Fiberpäls

Jag vill ha en riktigt varm tröja och har kommit fram till att fiberpäls skulle passa men var kan jag hitta en som inte är i herrstorlek? Jag har storlek 38 på överkroppen och flertalet tröjor startar vid small för herr, vilket är för stort. Någon som vet en bra tröja och en bra affär?
 
Om du kan hitta affär som säljer utrustning och kläder för ridning, så kanske de kan ha mindre modeller där. En del andra kläder kan man krympa genom att tvätta i allt för hög temperatur, men det fungerar ju inte heller för fiberpäls.
 
Jag vill ha en riktigt varm tröja och har kommit fram till att fiberpäls skulle passa men var kan jag hitta en som inte är i herrstorlek? Jag har storlek 38 på överkroppen och flertalet tröjor startar vid small för herr, vilket är för stort. Någon som vet en bra tröja och en bra affär?

Vad är viktigast, "varm" eller just att det är "fiberpäls"?
Om det är en "lurvig" tröja/jacka du vill ha finns det flera märken som har. Allt från Stadiums Everest som jag igår såg gick på 599 kr och finns i damstrl, till märken som Haglöfs, Mountain Hardwear, Houdini och Patagonia som också har "lurviga" fleecejackor/-tröjor.

Butiker som oftast har bra sortiment är de vanliga Intersport, Stadium, Naturkompaniet eller de friluftsbutiker du hittar i din stad.

Naturkompaniet såg jag har "gammaldags" Helly Hansen om du menar "fiberpäls" på det klassiska sättet, innan det blev "fleece".

Ett bra komplement är annars att skaffa en ullunderställströja, tunn, smidig och förstärker temperaturmässigt. Märken som jag gillar där är särskilt Smartwool och Icebreaker.

Jag tror inte att du ska behöva ha problem att hitta damstorlekar. Lycka till och/eller fråga gärna mer!
 
Det viktigaste är att den är varm. Mitt problem är att jag har mycket svårt för ull. Det går bra med ullsockor och ullvantar men där går gränsen. Jag vet att det kommit bättre behandlad ull som anses vara klifri och jag har inte testat, men äldre tröjor som skulle vara helt OK har inte gått. Kanske borde jag testa. Vad säger ni övriga som har problem med ylle?
 
Det finns ju sådant som är betydligt varmare per viktenhet än fiberpäls (som är varmare än fleece). Det beror en del på vad du skall ha plagget till. Vandra på gatorna eller i fjällen? Med ryggsäck, vid skogsarbete eller vad?

Fiberpäls är vansinnigt slitstarkt men behöver ju ett vind och/eller vattentätt ytterplagg för att de isolerande egenskaperna skall komma till sin rätt. Ett varmare och lättare alternativ (som dessutom är vindtätt) är en termojacka i stil med Haglöfs Barrier. Det finns många andra. Allra varmast är en lätt duntröja/-jacka.

Jörgen
 
Du behöver inte

ha ull mot huden med ett ullplagg det går ju bra att ha något annat innerst t ex silke.

Berätta lite mer om användningsområdet, rastplagg, plagg under fysisk ansträngning, minusgrader regn etc. Vad skall du ha utanpå respektive innanför?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FruNalleman Helly Hansens fiberpäls! Kläder 13
WildHeart Snygg fiberpäls? Kläder 7
srpp Tjock fiberpäls med krage! Varumärken? Kläder 4
hfm76 Var kan man köpa HH-fiberpäls? Kläder 2
Fiberpäls är bäst! Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.