Fiskeutrustning för fjälltur?

Skall upp i fjällen för att vandra.
Padjelanta och Sarek står på turlistan.

Första frågan är helt enkelt: får man fiska där och var köper man fiskekort...?

Har haft med mig spö till andra fjällturer men har aldrig lyckats få en endaste firre på kroken. Kan någon tala om för mig hur man gör? ;-)

Är det drag som gäller?
Är det metspö med daggmask som gäller?
Rekommenderas flöte?
Funderar på att införskaffa ett långt, smidigt teleskopspö som jag kan ha till lite smygmete... är det grejen?

Vore kul att kunna komplettera det vanliga matintaget med riktig fisk någon gång. Tips!

MVH
Jmlove
 
Bra utrustning

På fjällturer har jag alltid ett medellångt teleskopspö. Det är litet och smidigt och får plats i ryggsäcken. Jag kör ett ganska lätt spö och en lätt öppen haspel för att få känslan för de mindre fiskarna.

I fjällen är oftast fiskarna relativt små. Många fiskar tycker bäst om flugor, men jag kör nästan enbart små spinnare och typen meps 1 eller de mindre droppen. Särskillt i lätt strömmande vatten fungerar de utmärkt och passar de små munnarna på fiskarna där.

Jag tycker inte utrstningen är det som avgör, utan snarare förmå¨gan att läsa vattnet, var fisken står. Olika fiskstorlekar står på olika ställen. Vill du få tag på de stora harrarna ska du försöka hitta djuphålorna efter strömmarna. Vill du ha mellanstora kan du pröva de mindre forssträckorna medan aborrar och småfisk oftast finns i selen efter strömmen.

En sak som alltid fungerar är bottenmete men det är inte alltid tillåtet, men finns det fisk så nappar det.
I små bäckar:
...går det till på följande sätt. Du kör med metrev och liten metkrok med mask, inget flöte. Du smyger försiktigt längs strnadkanten och för försiktigt reven så att kroken smyger runt stenarna i vattnet på cirka 20 centimeter från botten.

I lite större vatten:
... sätter du på ett kastflöte(en genomskinlig plastbubbla med en liten blyvikt i) och en metkrok och mask eller deg. Kasta ut och låt flötet flyta med strömmen.

Ta inte upp mer fisk än du tänker äta upp och se till att du har blöta och varliga händer när du krokar av.
 
Om fiskekort

Glömde svara på första delan av din fråga om fiskekort:
Det är bara i havet och i Sveriges fem största sjöar som det är fritt fiske med handredskap. I alla andra vattendrag måste du antingen ha fiskerätt genom att du är fastighetsägeare(eller är med fastighetsägaren) eller köpa fiskekort. Fjällen är inget undantag från detta. Däremot finns det vissa vatten som kan var fråntagna fiske pga samernas näringsverksamhet och arrendering. Det får du veta när du köper fiskekortet, då följer det oftast med en karta över alla vatten i fiskevårdsområdet som beskriver vilka fiskar som finns och var du får fiska.
 
Tack...

för det snabba svaret!

Hur långt spö använder du till metet? Samma spö som dy kör drag på eller...?
 
Spölängd

Om jag har plannerat bäckmete och inte är på vandring så har jag ett teleskopspö på ca 4 meter med rulle som jag kan veva ut och in (haspel med spärr för vev/friläge), men det går bra att ha reven fastsatt i spötoppen också, men då trasslar den gärna när man måste fälla ihop spöet vid vandring i snårskogen till och från bäcken. ju längre spö desto mer kan du smyga på fisken. Funkar även till att köra med flöte och drivande rev. Däremot kan du inte köra soinnare eller flugkast med ett sådan spö.

Om jag är på vandring kör jag mitt teleskopspö med metrev, men då är det svårt att köra vanligt bäckmete utan då låter jag reven glida med flöte med strömmen. Det spöet är cirka 1,5 meter fullt utspännt. Detta spö kan jag även snabbt ändra till flugkast eller spinnfiske.
 
Några kommentarer till diskussionen:

1. Det är förbud för fiske med levande/naturliga beten (mask, maggot, räka, betesfisk och liknande) i strömmande vatten ovan odlingsgränsen, dvs i fjällen. Se regler på: http://www.fjallen.nu/fiska/fiskeregler.html

2. De fiskar som finns högt upp i fjällen är röding och öring, ej harr.

3. Det är generellt fiskeförbud i Sareks och Padjelanta nationalparker. Se fiskekortskarta (Jokkmokk) på: http://www.fjallen.nu/fiska/kartor.html

4. Om du söker bland tidigare trådar" finns diskussioner om var man kan få fiska inom nationalparker, som t.ex: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=21821

5. Vanligtvis köper man ”kommunfiskekort” (Jokkmokkskort, Gällivarekort, osv) som gäller ovan odlingsgränsen i respektive kommun, förutom i undantagna eller kvoterade vatten: http://www.fjallen.nu/fiska/fiskekort.html

6. Själv fiskar jag mestadels med flugspö med gott resultat. Som komplement använder jag ibland haspelspö och kastar med spinnare.
 
Tack för komplettering

Helt riktigt att levande bete inte får användas ovanför odlingsgränsen. Det är sällan praktiskt att ta med heller. Jag kör mest spinnare i fjällen om jag metar använder jag fiskdeg (vet inte vad det heter, men en slags deg på burk) på metkroken. Mete kör jag oftast i skogsälvarna och bäckarna.

Sant att Harr inte finns uppe på fjället utan mer i strömmarna i skogslandet nedanför fjällen, men det var mest ett exempel på att läsa vatten oftast är viktigare än den faktiska utrustningen man har med sig. Fisk nappar oftast om man fiskar på rätt tid och rätt plats med undantag möjligen av flugfiske som jag inte känner till något om

Det är också sant att fiskevårdsområdena ofta täcker hela kommuner, men det är inte alltid så, så kolla upp med kartor och liknade var du får fiska.
 
Så gick det!

Sådär, då var man tillbaka från årets fjälltur!

En fisketimma drygt på årets fjälltur gav hela 5 stycken rödingar. Tog dem på spinnare. Fina matfiskar så det stod härliga till, saltat vatten, skivad fisk och koka i någon minut. Serverade tillsammans med potatismos. MUMS!
Tog vara på tre stycken och släppte tillbaka två.

MVH
Jmlove
 
Re: Så gick det!

jmlove; sa:
Sådär, då var man tillbaka från årets fjälltur!

En fisketimma drygt på årets fjälltur gav hela 5 stycken rödingar. Tog dem på spinnare.

MVH
Jmlove

Man blir nästan ledsen... på tre års fjällturer och idogt fiskande har jag fått en öring och en gädda...

Det blir fiskbullar på burk och metspöet stannar i garderoben hädanefter ;)
 
Hehe...

Jo så har det varit för mig också... men den här gången fick jag insidertips på var man skulle få den fina fisken!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.