Fierovagge till/från sjö 1182

Försökt finna ngn kommentar ang ta sig från/till Fierrovagge från/till sjö 1182.
Sett några bilder och npn enstraka video, som dock mest visar molnen.
Ofta beskrivs det att man ska hålla sig på den högra sidan, men från vilket håll? Nord elr Syd?
Nån som kan beskriva hur man tar sig an denna sträcka? Gärna med nån bild... Dock ingen self. hahaha

Pär Lindh har gått upp från Fierrovagge men inte angett mer än "genom ett av passen" och tältat ovanför. Men jag minns att någon gått med sin dam ner den vägen och dessförinnan passerat stenbron vid Råvejavrres östra hörn. Kan doch inte hitta denna beättelse.

Jag tog ingen bild när jag gick ner där i 2022 men GPSen var påslagen. Hoppas den bild dugar...
gps.jpg
Att jag tog en sväng på hyllan var pga att jag hade tanken att sla läger där, men det blev inte av, istället blev det nere i Fierrovagge.

Henning

Jag har gått förbi där två gånger. Uppe runt sjön och på norra sidan av ryggen kan man gå lite som man vill. Söderut så går man öster om jokken så kommer man upp eller ner utan problem - ganska självklart hur när man väl är på plats. Det går bra att tälta uppe vid sjön, om man gillar det karga landskapet.

20180805.jpg

Bland småsjöarna norr om bergsryggen måste man hålla lite koll på vart man går - det är som en labyrint och lätt att hamna ute på någon udde där man tvingas tillbaka samma väg om man inte ser upp.

Fierrovagge.jpg

Jag har gått förbi där två gånger. Uppe runt sjön och på norra sidan av ryggen kan man gå lite som man vill. Söderut så går man öster om jokken så kommer man upp eller ner utan problem - ganska självklart hur när man väl är på plats. Det går bra att tälta uppe vid sjön, om man gillar det karga landskapet.

Visa bilaga 48143

Bland småsjöarna norr om bergsryggen måste man hålla lite koll på vart man går - det är som en labyrint och lätt att hamna ute på någon udde där man tvingas tillbaka samma väg om man inte ser upp.

Visa bilaga 48144

Tack. Har tänkt en planerad tur, enligt den bifogade kartan. Blir ju en omväg, men hade svårt se bra vadbara ställen från sjö 1182 till "bron" vid Råvajavrre.

Bilagor

• Skärmavbild 2026-02-20 kl. 22.33.29.png
    Skärmavbild 2026-02-20 kl. 22.33.29.png
    2.9 MB · Visningar: 5
Försökt finna ngn kommentar ang ta sig från/till Fierrovagge från/till sjö 1182.
Sett några bilder och npn enstraka video, som dock mest visar molnen.
Ofta beskrivs det att man ska hålla sig på den högra sidan, men från vilket håll? Nord elr Syd?
Nån som kan beskriva hur man tar sig an denna sträcka? Gärna med nån bild... Dock ingen self. hahaha
Är det inte bara att gå ned?

Har själv planer i detta område, kanske i år.

Aktuellt

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips