fiske/vandringbrallor?

Jag behöver hjälp med byxköp.
Det jag söker efter är slitstarka, relativt vattenavstötande allroundbyxor med många fickor till ett bra pris.
Jag har tänkt att använda dessa till fiske och vandring.

Jag funderar på att köpa antingen "fjällbyxan" från itab, t&p vildmarksbyxa, t&p discovery eller swedteam sarek.
Jag hittade även ett erbjudande på wildo, kaitum vildmarksanorak + kaitum outbackbyxa för 995:-.

kom gärna med omdömen.
 
...

kan ju även tillägga att jag funderar på att köpa en anorak i vilket fall som helst.
funkar itabs vildmarksanorak eller ska jag satsa på någon annan?
 
Jag har både T&P Fjällbyxan och Discovery.

Fjällbyxan är lätt och slitstark, en praktiskt fältbyxa. Byxan skyddar dig inte mot varesig vatten eller vind, men å andra sidan har du då en byxa du kan utsätta för slitage. Tyget är lätt och smidigt, vilket ger en riktigt skön byxa. En varm sommardag kanske man är mer torr med dessa och ett par regnbyxor i ryggsäcken, än med ett par skalbyxor som tex Discovery. Jag använder denna byxa då jag tycker mina M90 är för tjocka.

Discoverybyxan är för dagar med sämre väder och kan bli aningens varma bättre dagar. Den har bra vädringsfickor på benen och praktisk benficka på framsidan av vänster ben. Byxan är förstärkt på insidan benslut, knän och i baken. Detta gör att man inte behöver vara rädd för att den ska gå sönder om man måste sätta ner knät i gruset. Dock är den i syntet och jag har redan tre hål efter glödsprätt. En stor nackdel tryckknapparna för justering av midjeresåren. De kommer att lägga sig mellan höftbenet och avbärarbältet på ryggsäcken, vilket är mycket smärtsamt. Givetvis går det att dra upp byxorna lite extra för att slippa obehag. Jag använder denna byxa när jag är för rädd om mina Tierra Sälka GTX XCR.

Båda byxornas stora fördel är priset. Jag tycker verkligen att de är prisvärda. Det gör helt enkelt inte så mycket om man utsätter dem för tuffa tag och sliter ut dem fort.
 
När det gäller vår,höst och vinter aktiviteter eller när det regnar kraftigt så tycker jag att T&P Discovery Jackan +Discovery byxan är oslagbara.Jag har själv bägge. Jackan är bekväm och har massor av fickor. Den har även ventilations dragkedjor under armarna. Byxan är även den väldigt bekväm och har bra passform.

Däremot så blir Discovery jackan+byxan för varma att ha på sig en solig sommardag. Då ska man har några luftiga byxor i microfibrer eller något liknande.Jag har inte provat Fjällbyxan,men dom verkar ju prisvärda och bra. Ett annat alternativ kanske kan vara ITAB´s Trekking byxa. Dom är gjorda av just microfibrer och är lätta och luftiga. Som du märker,så gillar jag ITAB. Jag har hittills inte hittat något fabrikat som är mer prisvärt än ITAB.

Vildmarks anoraken har jag inte provat själv,men den är också gjord i microfibrer och den har vad som verkar en bra luva också.

Wildos Kaitum anorak+byxa är säkert bra,men jag tycker att ITAB´s motsvarande vildmarks anorak+Trekking byxa är mer tilltalande prismässigt.För sommar användning när det är varmare så är det nog bäst att välja det mer luftigare alternativet med microfiber kläder,än helt vattentäta membran kläder.

Det ultimata vore väl att köpa både och(membran+microfiber),men då kanske det kostar för mycket.

/David
 
Jag har beställt T&P Jokk från ITAB. Både jacka och byxor. Återkommer med en utvärdering när jag provat dem.
 
Nordstjärnan; sa:
När det gäller vår,höst och vinter aktiviteter eller när det regnar kraftigt så tycker jag att T&P Discovery Jackan +Discovery byxan är oslagbara.Jag har själv bägge. Jackan är bekväm och har massor av fickor. Den har även ventilations dragkedjor under armarna. Byxan är även den väldigt bekväm och har bra passform.

Däremot så blir Discovery jackan+byxan för varma att ha på sig en solig sommardag. Då ska man har några luftiga byxor i microfibrer eller något liknande.Jag har inte provat Fjällbyxan,men dom verkar ju prisvärda och bra. Ett annat alternativ kanske kan vara ITAB´s Trekking byxa. Dom är gjorda av just microfibrer och är lätta och luftiga. Som du märker,så gillar jag ITAB. Jag har hittills inte hittat något fabrikat som är mer prisvärt än ITAB.

Vildmarks anoraken har jag inte provat själv,men den är också gjord i microfibrer och den har vad som verkar en bra luva också.

Wildos Kaitum anorak+byxa är säkert bra,men jag tycker att ITAB´s motsvarande vildmarks anorak+Trekking byxa är mer tilltalande prismässigt.För sommar användning när det är varmare så är det nog bäst att välja det mer luftigare alternativet med microfiber kläder,än helt vattentäta membran kläder.

Det ultimata vore väl att köpa både och(membran+microfiber),men då kanske det kostar för mycket.

/David

Kan du berätta lite mer om Discovery jackan, skulle behöva en ny jacka men ekonomin tillåter inga större utsvävningar.
 
tackar för alla svar.
jag fiskar/vandrar mest under juli och augusti så då satsar jag kanske på något lättare, kanske med zip-off för att smidigt kunna dra på sig vadarstövlarna.
 

Kan du berätta lite mer om Discovery jackan, skulle behöva en ny jacka men ekonomin tillåter inga större utsvävningar. [/QUOTE]

T&P Discovery Jackan är i min mening den bästa allround skal jacka som jag någonsin haft. Som skaljacka på vintern,våren och hösten och även under kyliga regninga sommar dagar så är den helt oslagbar sin prisklass.

Den har många bra fickor,varav några är riktigt skyddade mot regn om man vill förvara plånbok och telefon mm i skydd mot regn. Den har en väldigt bra luva som kan dras åt så att den täcker nästan hela ansiktet och skyddar mot regn och snö. Jackan är inte gjort i något dyrt membran som Gore-tex,den är istället gjord av microfibrer med Teflon impregnerad yttertyg. Under det så sitter det ett membran som är helt vattentätt.Invändigt så är den nät(mesh)fodrad.

Jackan kostar 698 kronor,vilket är väldigt prisvärt. Jag tycker även att den är snygg och ser dyrare ut än vad den är. Ett klart mycket lindrigare alternativ för plånboken än en Gore-tex jacka i 4000 kronors klassen.

/David
 
Jag har T&P Discovery jacka+byxa och Fjällbyxan från ITAB (+lite fleecetröjor och allt möjligt).
Tycker att allt verkar hålla bra kvalitet och är sköna att bära. Discoveryplaggen är varma på sommaren men mycket bra övriga årstider. Håller med Nordstjärnan på alla punkter. Fjällbyxan är hur skön som helst. Använder dem väldigt mycket (i skrivande stund tex).
För att bättra på sommarplaggen har jag beställt Packaway-regnstället så nu går jag bara och väntar på att få prova. Lite svårt med storlekarna när man beställer men lite får man ju chansa. Får väl skicka tillbaka grejorna annars och byta.

Summa summarum så rekommenderar iallafall jag ITAB. Tycker att de har väldigt prisvärda kläder.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.