fjällen i mitten på september

Hej,
maken och jag ska runt sylarna på en tur i mitten på september. har aldrig varit i fjällen så sent på sommaren förut. har förstått att det kan komma snö då och det är ju mysigt. men så slog det mig att jag är ju en ganska frusen typ av mig;-) tips på bra grejer så inte resan blir ett enda veckolångt burr?
 
Vettiga förstärkningsplagg vid rast och något varmt att sova i om ni tältar. När ni vandrar så är det inte någon större risk att du kommer frysa speciellt om du bara klär på dig heltäckande. Mössa och vantar ska såklart med.
 
Vad menar du för prylar? Ska ni tälta eller bo i stuga? Jag brukar ha höstgrejer med och på mig men vid den tiden har jag min -5 sovsäck istället för plusgraders och såklart mössa och handskar. Vädret kan växla så mycket så det är svårt att säga redan nu. Jag och sambon hade snöblandat regn den 11 juli i Vålådalen på 1100 möh vilket var lite oväntat. Då var det skönt med varma kläder.

Morgonen den 9:e september 2009. Vi hade haft fikapaus och gått från Sylarna mot Blåhammaren och slog upp tältet när det började regna. Blåste mer och mer och mer och yr.no sa 11 m/s i prognosen - jo tjena... På natten ösregnade det och brallade i med 26 m/s som värst. Kul grej efteråt men jag var lite orolig för om tältet skulle hålla ihop, nu vet jag att det får blåsa betydligt mer och litar på mitt Hilleberg. Jag sov inte en sekund den natten :) http://youtu.be/lr7MYJB9tFI
 
Senast ändrad:
Dunställ och Tarp :)

Hejsan,

Två saker som ökar trivseln enormt när det blir lite kallare är ett dunställ och en tarp. Köpte Western Mountainering Flight - ställ till min flickvän i present och det har varit mycket populärt(http://www.getout.se/sv/artiklar/flight-pant-4.html)

En annan sak som är trevligt att ha med sig, oavsett om man tältar eller inte, är en tarp. Förvisso finns det en hel del rastskydd i Jämtlandsfjällen, men om man blir trött och vill göra en snabbfika i dåligt väder är det enormt skönt att kunna slå upp en tarp och få lite skydd mot regn och blåst.

Ha en bra tur!! Fjällen i September kan vara hur trevliga som helst!!!

/ Stefan
 
Håller med, en liten tarp/lättviktspresenning är smidigt och väldigt skönt att snabbt komma undan vind och regn. Fjällen kan vara helt magisk vid den tiden. Har man tur och får 10-15 grader och torrt så finns nästan inget bättre.
 
Hej,
Köpte i år en mycket lätt paddad Gore tex jacka med ventilationszipper för utförsåkning, men den är rätt så universal användbar. Fundera på att gå med den i fjällen i början av september eller blir det för varmt när man gå?
Förra året gick jag en till två veckor tidigare och trots fint väder var det rätt så kalt med minusgrader på natten. Då gick jag med en tunn fleece nästan direkt på kroppen och en windstopper jacka över, vid regn drog jag över min tunna regnjacka. Vid rast frös man, bara när solen sken på direkt var det okay. Hade visserligen också en tjock fleece med mig men den ligger alltid underst i ryggsäcken.
Det blir bökigt att ta fram den vid varje rast (gör många korta rast). Regnjackan värmer inte, därför tänkte jag en lätt paddad jacka som skyddar även vid regn kanske är något vid den årstiden, eller?
Veni
 
sylarna i september

Hej,
tack för alla braiga svar. Känner att det kommer bli en bra och god tur. Ska dela med mig av allt ni har delgett mig med min make.
:)
 
Hej,
Köpte i år en mycket lätt paddad Gore tex jacka med ventilationszipper för utförsåkning, men den är rätt så universal användbar. Fundera på att gå med den i fjällen i början av september eller blir det för varmt när man gå?
Förra året gick jag en till två veckor tidigare och trots fint väder var det rätt så kalt med minusgrader på natten. Då gick jag med en tunn fleece nästan direkt på kroppen och en windstopper jacka över, vid regn drog jag över min tunna regnjacka. Vid rast frös man, bara när solen sken på direkt var det okay. Hade visserligen också en tjock fleece med mig men den ligger alltid underst i ryggsäcken.
Det blir bökigt att ta fram den vid varje rast (gör många korta rast). Regnjackan värmer inte, därför tänkte jag en lätt paddad jacka som skyddar även vid regn kanske är något vid den årstiden, eller?
Veni

Det kan den göra. Ett alternativ är att lägga din tjockare fleece längre upp i ryggsäcken;). Särskilt om du vet med dig att du gör många stopp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
lsjonsson Efter sommarens nedskräpning i fjällen – ny kampanj hoppas ge fjällvett Allmänt om friluftsliv 12
veni Mycket folk i fjällen, hur upplevde ni det? Allmänt om friluftsliv 20
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2019 Allmänt om friluftsliv 0
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
Lackan Längsta stigningen utanför fjällen Allmänt om friluftsliv 1
J88 Samåkning Skåne-fjällen Allmänt om friluftsliv 0
Nirrebosse Packraft i fjällen. Söker råd. Allmänt om friluftsliv 25
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
desireman Radioaktivt i Svenska fjällen? Allmänt om friluftsliv 20
desireman Berätta: Den gången blev det farligt i fjällen! Allmänt om friluftsliv 18
waltruz Vill uppleva i södra fjällen: isfiske, snöskoter, längdåkning, bastu osv. var? Allmänt om friluftsliv 1
veni Väderförhållande i fjällen Allmänt om friluftsliv 2
Frans_Krans Vandra i fjällen Allmänt om friluftsliv 27
Dannepihls Att fiska i fjällen.... Allmänt om friluftsliv 7
Fjällvinden Skotertrafiken ökar i fjällen Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
avslutat 73229 Tre omkomna i Norska fjällen Allmänt om friluftsliv 1
Johansp Väder i fjällen? Allmänt om friluftsliv 2
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.