Fjällvandring med hund

Vi avser att vandra Kungsleden i sommar med vår hund Ekko, en Kelpie, som blir 1 år i april. Jag avser att köpa en klövjeväska till honom så att han får bära sin mat själv.
Jag är tacksam om någon kan lämna mig förslag på en bra klövjeväska.
Hur mycket kan jag låta Ekko bära? Vi kommer att vara ute 7-8 dagar.
Jag avser att höftledsröntga Ekko när han blir året.
Jag är tacksam för tips när det gäller hund i fjällen. Vi har gått en kortare tur med Ekko i höstas i lätt terräng.
Tack till alla ni som ger tips.
Olle Ljungkvist
 
Klövja

17/12

Hej!
Har 2 draghundar som jag klövjar med och hundarna är 7 år och bär ungefär 8 kg var.Man ska inte börja klövja med hundar förs dom är 3 år gamla när leder och kroppen har växt klart.Mvh Nisse
 
Förslag på klövjeväska

Hej

Jag har en klövjeväska från Dragråttan, som har fått slitas av min inte direkt försiktiga hund. Den har visat sig vara väldigt tålig, är enkel att få på bra och har inga konstiga stora lock. Kolla http://www.dragrat.com/

Tomas
 
Inte för att vara pessimist, men stora delar av kungsleden är det väl förbjudet att ha hund med? Jag har hund själv, och tycker det känns konstigt att vara ute och gå utan henne, speciellt vandringar när man inte gör annat än går hela dagarna. Därför har jag valt bort kungleden hittills. Jag tror att det är hundförbud i alla nationalparker. Någon som vet mer om detta?
 
OK med hund

Ingen fara, det är tillåtet att ha kopplad hund med längs Kungsleden, även genom nationalparkerna (varav Abisko ju är den enda längs Kungsledens norra del).
Däremot råder hundförbud mycket riktigt i övrigt i nationalparkerna, utom jan-april.
Alla detaljer i ärendet kan studeras på fjällförvaltningens hemsida
http://www.fjallen.nu/besoka/hund.htm

Pär
 
mycket att bära

Hej.

Fick intrycket av ditt inlägg att du vandrat en del med hund. Har ett par funderingar som du kanske kan svara på! Om man är ute en längre tid med hund (ett par-tre veckor eller kanske tom. längre) hur löser man det praktiskt med mat både för en själv o hunden? jag menar går det överhuvudtaget? blir det inte fruktansvärt mkt att bära och vad för slags mat är det som gäller? frystorkat? (För den fiskelycka jag brukar ha är inte mkt att lita på!)På vintern kan man väl lösa det med en pulka, men på sommaren?
MVH/Niklas
 
Att klövja hund i fjällen.

Hej!
Jag har gått mycket i fjällen med klövjehund. De hundar som jag använder är Siberian Husky. De kan om de är tränade bära 1/3 av sin vikt utan problem. Man får dock kolla så att de inte blir för varma. Är hunden ung är det nog bra att ta det lite lungt, men din hund var ju ett år så till sommaren torde det inte vara problem (tror jag).
Låt inte hunden bära hundmaten... Jag brukar alltid lasta sådant som kök, tält och annat som INTE blir lättare allt eftersom tiden går. Hunden orkar bära och är oftast mer tränad än en själv!
Sedan är ett annat tips att kopla hunden i en klövjeväska som den dessutom kan dra i. Detta ankras sedan i en expandrande lina till ryggsäckens avbärarbälte och vips så får man draghjälp uppför!

Detta var vad jag brukar tänka på.
MVH
/ Matti i Jokkmokk
 
Några tankar.

Jag har gått i fjällen med mina hundar ett flertal gånger och låter dem bära i klövjeväskor. Jag skulle inte rekommendera att låta en ettårig hund klövja, tycker nog att man ska vänta ett år till så den har vuxit färdigt. Det finns risker för skador som är svåra att upptäcka på kort sikt. Även om hundat i allmänhet orkar en hel del så är det tufft att gå på fjället och bära, tänk på att träna mycket hemma först.
Vad gäller packningen så är det förstås mycket viktigt att packa så att vikten är lika på bägge sidor. Mina hundar får bära sin egen mat och allteftersom de äter upp den så lyfter jag över några lättare saker från min packning till deras väskor. Är noga med att aldrig packa saker som har hårda kanter som kan skava mot hunden.
Tänk också på att du måste vara beredd på att lägga över klövjeväskan på din egen packning om det blir som det blev på vår senaste tur när ena hundens trampdynor blev väldigt ömma i den steniga terrängen.
/Mvh Nettan
 
Angående hundens benstomme...

Hundens ålder i förhållande till bärande av vikt har figurerat i diskussionen ett par gånger. Vill påpeka att skillnaden raser emellan är stor. Medan en liten hundras är fullväxt vid ett års ålder, tar det betydligt längre för de såkallade jätteraserna (ca 18 månader). Om du är osäker, så checka med din veterinär.

Nyckelordet när det gäller klövjande är nog att börja stegvis. Då hinner ju hundens muskler utvecklas i takt med att bördan ökar. Observera att detsamma gäller även äldre hundar. Ta det lugnt och lätt i början av träningen!

hälsn My
 
mycket att bära

Hej!
Nej, jag har bara gått med hund en gång i fjällen och då bara under 4 dagar. Kaisepakte - Lapporten och där är lätt terräng. Det gick jättebra med vår hund Ekko (Kelpi) hade honom i lång lina så han kunde röra sig ganska fritt. Vi tog det i väldigt lugnt tempo eftersom Ekko bara var ca 5 månader.
Övernattning gjorde vi i tält och Ekko låg med oss inne i tältet.
I övrigt har vi varit i fjällen varje år utan hund.

Vad gäller mat så hade vi torrfoder åt hunden som vi packat i portionspåsar.
För våran egen del är frystorkad mat som gäller och det smakar bra ute på fjället. Lätt att bära med sig och vatten finns det ju gott om.

För att värma maten har vi Trangiakök med gasol vilket jag tycker är bra och burkarna med gasol är lätta och räcker ganska länge. Enkelt, rent och snabbt. Jag rekommenderar detta.

Hälsningar Olle
 
Litteratur

Det finns naturligtvis litteratur exempel på att ta med hunden i fjällen och låta den bära sin egen mat.

Tjernström, Monica
Till fots genom svenska fjällvärlden : från Transtrand till Treriksröset
1991

150 mil med en Terrier? En liten sak var det i alla fall, och den var nog inte mer än 1 år heller!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
Pelle0210 Hund på fjällvandring Fjällvandring 17
janne66 Fjällvandring med familj och hund Fjällvandring 1
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.