Fjällfiskefeeling nära Luleå - Råne Älvdal?

Jag ska upp på min årliga "träffa familjen uppe i Luleå"-resa. Jag vill gärna hinna med kort flugfiske, har klass 4-spö, från 29-30 juni. Några bra idéer utan att röja era superställen?

Det bör vara rimligt avstånd från Luleå med tanke på att det bara är två dagar. Tack på förhand för tips!
 
Fjällfiske blir väl svårt att hinna med på 2 dar, men kör upp längs Råneälven och fiska harr vetja. Finns nog chans på fin öring också. Går ju mkt skogsvägar längs/mot älven.
 
Annars är det ju bara ca 2 timmar till Jokkmokk och Pärlälven som är fin och naturskön. Ett annat alternativ är Varjisån som rinner ut i Piteälven nedan Storforsen. Uppströms Storforsen finns fina fiskesträckor i Piteälven också. Vill du ha stor fisk så fiska i krondiket nedan kraftverket i Boden. Inte så naturskönt dock.. (och inte för klass 4 som jag nu såg att du använde)
Råneälven är fin, särskilt från Niemisel och vidare förbi Gunnarsbyn.
 
Tack för svaren! Det var bara "feeling" jag var ute efter, hinner inte till några fjäll på den tiden. Jag ska kolla lite och kanske återkommer med nån kartbild senare. Råne låter intressant. Harr är kul, jag fick en på nästan kilot uppe i Rautas förra sommaren. Fin bit!
 
Jag har fiskat i "krondiket" för sådär 15-16 år sen och vildmarkskänslan där är ca noll och intet :) De andra tipsen var dock bra!

Annars är det ju bara ca 2 timmar till Jokkmokk och Pärlälven som är fin och naturskön. Ett annat alternativ är Varjisån som rinner ut i Piteälven nedan Storforsen. Uppströms Storforsen finns fina fiskesträckor i Piteälven också. Vill du ha stor fisk så fiska i krondiket nedan kraftverket i Boden. Inte så naturskönt dock.. (och inte för klass 4 som jag nu såg att du använde)
Råneälven är fin, särskilt från Niemisel och vidare förbi Gunnarsbyn.
 
Tjena, nu har jag läst på lite. Spikälven blir det söndag morgon till måndag kväll om 1½ vecka. Nåt tips på fina sträckor? Jag har noll aning om hur det ser ut kring den älven. Tänkte köra med mitt klass 4 och flytlina.


Fjällfiske blir väl svårt att hinna med på 2 dar, men kör upp längs Råneälven och fiska harr vetja. Finns nog chans på fin öring också. Går ju mkt skogsvägar längs/mot älven.
 
Tänkte köra med mitt klass 4 och flytlina.

Spikälven, hmmm har nog varit där en gång och fiskat och en gång och paddlat tror jag. Eller om det var Livasälven? Det är nog alldeles tillräcklig utrustning i vilket fall som helst. Ett tips: myggmedel :)


ps. Efter koll på kartan kommer jag nu ihåg att det var Livasälven vi paddlade med forskajaker.... Vi parkerade vid bron strax uppströms Skajteforsen efter att ha lämnat en bil nere i Grundträsk. När vi hade paddlat en kilometer eller två skriker plötsligt A till: "Fan, bilnycklarna!!" Han hade lämnat nycklarna till bilen vid upptaget i bilen där vi la i.... Tre miffon i neopren fick sig en kall och myggrik promenad från Grundträsk sent den kvällen. Efter en stund kom det iaf en bil och gav oss lift. Ingen vidare paddling var det heller :) ds
 
Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.