Fjällvandring för första gången!

Jag är 19 år och har nyss tagit studenten. Jag är en fysiskt aktiv person som gillar att motionera,spela musik, fota och paddla kajak.

Jag är väldigt sugen att fjällvandra men har ingen tidigare erfarenhet av det.

Är det någon här som har några tips på fina vandringsplatser?

Jag söker också vandringspartner. MIna vänner är så slöa.


Mvh Jacob
 
Börja rätt...

Kul att du bestämt dig för att knata... Se till att börja rätt. Välj gärna leder i början och gå helst i välbesökta områden. Då kan du träffa/se andra som är ute och få tips av dessa eller helt enkelt se vad du tror passar dig. Ganska snart märker du att en del ser ut som julgranar medans andra inte har alla "livsviktiga och moderna" prylar. Lita hellre på en med få/rätt grejjer än en med "allt", och viktigt är att du lyssnar på deras erfarenhet och ser vad de gör, inte vad de ser ut för att kunna (p.g.a alla moderna prylar).

Det verkar finnas ett oerhört sug bland många att vandra i Sarek och det är ju bra, men svenska fjällvärlden innehåller mängder med fina platser och är du oerfaren ska du inte välja Sarek. Börja enkelt och med ganska korta turer så lär du dig bäst. Att starta med veckoturer kan bli hur fel som helst och risken är att du snarare blir avskräckt... Välj också kortare dagsetapper för då kan du utöka om det känns ok. Att planera in för långa etapper blir en stress och pina med tunnelseende bara för att hinna fram.

Lycka till och tala gärna aom för oss vart du gick och hur du tyckte att det var...
 
STF nybörjar-tur

Min mor fjällvandrade för första gången i fjol. Vi gick då Kungsleden från Saltoluokta till Nikkaluokta med en nybörjar grupp från STF och sov i fjällstugor. Ett bra tips om du inte hittar någon att vandra med är just att anmäla dig till en nybörjar-tur med STF. Mat och husrum (säng i fjällstuga) ingår i priset och det är BILLIGT i förhållande till allt man får! Ledaren vi hade var jättebra och vi fick lära oss en hel del matnyttiga saker (som hur man säkrast vadar och hur man tar ut kompassriktning och läser karta). Detta är säkert saker man kan läsa sig till men jag tyckte det var mycket bättre att få prova de i praktiken, då komer man ihåg det bättre! Hittar du nu någon att vandra med är tipset att först gå en stugtur dvs sova i fjällstugor istället för tält. Kan vara tryggt att veta att man kommer under tak och får torka när man inte är så van vid fjällen.
Jag är övertygad om att vad du än väljer kommer det bli jättebra! Lycka till!
 
Re: Börja rätt...

n´Mikal; sa:
Det verkar finnas ett oerhört sug bland många att vandra i Sarek och det är ju bra, men svenska fjällvärlden innehåller mängder med fina platser och är du oerfaren ska du inte välja Sarek.
Man behöver ju inte vara så erfaren för att gå i Sarek. Även om det inte finns markerade leder så finns det ju väl upptrampade stigar i de flesta dalgångar, och det är ju inte direkt svårnavigerad terräng så länge man håller sig nedanför topparna (följ den här dalen två mil västerut, sväng sedan norrut och följ den dalen i 1 mil osv). Och man möter rätt så mycket människor, åtminstone i högsäsong.
 
Är man fysiskt aktiv så är tekniken det man behöver lära sig. Har man gjort lumpen har man fått en hel del den vägen.

Det betyder att klara energitillförseln= maten på ett bra sätt. Att hålla sig torr och varm och sova gott på nätterna.

Om man har regnigt och kyligt väder, vilket är ganska vanligt i svenska sommarfjäll, så kan en första tur bli en plåga, som redan påpekats. Man kan alltså vara blöt, trött och kall större delen av tiden. Inget kul.

Det viktigaste tycker jag därför är att man som nybörjare ser till att ha möjligheten att komma under tak, torka prylar och eventuellt köpa mat. Att sova inne torr och varm en natt.

Enklaste sättet är att gå längs leder, antingen som en stugtur, men man behöver inte vara rädd för att tälta om man vet att man har alternativ till hands. Är man orienteringskunnig så kan man kryssa över fjället som man vill, mellan leder etc. Huvudsaken är att man ser till att man hela tiden är max 1 mil (ungefär, jag vet att det finns stugor längs leder där avståndet är större än 2 mil) från en stuga.

