Får ont i korsryggen när jag tränar

Hej, se rubriken. Är jag för klen i musklerna i korsryggen? El kan det vara fel teknik?

Brukar köra en mil till en och en halv, men har nu fått så ont de senaste gångerna att jag funderar på att ge upp denna trevliag träningsform...
 
Ge upp?!!

Skärpning!
50 situps de närmaste kvällarna. Sedan kan du nog öka till 75-100... Därefter ska du se att det går som en dans. =) Prova gärna att åka med stavar också. Både nyttigt, effektivt och roligt!

Eller som en manlig träningskompis sade till mig häromdagen när jag försökte förklara att man måste stå ut med viss smärta under träning: Försök inte lära mig om smärta! Jag har minsann varit förkyld!

Hoppas det blir bättre!
 
Stabiliseringsövning

Testa en stabiliseringsövning som jag kör. Hmmm hur skall man förklara det i text?

Ligg på mage på mattan, res dej upp på tå, och vila överkroppen mot armbågarna - händerna. Du skall vara helt rak i ryggen. börja med 3 ggr 30 sekunder, vila ca 60 sekunder mellan repsen. Övningen stabiliserar runt hela midjan. Kan nog hjälpa en del.
 
Hej Anders!
Faktum är att jag drabbats av samma problem som du. Det började när jag i vintras fick för mig att jag skulle åka längdskidor, något jag inte gjort på ca. 15 år. Efter en stund så kommer det en ihållande molvärk i korsryggen. Samma sak när jag ställde in skidorna och började åka inlines med stavar istället. I mitt fall så kan jag nog inte skylla på att jag är otränad utan jag tror att det hela handlar om ovana och att man därför spänner sig på nått sätt i höften vilket i sin tur ger korsryggsmärtor. Sista tiden så har det sakta men säkert blivit bättre vilket jag tycker stödjer den teorin. Mitt råd till dig är att ta det lite lungt, träna lite annat än inlines också tex. löpning och kanske prova på nån av övningarna som man tippsar om ovan.
 
Korsryggen

Jag brukade altid ha ont i korsryggen när jag åkte telis på försäsongen.

Efter att jag började åka inlines är det ett minne blott, jag hade därimot grymt ont i korsryggen efter längre inlines körningar första året.

Nu brukar ja få rejäl träningsverk första tre gångerna jag är ute och kör inlines, men sen lättar det!
 
Samma för mig faktiskt. Fick också ont i korsryggen dom första gångerna jag åkte. Måste ju bara bero på att man spänner sig pga ovana.
 
Dagens BRAK, Verkställ!

Uppenbart är att flera av er fuskar och gör inte dagens BRAK, annars hade ni minsann inte tjatat här.
Just buk, RYGG, armar, knä är ju kroppens svaga delar om man inte tränar dem, dagligen.
Idrottsavdelningen på närmaste militära förband kan säkert ge er en kopia.

Go BRAK

Johan K
 
Re: Tack

5526; sa:
för era svar och ett speciellt tack till Anna-Karin efter dagen uppläxning :)

75 situps idag...

Ett litet varningens finger bara, när det gäller just övningen "situp".

Detta är uteslutande en övning för att träna magmuskulaturen (vilket hjälper till att stabilisera bålen och därmed avlasta ryggen). Felaktigt utförd (så som man gjorde den för 15-20 år sedan) riskerar man att skada korsrygg och nacke (om man håller händerna backom nacken vill säga).

En korrekt utförd "situp" innebär att korsryggen aldrig lämnar marken OCH att händerna hålls framför huvudet (så att man inte hjälper till att dra upp huvudet med händerna).

En annan bra övning för just magmusklerna är att ligga på rygg och lyfta benen rakt upp. Härlarna ca: 10 cm från golvet med raka ben. Ligga så i 10-15 sekunder. Vila i 10 s, lyft igen. Detta görs så många gånger att det börjar värka i magen eller tills man inte orkar mer.

Händerna kan med fördel läggas på golvet vid sidan om kroppen med handflatorna lätt tryckta mot golvet.

Det finns fler bra övningar för mage och rygg men vissa av dem kräver någon form av utrustning.

Ett gott råd:
Om du vill träna upp valda delar av din kropp lite mer regelbundet bör du ta kontakt med personalen på ett seriöst gym. De kan på ett tydligare sätt förklara hur övningarna skall utföras och vilka övningar som passar bäst för dig och dina mål.

Lycka till!
// Niklas
 
Höftböjarna?

Eftersom jag själv har haft och fortfarande har problem med ryggen till och från kan jag inte låta bli att spekulera i detta...

När du för fram benen arbetar du med höftböjarmuskulaturen (M. Iliacus och M. Psoas) M. Iliacus fäster i sätesbenet (tror jag det heter) och kan orsaka framåttippning av sätesbenet och därmed kraftig vinkel mot nedersta ryggkotan om den blir förkortad. M. Psoas fäster i ryggkotornas taggutskott, och kan därmed orsaka smärta där pga att muskeln blir förkortad och drar fram ryggkotorna.

Åtgärden mot detta är alltså (förutom styrketräning av buk och rygg) töjning av höftböjarna. Detta kan göras på många sätt, varav många är fel. Det viktiga är att se till att ryggen stabiliseras genom att hållas rak, så att töjningsrörelsen inte drar fram kotorna ännu mer. Konsultera en sjukgymnast eller naprapat om du är osäker.

Mvh Kalle G
 
Välkommen i ondaryggarssällskap!
Utan att det är till någon tröst kan jag meddela dig att denna åkomma drabbar många av oss i början av säsongen (eller efter ett längre träningsuppehåll). Hjälpen tycks vara att åka mer och försöka röra ryggen så mycket som möjligt när man åker så att inte ryggvinkeln blir till en statisk belastning.
Ämnet har även grundligt avverkats på sssk's hjulsidor, med början i följande länk:
http://www.sssk.se/mail/hjul/1999/msg00299.html
Om du fortsätter "ämnesvis" kan du läsa om många krampande ryggar
/Erik
 
När jag tagit med mig vänner som knappt åkt förr är det nästan ofelbart att de ställer sig upp med ryggont efter 10 minuter, men för de få som har haft modet att fortsätta har det slutat efter ett par veckor. Det är väl helt enkelt så att det kräver en hel del ryggmuskulatur, och den kommer ganska "gratis" så att säga med inlinesåkningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aspen80 Ont i ryggen Inlines 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.