finns det bra men biliga känngor

hej!
letar efter ett par bra men billiga vandringskängor för en som har svettiga fötter?
ska ha dom på fjället.
 
Jajamensan..

Begagnat är inget fel och bra mycket billigare än nytt. Många gånger bättre att köpa begagnade kvalitetskängor än nya av sämre sort.

Mvh // Johannes
 
Försvarets marschkänga 90 är en ruggigt bra känga att vandra i.

Något tunga, men slitstarka.
De är helt i läder, varpå väta kommer gå igenom om du går i blött ris eller om det regnar en hel dag. Håller man sig på led (risfritt) och kladdar på vax då och då klarar man sig dock länge.

Dessa kängor kostar allt från 100-500kr beroende var du hittar dem.
 
Försvarets marschkänga 90 är en ruggigt bra känga att vandra i.

Något tunga, men slitstarka.
De är helt i läder, varpå väta kommer gå igenom om du går i blött ris eller om det regnar en hel dag. Håller man sig på led (risfritt) och kladdar på vax då och då klarar man sig dock länge.

Dessa kängor kostar allt från 100-500kr beroende var du hittar dem.

Jag har då aldrig träffat på en torr vandringsled i de Svenska fjällen. De flesta anser nog att marschkänga 90 är en duglig arbetskänga.
 
Jag har då aldrig träffat på en torr vandringsled i de Svenska fjällen. De flesta anser nog att marschkänga 90 är en duglig arbetskänga.

Marschkänga 90 har varit dugliga i många år, och jag vågar påstå att det faktiskt är en bra känga. För mig som har höga vrister och mycket breda fötter är kängan rent modellmässigt helt perfekt för min fot. Nu har jag i och för sig en lundhagskänga på foten, men den är långt ifrån så bekväm som 90-kängan. Nu frågade TS efter billiga kängor, och då är dessa fullt dugliga. Vad det gäller att väta går igenom har jag motsatt erfarenhet. Fettar man in ordentligt, så håller de i väta också.

Så snart någon önskar något billigt här på utsidan.se, är det alltid någon som rekommenderar något som kostar tre gånger mer än vad trådskaparen har bett om. :(
 

För mig funkar inte känga 90 alls. Den är på tok för bred och har för låg klack - istället använder jag normalt sett sjöstridskänga 93 (http://www.marinmuseum.se/sv/Samlingar/MarketStore/Foremal1/?msobjid=0064219, http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=567417&postcount=8). Men ska jag vandra och inte gå så sätter jag på mig ett par Meindl Island Pro.
 
Sedan finns ju ett annat alternativ som fler och fler väljer: Strunta i kängorna! Det går utmärkt att gå i lågskor på sommaren. Fötterna blir blöta, men torkar fort. Vid ihållande kallt och blött väder kan vattentäta-, eller neoprenstrumpor användas. På kvällen bytes till torra sockar så fötterna torkar.Terränglöpar skor funkar fint. Det passar inte alla, men är värt att pröva speciellt om man lider av svettiga fötter. Det är en enorm befrielse för fötterna ur den aspekten.

Det blir billigt initialt, men inte i längden tyvärr då dessa skor inte håller i längden som kvalitetskängor gör.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
För mig funkar inte känga 90 alls. Den är på tok för bred och har för låg klack - istället använder jag normalt sett sjöstridskänga 93 (http://www.marinmuseum.se/sv/Samlingar/MarketStore/Foremal1/?msobjid=0064219, http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=567417&postcount=8). Men ska jag vandra och inte gå så sätter jag på mig ett par Meindl Island Pro.

Intressant, jag hade länge ett liknande civila par från Sievi som jakt- och vinterkängor. De höll i många år (sulorna vittrade till slut) och var mycket bra på vintern, men att vandra i vete katten. För tunga och ganska sladdriga. Släppte in vatten gjorde de också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
Elvah Finns strumpor som är tunnare fram? Kläder 6
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Scout^ I jakten på en riktig jacka - var finns den? Kläder 16
_DanneW Letar efter de perfekta byxorna, finns de? Kläder 32
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
FruNalleman Vad finns istf FjRäven Greenland Winter Parka? Kläder 8
perra_pop Vandrarkäng med lågt häl till tå drop finns en sådan ? Kläder 20
fowwe Vattentäta blixtlås - finns de? Kläder 13
jotho Vandringsbyxor för långa, smala människor finns det? Kläder 17
varghusse Finns denna känga? Kläder 18
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
Wibrån Vindtät men ventilerande jacka finns den? Kläder 12
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
avslutat080903 Finns M/90 dunjacka Kläder 16
Taikonaut Var finns Trollveggen Fleece Jakke? Kläder 0
Bwana finns jörnkängan kvar? Kläder 7
PoiRan Fjällräven - finns alternativ? Kläder 14
EvaR Tunn och varm fleecejacka, finns det? Kläder 10
bionicon Finns det zipp-off byxor som kan delas på 2/3 Kläder 11
MagnusJ Billiga och bra kängor - finns de? Kläder 21
gundj Hur många ******-tex finns det? Kläder 2
skiman Var finns Tights för skidåkning online Kläder 5
eobet Var finns Salomon XA Pro GTX att köpa (stl 44)? Kläder 13
bash Den ultimata hjälmen, finns den? Kläder 7
bogart timmermanskjorta, finns det? Kläder 20
udden Finns det bra kläder? Kläder 6
Mathew 66 North Iceland & andra eVent jackor, vart finns de?? Kläder 9
mielo Någorlunda vindtäta stretchtröjor, finns det? Kläder 1
Uller Bra regnkläder, finns det? Kläder 7
svindeln Finns det 3-lagers Paclite? Kläder 6
Mx2 Läderkängor utan GTX - finns det? Kläder 17
Ventile, finns det på meter vara ? Kläder 1
Finns Gregorys ryggsäckar i Sverige? Kläder 4
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.