Finns det ingen som äger ett Hilleberg Stalon ?

Existerar det verkligen ingen i detta långa land som kan dela med sej utav sina erfarenheter hur det är att äga ett Hilleberg Stalon ? Tar tacksamt emot synpunkter i detta stora udda tält .
 
Visst kan jag det. Det är som sagt ett stort tvåmanstält. Jag har haft mitt nu i 13 år och trivs finfint med det. Man har varsin absid och den är stor.

Nackdelen är att det är lite vindkänsligare än tex Nammatj, men jag har inte upplevt det som ett problem.

mvh Christian
 
Tack !

Tack ska du ha Christian , jag trodde att jag var helt solo om att vilja köpa detta ngt annorlunda tält från Hilleberg . Jag är 2 möh och har lite svårt att rymmas i de flesta utav de på marknaden förekommande tält . Har du fler sunpunkter på Stalon som man bör känna till ? MVH Lars
 
mej egentligen inte. Mitt är ju som sagt några år gammmalt nu. Men ventilationen är bra, sitthöjden är helt OK.

Måtten framgår ju av Hillebergs produktsidor. Det väger ju litegrann.

Nyare modeller har avtagbar absid, som verkare vara vädligt bra. Min modell har lite låg tröskel (kommer in en del smuts), men det har jag sett är fixat på nyare modeller.
 
Stalon

Anledningen till att relativt få väljer detta tält är nog att de fastnar för Nallo el Nammatj istället. Skillnaden är ju att du går in från sidan istället för från fotändan. Hillegerg har många modeller och vissa hamnar lite i skymundan, utan att de behöver vara sämre på något sätt. Många butiker håller lager på de vanligare modellerna och talar då oxå för dessa såklart.

Personligen tycker jag att Stalon är minst lika bra som de andra tälten från Hilleberg. Gillar du Stalon? Slå till!
 
Stalon GT

Jag har haft ett Stalon GT sedan sent åttiotal, tältet är använt sommar såväl som vinter och jag är mycket nöjd.

Jag valde när jag köpte det tjockare bågar för att öka vindtåligheten då bågspannet är stort och jag använder tältet på vinterfjället.

Med det valet hade jag kiunnat önska mig mer tilltagna bågkanaler.

Den förlängda absiden är suverän.
 
Tack för tipsen !

Tack ska ni ha , med er hjälp tror jag nog att jag lugnt kan ta ett bra beslut . Det var som någon sa : Ett tält som har varit i produktion i mer än femton år och uppgraderats kontinuerligt måste vid det här laget vara väldigt genomarbetat ... Sedan vet jag ju att människorna i Hackås tenderar att veta vad de pysslar med . Har sedan ett par år tillbaka tagit årliga turer i ett Keron 3 GT men anser att det tältet odelat för en bärare är på tok för tungt .
 
Rymligt och bra

Stalon är ett mycket bra tält som jag använt både sommar och vinter. Absiderna är väl tilltagna och fungerar utmärkt för matlagning. Tältets innandöme är väl tilltaget och man känner sig aldrig instängd. Enda nackdelen är väl som någon nämnde att Stalon är relativt vindkänsligt. Så en god idé är att fundera en extra gång när man bestämmer sig för var och åt vilket väderstreck man ska sätta upp tältet. Men uppgraderar man till lite starkare tältpinnar och förankrar tältet väl med stenar så är det inga problem.

MVH
Petra
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
dabac Små myggnät, finns det? Bo och sova 5
såg Finns det tält med innetält större än 220? Bo och sova 8
plingon Finns det inte Expeed SynMat 9MW? Bo och sova 4
perosen Vilket 1-p tält under 1.5 kg? Finns snabbmonterade? Bo och sova 7
Picea Finns det mjuka och hållbara liggunderlag? Bo och sova 11
TruckerLeffe finns de någon som egentligen känt av cold spots på sovsäck? Bo och sova 4
Ulvskog Många bra tältrecensioner finns här Bo och sova 0
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
Ulvskog Enmanstält, billigt och bra finns här...Kauftipp Bo och sova 6
Davva2 Kondensfritt vintertält, finns det? Bo och sova 29
Jemael Finns dubbelsäck i lättvikt? Bo och sova 1
Öhrnell Enkel-dubbelvävshybrider - finns de? Bo och sova 8
gimholt Hilleberg Keron 4GT, var finns det? Bo och sova 5
johan5588 -Glider av liggunderlaget, finns det nåt motmedel ? Bo och sova 7
blomberger Sovsäck med dragkedjan på mitten, finns det? Bo och sova 4
Mike C Vilka HELT fristående tält finns? Bo och sova 17
John_T Finns det någon med erfarenhet av TNF Rock 22 tält... Bo och sova 0
Olaa Hur många sovsäcksmärken finns det? Bo och sova 8
bergenudd Var finns Mountain Hardwear Trango? Bo och sova 2
borgward Finns Exped i Sverige? Bo och sova 2
mothesta Sovsäck m. Gore-Tex, finns de??? Bo och sova 3
Niklas Östergren Bra mc-tält för södra europa, finns det? Bo och sova 0
scew Finns bergskilar??? Bo och sova 7
brigas Fel vikangivelse-ingen lättsäck. Bo och sova 9
Gun-valld Hur många tält äger ni? Bo och sova 102
nurmiranta Hitta vem som äger mark? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.