Fina isar i Göteborgsområdet?

Jag har nyss flyttat till Göteborg och skulle gärna ta emot tips på var man kan hitta fina isar att ge sig ut på när det fryser till.
//freddy
 
Hej!

Det har jag åxå funderat kring, var man kan hitta bra sjöar alltså! Den enda som jag vet om såhär på rak arm är Delsjön, den är ju inte så gigga stor men räcker gott om man är sugen på bara en lite tur med stopp för en god fika! Annars så rekommenderar jag dig att kolla med Friluftsfrämjandet, dom brukar ha super koll och även ordnade turer!

Lycka till på isen!

Mvh
Camilla
 
Många sjöar blir det...

Tar dom jag brukar åka på oftast.

*Sjöarna i Vättlefjäll. Lägger sig tidigt. Åk buss till Lövgärdet, gå ner till badplatsen och åk på Surtesjön. Gå sedan över till Gäddevatten. Åk om det går kanalen till Stentjärna. Åk norut till Skyrsjön och Kroksjön. Avsluta söderut över Stentjärna igen och slutligen Mölnesjön. Tag sedan bussen från Rannebergen.

*Delsjöarna. Lite vanskliga då de ingår i Göteborgs dricksvattensystem och det finns flera stora utsläpp av vatten under ytan med partier med svag is som resultat. Har man koll på de strömma partierna är de fina att åka på och lättåtkommliga.

*Kåsjön, (Partille). Lägger sig tidigt. Fin men ganska liten sjö. Stort öppet parti mitt på med ofta tunn is.

*Mjörn, (Alingsås). Stor sjö med oftast fin is. Ibland stora råkar. Oftast ganska jämntjock is.
 
Köp en karta och kolla in vilka sjoar som ligger lite hogre upp i luften. Finns en del i Molnlycke. Kolla in sjon sjon ömmern mellan Hindas och Alingsas. Det ar en langstrackt sjo med massa oar och den ligger pa 127meter om jag inte minns fel. Ovanfor den sa ligger det en mangd fina sjoar som formodligen lagger sig annu tidigare, Oren, Naren etc.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.