Fiska och ankra

Hej hej

Har haft funderingar på att införskaffa en fiskekajak men undrar om det är någon ide eftersom jag främst kommer att använda den till fiske i strömt vatten, typ älv..närmare bestämt luleå älv. Älven är ganska lugn där jag bor, men det finns partier som är lite strida och jag har blivit grymt sugen på att ta mig ut till dem , ankra upp och ligga och fiska tex i forsnackar..

Det jag undrar är om någon på forumet har erfarenhet av att ankra / fiska i strömt vatten, med fiskekajak, eller dylikt? Funkar det?
 
Tack för tippset, men det är inte riktigt vad jag letar efter..skulle vara grymt nojjig att råka kroka i båten vid avkrokning av tex en ilsken gädda..det finns andra anledningar också, tex att jag inte vill behöva fundera på att tömma/fylla med luft, vill bara kunna dra ut precis då jag vill. Men tack iallafall :)
 
Progg, det var fina modeller dom hade där, ska kolla in dem noga. Precis den typ av kajak jag tänkte på när jag skrev frågan..

Fast frågan kvarstår ju dock - är det praktiskt att ankra dem i lätt strömmande vatten`?
 
Mycket intressant läsning..väcker tanken på att kanske sikta in mig på kanot..men det lutar ändå åt en fiskekajak, för att kunna ta sig fram snabbare
 
ejns; sa:
Progg, det var fina modeller dom hade där, ska kolla in dem noga. Precis den typ av kajak jag tänkte på när jag skrev frågan..

Fast frågan kvarstår ju dock - är det praktiskt att ankra dem i lätt strömmande vatten`?

Det tror jag james får svara på. Men beställ Kajaktivs katalog för året om du inte har gjort det – står en del om just fiske från kajak. Tror att den går att hämta hem som pdf också?
 
anchor

I havent tried it myself yet, but the new Riot kayaks are made to hang a anchor off the bow, this is ideal when in light currents or when it is windy and you wnat to stay in that place.

Suggest buying a light anchor from Biltema for example, they are dead cheap and ony 1/2-1 kg from memory.

Will be exerimenting this summer as I enjoy both fishing and paddling.

Your welcome to us to test the new models from Riot. We have har, orring, aborre and some gädde right outside our centre.

MVH

James
 
Från för eller akter

bör man arrangera ankaret och naturligtvis med en skarvad tamp till ankarlinan så att du kan ta upp ankaret enkelt från sittbrunnen.

Men att ankra i strömmande vatten kan bli mycket komplicerat så se till att du kan lösgöra tampen till för eller akter helt från sittbrunnen också. Annars är det lätt att bli neddragen i ett strömparti och kappsejsa. En annan bra bekvämlighetsåtgärd är flytande ankarlina.

Viss vana vid paddling i strömmande vatten bör du också ha och egentligen skall man inte paddla i strömmande vatten ensam!

Att ankra i bakvatten är evenntuellt säkrare än strömfåran.

Detta skrivet utifrån min forspaddlingserfarenhet jag har inte ankrat i strönmmande vatten och skulle nog rekommendera att man först skaffar sig en del forspaddlingserfarenhet innan man försöker sig på fiske från kanot i strömmande vatten.

Thure
 
correct

Thure is correct, I assume you mean slow moving currents, nothng that would be assumed to be strong enough to creat problems as Thure suggests.

The way to set it up is with a line over the cleat fitting in the front of the kayak, this keeps the nose into the wind or current, then you have a line to you attched in some way easily released near the cockpit.

Naturally if you are in stronger currents dont use this system, put yourself in a eddie (bakvatten), and its allways best to have company, but in reality I like the peace to be out fishing for myselöf and do so within my capabilities.

Just dont foregt to wear a lifejacket :->
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.