Fjällvandring för 4 nybörjare

Hej allihopa, jag och 3 vänner har tänkt att fjällvandra i sommar (i slutet av sommaren var det tänkt) men har aldrig provat på en fjällvandring innan, så vi är alla relativt färska. Vi är dock alla hyfsat vältränade och aktiva människor. Vi såg fotografier från kungsleden och blev hänförda direkt, och vi har alltid pratat om att fjällvandra. Vi har planerat att vara borta upp mot 7 dagar men då vi bor runt kring Stockholm tar färden uppåt landet även den en bra tid. Jag har precis börjat kolla om information om rutter osv så jag är fortfarande helt grön, ge gärna tips och råd om rutter, utrustning och måsten när man ska fjällvandra. Tack på förhand // Tim
 
Haha, ta det inte så :) Men kolla igenom forumet här så lär du hitta massor av trådar som tar upp liknande frågeställningar och då kan du säkert ställa mer specifika frågor som är lättare att svara på :)

Kungsleden är ju en bra led att börja med om man är grön men sträcker sig från Hemavan till Abisko (var hade ni tänkt er?), Jämtlandstriangeln är ett annat bra nybörjarområde som ligger närmare Stockholm. Bägge finns massor skrivet om här! :)
 
Läste precis igenom länken, mycket bra info. Vi är alla i 20-25års åldern och för mig känns 2 mil om dagen relativt lite, men jag kanske bara är naiv? Självklart kommer vi också vandra innan med packning för att känna på så vi inte tar en för stor tugga när vi väljer rutt. Angående rutten är vi extremt intresserade av en i brist på bättre ord idyllisk upplevelse, med bra vyer och helst en relativt obefolkad led ( vi vill komma bort från allt och känna oss rätt ensamma), ska fortsätta läsa igenom forumet men skriv gärna ner tips om ni har dem.
 
Kungsleden:
Den mest klassiska sträckan på kungsleden, abisko-nikkaluokta, omges av ganska aplina miljöer, särskilt runt kebnekaise, men den är välbefolkad, särskilt under fjällräven classic, ta reda på när den går så ni inte krockar med den om ni ska gå den sträckan.

Nikkaluokta - vakkotavare är man mera ensam på, men den är ganska kort och inte alls lika maffig... tycker jag.

Saltoluokta - Kvikkjokk är inte heller så överbefolkad. Höjdpunkten på sträckan är när man passerar Rapadalen och "den berömda utkiksklippan" skierffe. Sista biten genom skogen mot kvikkjokk är dock rätt tråkig tycker jag.

Ammarnäs - Hemavan är fin, läckert med alla hängbroarna tycker jag, och Syterskalet med en topptur på N sytertoppen... Inte allt för mycket folk här heller...

Kvikkjokk - Jäkkvik - Ammarnäs har jag inte vandrat, men det är nog väldigt lite folk på den här sträckan. Inget jag skulle rekommendera nybörjare då det inte finns några stugor här...

Jämtlandstriangeln:
Är fin, och smidig att ta sig till med tåg. Den klassiska triangeln storulvån - blåhammaren - sylarna är trevlig men välbefolkad... Mot dom andra stugorna är det lugnare, tex helags och gåsen. Finns även några stugor på den norska sidan... Sylarna är häftiga och Helags är enkel att knata upp på.

Sen finns ju även padjelantaleden, och andra mindre välkända leder...

Hur tänker ni er att bo?
Stuga eller tält?

När det gäller avstånd så brukar jag räkna 3 km/h i snitt i fjällen, på led, då är kortare pauser för foto och kakor inräknade... Om man har lätt packning och bor i stugor så är det lättare att gå snabbt och långt.. om man nu vill det.
 
Planen är att tälta, och det blir nog abisko-neikkaluokta vi kommer att vandra. Vilken tid mellan juni-augusti är bäst att vandra på? Fördelar/nackdelar? Haha nej, klarar inte av norrmän, men skämt å sido så vill vi se Sverige, det var lite det som var planen från början. Tack så mycket för hjälpen för övrigt, blir lite lättare att hitta info med hjälp om man råkar vara relativt ovetande från början.
 
Första gången man går är stugor inte så dumt, man har mål, mindre att bära och möjlighet att torka sina grejor. Tält som nybörjare blir vida mer att bära och släpa på samt om man har otur, och här i norden är det gröna fjäll med regn, kan man pricka en våt tur. Då krävs en hel del erfarenhet för att inte sluta med allt blött.
Men ert val och hoppas att ni får en
go tur
 
Apropå längden på dagsetapper så är 2 mil ganska lagom. Självklart kan man gå längre om man vill, men det beror på vad syftet med vandringen är. Räkna med att ni håller en 3 km/tim. Då blir det en 6-7 timmar vandring på en dag. Lägg till lunchrast, några småpauser till för att dricka och äta något russin, fotopauser etc och då är man snart uppe i en 9-10 timmar för själva gå-turen. Sen ska man äta frukost, packa tält, slå upp tält, laga middag, äta, diska, umgås, utforska omgivningarna (kanske någon topptur på några timmar på kvällen?).

Som någon annan sa på det här forumet någon gång "det är ingen konst att gå 4 mil på en dag, däremot att gå 4 km" :)
 
Men... om det där med ensamhet kommer högt upp på prioriteringsskalan så är Abisko-Nikkaluokta inte rätt val. I varje fall inte längs Kungsleden.

Tips:
Starta i Katterjåkk och följ leden söderut via Stuor Kärpel och Unna Allakas till Alesjaure. Här kan man sedan välja att följa stigen till Vistasstugan, men om du är det minsta orienteringskunnig skulle jag välja Unna Vistasvaggi (om vädret är bra). Gå sedan västerut mot Nallostugan. Gillar ni nivåskillnader ska ni sedan ta tre-pass-leden till Tarfala. Ett bekvämare sätt är förstås att ta sig till Sälka och sedan den "vanliga" vägen till Kebnekaise och Nikkaluokta.

HåkanF
 
Planera inte längden per dagsetapp utifrån den i gruppen som är sugen på att gå längst, för då kan det bli stressigt. Även om man är vältränad och i god fysisk form så kan det tära på psyket att "bara gå och gå och gå" från morgon till kväll. Särskilt om klockan börjar bli eftermiddag och man inser att man knappt hunnit halvvägs till det tänkta målet.

Ta väl hand om fötterna! Tejpa fötterna så fort du börjar känna minsta antydan till skavsår, för de går inte över.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Lowet Fjällvandring för nybörjare. Sommar 09. Tips?! Fjällvandring 13
Knix Nybörjare på fjällvandring! Fjällvandring 9
Sverker G Nybörjare på fjällvandring, tips önskas... Fjällvandring 4
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.