Det är på den punkten Sarek är mindre lämplig för den som är ovan. Det är inte så att Sarek är särskilt svårt. Problemet är att man måste vara säker på att kunna klara det som inträffar på plats. Det är genomgående ett antal dagsmarscher till öppna stugor och liknande.

Vad jag menar är väl ungefär att man som ovan bör s a s hålla sig nära reservutgången.

Jörgen
 
Tycker definitivt att man skall prova på att tälta om man vandrar. Det är en speciell känsla att kunna natta och vakna ute i naturen. Skall man vandra från punkt A till B tycker jag en tälttur hör till där man kan ta in på en fjällstation någongång om man har dåligt väder.

Ett annat alternativ om man är ute efter att vara i fjällmiljö är att välja en fjällstation (ex. keb) som basläger och göra utflykter därifrån. Då behöver man inte tänka så mycket på packning och man får en god känsla för hur det är att gå i olika terräng och givetvis större möjligheter till toppturer och dylikt.

Största problemet med Sarek är i mina ögon alla vad över bäckar som kan vara mer eller mindre krångliga, att man tar mer tid på sig att ta sig runt (räkna med 2-3km/h i sarek mot 4-5km/h på led) samt att man inte kan komplettera med utrustning längst vägen. Här gör erfarenhet en trevligare vandring.

Att hålla sig till kungsleden ellar andra leder med stugor om man är oerfaren är att rekommendera eftersom man är ovan vad man skall ha med sig och vad som fungerar och kan lätt komplettera utrustning. DOCK det största problemet är inte att du tar för lite utrustning med dig, utan för mycket.

Lite extra tips på för en vandring (förrutom de vanliga som karta/kompass):

- Extra skosnören, förrutom som reserv kan dessa användas till att laga det mesta.

- Lätt vattenpåse runt 5 liter, det är mycket lyxigt att kunna stanna i tältet på kvällen utan att behöva springa till bäcken för matlagningsvatten, diskvatten, dricksvatten mm.

- En skvätt punch är en verklig moralhöjare.

- Ta lite extra tid på morgonen att torka och organisera utrustning. När du skall slå läger är du betydligt tröttare (och hungrigare) än på morgonen. Om allt är i ordning går det snabbare på kvällen, då blir det trevligare.

- Om ni skall gå oledat är en gaslykta guld för att värma upp kroppen och torka utrustning.

- Planera in minst en vilodag under en vandring för ren vila eller lättare dagsutflykt. Får kroppen iallafall en dags vila kommer de sista dagarna på vandingen bli betydligt trevligare, annars kan man lätt bli sliten mot slutet.

- Räkna på max 1 - 1.5 mils etapper. Känner du dig fräsh kan man gå mer och använda den extra tiden till ytterligare dag/ar för dagsutflykter.
 
En fråga är om du har vandrat en del redan förutom fjällen? Hur van är du att vandra i så fall?
Vilken utrustning har du?
Jag tycker också att det är bra att börja med att åka med i en STF-tur.
Om du är blåbär med vandring så är det smart att du tar dagsturer och turer med en natt i mer civilisera vandringsleder nära där du bor för att träna. Träna annat än fysisk träning om du har bra kondis men mer saker som tex hur mycket mat som behövs, hur mycket kläder, när ska man ta rast m.m.
 
Hej!

Kan inte låta bli att rekommendera biblioteket. Där finns böcker med turförslag på och runt Kungsleden av Grundsten (där han tar upp svårighetsgrad även om han är väl optimistisk ibland) och "Fjällsmultron" (kommer inte ihåg författaren) och böcker om hur man rustar sig för färden (Fjällboken av Grundsten eller Uteliv av Fält är exempel.) även om inte allt är relevant. Man kan också hitta en del i uteguiden här på utsidan om man går in på utrustning och där väljer Fakta.

Vill också slå ett slag för tältning. Det spelar ingen roll om man är ute första gången, det förhöjer verkligen fjällkänslan och är en del av vandringens upplevelse. Fast det är klart att det är skönt med stuga i närheten om det skulle ösregna en hel vecka.

Även om du går led så ha med dig en ordentlig, uppdaterad fjällkarta och lär dig hur kompassen funkar.

Men jag tror verkligen att du reder dig, säkert bättre än många.

Lycka till!
/Petra
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
henric Jag, Anna och vovven planerar vår första fjällvandring Fjällvandring 6
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.