• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Finns det något friluftsliv i Malmö?

Hej

Jag är nyinflyttad i Malmö, och nu undrar jag vad man gör i denna stad om man som jag gillar friluftsliv och kanske vill komma ut på kortare "vandringar" över dagen eller över en helg. Annat som kunde vara kul vore inomhusklättring. Ni som vet något om det här kanske kan ge tips på utflyktsmål och/eller föreningar som kan vara av intresse - då jag själv varken har bil, bekanta eller lokalkännedom och gärna tar hjälp av, och träffar andra ;)

/Mats
 
I Skåne finns alternativet...

... till skog och fjäll som annars brukar få ta 90% av Sveriges friluftsliv.
Vandring längs kusten är en annorlunda upplevelse för den som inte är van vid det.
Som tidigare påpekats finns naturligtvis Skåneleden som erbjuder det mesta men i övrigt kan jag rekomendera t ex att ta tåg/buss till Ystad, Simrishamn eller Kivik och vandra längs kusten. Hammars Backar har en underbar natur som jag inte hittat någon annanstans i Sverige.(Vindtät klädsel rekomenderas!)
Och när det kommer till klättring så är förstås Kullen ett hett tips.
Vad gäller föreningar så finns det gott om både Scout-kårer och Hobby-scouter (Frilufsare...)

Du kan även testa den här:
http://www.strovomraden.se

Välkommen till Skåne!
 
Själv är jag också norrbottning och har bott i Malmö i drygt tio år. (Fast för tillfället Boden) Skåneleden har redan nämnts. Den är på sina håll väldigt fin och går genom gamla kulturlandskap, över åkrar och genom vackra bokskogar. Gillar man mtb så är Romeleåsen vid Genarp ett trevligt utflyktsmål. Kullaberg med dess höga klippor är fint för både klättring och fiske. Gillar man fiske finns en hel del i Skåne. Kustfisket efter havsöring är klassiskt, särskilt efter österlen- och sydkusten. Favoritställen är t ex Haväng norr om Kivik, Stenshuvud strax söder om Kivik och sydkusten mellan Ystad och Trelleborg. Vid brofästet är det en del som fiskar också men miljön känns kanske inte så inbjudande. I princip kan man dock fiska runt hela kusten där det ser bra ut (stenrev t ex). Lödde å är ett gäddeldorado men jag tycker den känns lite "sumpig". Björkaån vid sjöbo håller en fin stam stationär öring. No kill och begränsat antal fiskekort gör dock att man får vara alert när de släpps. När vulgatan kläcker i juni så kan det vara öringfest. Sen finns det en del andra åar som t ex Råån strax söder om Helsingborg.

Det finns alltså en del även om man inte får riktigt samma vildmarkskänsla som i norra delen av landet.
 
6.jpg

Utiskt mot Malmö från Romeleåsen.

Romeleåsen är Malmös närmaste ås. T.ex. kan du ta buss från Värnhem till Genarp och vandra en slinga runt Häckebergasjön.
Även området runt Torna Hällestad är fint.
Båda desas områden kan knytas samman till en längre vandring, där man även passerar Romeleklint.

Lite längre bort, men ändå lätt att nå, finns t.ex. Linderödsåsen, Finjasjöleden (Hässleholm) och Söderåsens nationalpark, för att nämna några.
 
Du kan nog ändra i din profil förresten ;)

Kjugekull är förstås en koordinat för den klätterintresserade, 1200 schyssta boulderingproblem. Var där igår och gnuggade sönder fingertopparna lite på Ängsareten, Bak i... och Två hål i en spricka :)

http://www.kjuge.nu
 
Hej

Tack för alla tips, vädret ser ut att bli bra i helgen och jag börjar nog med något lugnt då jag inte fick med all utrustning i flytten, så det blir nog naturbussen ut i den skånska gammelskogen. De andra tipsen lägger jag på minnet inför framtiden... Men låt inte tråden dö nu - ju fler tips och ideér desto roligare...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...