslag på bra liknande WS-shell material (vindtäta, andas, vattenresistenta och gärna slitstarkare)

Tack
//robin
 
Windstopper = SVETTIGT

Hej

Du kommer att bli svettig om rör på dig i WS-plagg, detta gäller både WS-fleece och WS-shell. Detta gäller förstås inte bara Gores WS utan ALLA vindtäta plagg.
Vad som behövs för att inte bli svettig är ventilation.
INGET vindtätt plagg kan vara ventilerande! Detta gäller även om de är gjorda i ngt fantastiskt Gtx/Windstopper-material.

Sk 'andasmaterial' släpper _inte_ igenom svett!
De släpper igenom en _aning_ svettÅNGOR.
Läs Klättermusens synpunkter: http://www.klattermusen.se/swe/information/massflow_strategy.shtml

Polartecs motsvarighet till Gore WS-fleece heter Polartec Windbloc, den är också 100% vindtät och skall enl reklamen 'andas'. De har nu insett att det inte är bra med 100% vindtäthet utan har tagit fram en variant av Windbloc som heter Windbloc ACT och som skall vara 98% vindtät. Det verkar inte heller räcka utan nu finns dessutom Polartec Wind Pro som skall vara 95% vindtät.
Windbloc:
http://www.lowealpine.com/3/apparel/aleutian/windbloc.html
Windbloc ACT:
http://www.lowealpine.com/3/apparel/aleutian/windbloc_act.html
Wind Pro:
http://www.lowealpine.com/3/apparel/aleutian/windpro.html

Ett alternativ som redan har nämnts är Marmots DriClime, det fungerar mycket bra. Se:
http://www.marmot.com/products/clothing/cloth_sect_head_dc.html
Finns att köpa för under 1000:- på:
http://www.sportsnet.se/cgi-bin/sportsnett_swe/shop/sh.pl?MAR8
Vilket måste betraktas som ett fynd jämfört med Gore WS, eller?
 
Funderat på väst...?

Jag använde en windstopper flecceväst (TNF Pamir) istället för en hel jacka. På detta sätt tycker jag att jag får ett mera rörligt och flexibelt plagg. Vid för hög värme så kombinerar man den bara med en t-shirt eller underställströja och vid en lägre temp. med en extra fleecetröja. På så sätt kan man reglera på ett lättare sätt. Eftersom iallfall Gore:s windstopper membran tenderar att styva till plaggen en hel del ger dessutom en väst mycket högre rörelsefrihet vid lite mer fartiga aktivitet som ex. klättring och skidåkning vilket jag ser som en fördel.
 
Prova

Jag tror inte att märket spelar någon större roll. Det är ju i princip sama material och funktion i alla märken. Däremot skiljer sig skärningen åt ganska ordentligt. Jag provade flera märken och modeller innan jag hittade igen en jacka som slöt tätt i halsen och inte stramade över axlarna. Jag tycker att du främst ska prova och se vilka plagg som passar dig bäst innan du funderar på speciella märken eller modeller. Den diskussionen kommer först när du vet vilka du ska välja emellan.

Lycka till

Tommy E
 
Klättermusen

Det har sagts mycket bra redan...ville bara tipsa om Klättermusens "Fliisa". Har haft en i ett par år nu och är oerhört nöjd. Genomtänkta lösningar och utomordentlig kvalitet. Den är gjord i deras egen "WSfleece" som INTE är helt vindtätt...precis som det ska vara för god andning. Den sitter perfekt, särskilt kring halsen har de en bra lösning...fyra fickor och dragsko i midjan som gör att man kan ha den antingen som "lång" jacka ner över rumpan, eller midjekort.

Den kostar lite mer än de andra märkena, men ska man ha den i några år så tycker jag att det är värt det...man får vad man betalar för.

Lycka till

//MM
 
Instämmer om Klättermusens Fliisa

Det är detaljerna som gör det värt att hosta upp de extra pengarna.

Tack vare kraglösningen är den suveränt skön även vid stormbyar på fjället. Förstärkningen på ärmarna klarar även cykelvurpa i god fart vintertid (trots grus och anant elände).

Vintertid kommer du att upptäcka vad du skall med alla fyra fickorna till. Jag trivs bäst med att ha mössor och handskar lätt tillgängliga. Varför plural? Jo därför att vädret kan ju variera från 0 grader och vindstilla till blåst och -30 under samma dygn. Vilket resulterar i 3 olika par vantar och 3 huvudbonader för min del!

Det sistnämnda ger ju också en antydan att jag inte heller tycker att Fliisan klarar allt. Den kompletteras därför med en Mithril för svettigare aktiviteter, en Megin för större regnmängder och en Fjällräven dunjacka för rasterna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager? Kläder 9
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
Aico Windstopper fleece, hvor ble det av? Kläder 6
Grekgök Fleece - varierande kvalitet? Kläder 5
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
dmchris Något vindtätare fleece med huva? Kläder 10
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
stromstrom Skaljacka eller fleece? Kläder 1
myrddraal Mellanlager dun eller fleece? Kläder 23
flanell fleece på fleece värmer ej !?? Kläder 36
MAW Fleece vs primaloft? Kläder 7
Linett123 Sail Racing fleece Kläder 0
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
StefanP- windbreaker fleece vs vanlig fleece som mellanlager? Kläder 17
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
Taikonaut Var finns Trollveggen Fleece Jakke? Kläder 0
Puttri fleece, ullfrotté eller thermojacka? Kläder 62
fredrikalm Lundhags Sense fleece Kläder 4
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
greenjuice Försämras fleece-materialet med tiden? Kläder 2
hedencrona fleece? Kläder 1
JMel Fleece Kläder 0
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
nojo Windstopper-fleece Kläder 10
Nurcahyo Fleece tröja med luva?! Kläder 4
liedberg windstopper fleece Kläder 19
Hilber Wind stopper fleece Kläder 2
g-kvisten WS-fleece att svettas i! Kläder 1
Retrovirus Arcteryxs fleece-ull laminat? Kläder 0
Anders.Appelqvist Idiotiska halsar på ALLA fleece jackor! Kläder 12
telisRules Underkläder i fleece Kläder 7
snurpen windstopper fleece Kläder 5
norppa windstopper fleece? Kläder 16
Eld och fleece Kläder 2
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.