Fårticka...Hur skall jag göra?

Hej,
Finns det någon som har bra tips på hur jag skall
ta till vara på Fårticka?Förvällning och frysas in eller är det torkning som är bäst?
Och hur tillagar jag den bäst?
Tack på förhand.
Thomas
 
Det går både att torka och att förvälla, men torkad fårticka måste ligga i blöt ganska länge innan den tillagas (flera timmar jämfört med ca 30 min för torkade soppar). Tillagar man fårticka i gjutjärnspanna så blir den svart (inget farligt).
 
Tillreda Fårticka

Jag har för första gången i mitt liv varit och plockat svamp. Med mig hem har jag bl.a Fårticka.
Hur gör man något gott av Fårticka. Jag vill äta så snart som möjligt. Jag är hungrig :)

Per Brune
 
Re: Tillreda Fårticka

Brune; sa:
Jag har för första gången i mitt liv varit och plockat svamp. Med mig hem har jag bl.a Fårticka.
Hur gör man något gott av Fårticka. Jag vill äta så snart som möjligt. Jag är hungrig :)

Per Brune

Fårticka är mest struktur, smakar inte speciellt mycket. Den måste blandas med mera smakrika svampar eller kryddas ordenligt.
 
Själv föredrar jag fårtickan stekt i gjutjärn så den blir svart. (Annars ser den bara "giftigt" gulgrön ut.) Som redan sagt bör den kryddas en del. Helt OK med vitlök om man gillar det. Att skiva stora stycken och panera går också bra.
 
Hmm, steka fårticka tills den blir svart... Fårticka är som färsk vit i köttet, men den får en gulgrön nyans när den värmts upp, speciellt i en gjutjärnsstekpanna. Detta är också ett bra sätt att kontrollera om det är fårticka och inte t.ex. brödticka som inte blir gulgrön vid upphettning.

Själv så har jag testat att göra fårtickefärs, dvs. malt ned fårticka och tillrett det som vore det köttfärs. Det blev helt ok.

Det jag dock varmt rekommenderar är att skära till läpliga "biffliknande" delar, vilka paneras i vetemjöl, ägg och ströbröd. Dessa steks sedan i panna. Lite salt och peppar och sedan kan man servera de läckraste fårticke-schnitzlarna.

Be careful out there /J
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.