Favoritmaten på turen?

Hallå! Ska ut och vandra i sommar och är ganska så oerfaren, och nu i planerandets stunder så börjar man ju fundera på det här med mat. Jag tänkte helt sonika att jag gör något kul utav det här på utsidan. Så, här är chansen att låta er kreativitet och erfarenhet hjälpa mig och alla andra som ska ut i vildmarken och vill ha bra mat vad gäller näring, mättnad, vikt, "lättlagning" och smak!

All vakuumförpackad friluftsmat och liknande förpassas till någon annan tråd. Jag vill ha kreativa smarta lösningar :)

Som första inlägg kan jag väl slänga iväg en oprövad som verkar som en bra frukost. Läste "Kampen mot nordpolen" av Ola Skinnarmo. De käkade välling med musli till frukost. Någon testat? Har även funderat på gröt, pulversoppor och pulvermos. Inget av det särskillt intressant och roligt däremot!

/fredrik
 
Jägarsnus-Karavantugg

är och förblir favoriterna, russin, nötter, torkad frukt och lite 70% choklad.
Gröt blir roligare och taktilare om du gör den på 8-10 sorters frön och gryn, honung och en smörklick gör sig bra där.
Lunchen är ett mycket viktigt mål och att fuska bort det med en bar eller chokladbit är att bita sig i tungan. Rasttiden är viktig för fotvården och matlagningen samt samtalet. Vi brukar ha tvårätters med kaffe till lunch. Välj dylika måltider som ni gillar, 4/5 tillaga dem hemma och torka vid 50 grader i varmluftsugn. Glass torkar du i frysen på bakpapper.
Till middagar brukar vi följa samma principer men lite lättare mat, för magen. Fisk och soppor står högt i kurs.
 
Frukost

Tycker att frukosten är ganska svår att komma på, man vill ha något rejält så man står sig en bit ut på dagen men är sällan upplaggd för att laga mat.

Jag brukar blanda ca 100g fruktmusli med lite torrmjölk och ett tiotal gram socker. Sedan kokar jag upp vatten på morgonen och häller på. Sött, varmt och mättar bra. Kan kompletteras med digestive kex för att få lite fett också.
 
Jag har aldrig förstått varför middagsmat inte duger till frukost. Speciellt som varm mat värmer så gott kyliga mornar.
 
Speciellt om man börjar

dagen med några feta kex med ost på och the för att få upp värmen, river lägret och går en knapp timme tills man är varm och go. Där kan man äta vilken varm mat som helst.
I Centralamerika äter man tipico till frukost, biff, bönor, stekt banan, majspannkaka, frukt och kaffe, jättegott efter en fuktig morgon i skogen.....
 
God mat är gott !

För mig har favoritmaten på fjällturerna varierat en hel del. I grunden tycker jag att det mesta smakar väldigt gott när man är ute.
Gjorde dock bort mig ordentligt en gång när jag fått ett tips på någon sorts "turbogrötblandning" som skulle vara kanon att börja dagen med. Resultatet var rena katastrofen! Det gick inte att äta, fick kväljningar när jag skulle försöka svälja geggan.

Mitt första tips blir då: att testa mat-tipsen hemma först! Smaker det bra hemma = gudomligt ute!

Mitt andra tips blir det som jag just nu tycker funkar bra för mig:

Frukost: Kall eller varm nyponsoppa med hemmablandad Müsli.
Lunch: Jägarsnus (en blandning av tex. nötter, russin, choklad, godis m.m.)
Middag: Hemtorkad kryddad köttfärs, fiberpasta, hemtorkad svamp och grönsaker, riven parmesan.
Avrunda med kaffe och lite god whiskey.

God tur!
 
Så, torka hemma står högt i kurs.. i 50 grader? hur vet man när det är klart? När det är tort? ;P Något annat jag hört funkar för samer och folk där uppe är något speciellt tunnbrödsliknande som ska mätta som tusan, någon som vet mer om det? Även torkat kött att gnaga på?
 
Nu ville du ju inte ha tips om frystorkat men på en längre tur kan det vara bra att ha med en eller två portioner till de dagar när du inte orkar laga mat. Har man gått länge, är blöt och kall så är det underbart att bara behöva hälla varmt vatten i en påse och vänta innan man kan äta.

Jag tycker att frystorkade rätter från REAL och Mountain House smakar riktigt bra medan bland annat Blå Band är riktigt svåra att få ner.
 
haha, nej, det är inte det att jag har något emot frystorkat, det är bara det att det finns så mycket skrivet om det och lätt att ta reda på. Blir helt enkelt en roligare diskussion om man utesluter dom :) Tack för inlägget däremot!
 
Du kommer att känna på grönsakerna när de är torra. Skiva tunt bara. Ca 50 grader är säkert jättebra. Jag brukar inte ha på ugnen hela tiden, men vet inte vad som är bäst. Det brukar ta kanske 1-2 dygn att torka två brickor grönsaker i ugnen, tunnt utspridda! Bara att testa sig fram.

Jag har börjat testa torka färdiglagad mat. Det jag har provat var m bra resultat, men det kräver nog lite fler test innan jag kan säga nåt mer.
 
Så, torka hemma står högt i kurs.. i 50 grader? hur vet man när det är klart? När det är tort? ;P Något annat jag hört funkar för samer och folk där uppe är något speciellt tunnbrödsliknande som ska mätta som tusan, någon som vet mer om det? Även torkat kött att gnaga på?
Köp eller låna på biblioteket en bok som heter "Friluftsmat" av Anita Forsell. En mycket bra liten bok där kan du läsa hur du torkar olika livsmedel.
En annan bok som heter "Friluftskokboken" av Eric Tornblad ger och också vissa tips om torkning av mat.
Det finns säkert fler böcker i ämnet.
Kolla även sökfunktionen på forumet!

God tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.