Fjællturer i nærheten av Bergen, Norge

Hej alla, nu Ær jag tillbaka, jag skrev på detta forum redan 1997 tror jag. Bor numera i Bergen, Norge sedan några månader och har fjællen utanfør fønstret.
Har någon tips på fina vandringsturer i nærheten av Bergen ?
Ser att Haugastøl och Finse på Hardangervidda e drygt 2 timmar hærifrån med tåg. E det platt och trist å starta dær ?
Hælsningar Mats Frank
 
Även här går det väl bra att hämta information? Finns kanske många som rört sig i TS område och kan ge tips

// Johan
 
Stølsheimen ?

Jag undrar om någon vandrat i området som kallas Stølsheimen ? Det ligger lite norr om Bergen.....

Jo jag kænner till Ut.no :)
 
En av mina mest efterlängtade och icke genomförda vandringar är nere i Mobödalen nedanför Vöringfossen. Vill du ha flerdagars eller dagsturer? Hurtigbåt till någon ö kanske?

Hängt av och till på utsidan sedan slutet av nittio men tror du är tidigare än jag. :)
 
Jag undrar om någon vandrat i området som kallas Stølsheimen ? Det ligger lite norr om Bergen.....

Jo jag kænner till Ut.no :)

Stölsheimen är väl värt ett besök. Åk till Modalen och gå upp till Skavlabu eller Solrenningen. Ta tåget till Voss och kabinbanan upp på Hangur och gå in mot Tungestölen. Åk upp på Vikafjell och gå in till Selhammar och sedan kanske ut till Vatnane där man kan kika ned på Sognefjorden.
Som du ser är det många hytter att besöka. Är du inte redan medlem i DNT så är det en god investering.

Har du inte redan gjort det så är ju turen över viddan obligatoriskt pensum om man bor i Bergen.

Ulf
 
Hej Mats.

Kommer ihåg ditt namn från de första versionerna av Utsidan i slutet av 90-talet då du gav värdefull infofmation om fjällvandringar i både Västerbotten och Norrboten samt resmöjligheter dit. Har även ett svagt minne av att Utsidan föregicks av en e-postlista där ditt namn fanns med.

Har dock tyvärr inga förslag på vandringar i de trakter du befinner dig nu.

Mvh / Rickard
 
Finse och Aurlandsdalen! :)

För några år sedan flög vi till Bergen, tog tåget till Finse och gick Geiterygghytta, Steinbergsdalshytta, Østerbø och slutade i Aurland. För att komma tillbaka till Bergen tar man sig från Aurland till Flåm, åker Flåmbanan till Myrdal och sedan kliver på tåget i Myrdal tillbaks till Bergen.

Mycket vacker tur, inte alls trist. Man börjar uppe på kalfjället i Finse, men när man närmar sig Steinbergsdalshytta blir det all grönare. Och Aurlandsdalen är hur frodig som helst, med gamla gårdar på vägen och vattenfall. Vi gick sträckan i augusti och det snöade en dag, sedan hade vi strålande sol nästa!

//Silvia
 

Bilagor

  • 4346626.jpg
    4346626.jpg
    70.4 KB · Visningar: 259
  • 2007_07_04_Aurlandsdalen_utsikt_fra_Bjødnastigen_01.jpg
    2007_07_04_Aurlandsdalen_utsikt_fra_Bjødnastigen_01.jpg
    105.2 KB · Visningar: 304

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.